شناسهٔ خبر: 46122883 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

حاجی میرزایی: به دنبال افزایش اختیارات مدرسه هستیم 

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: مدیرانی که نقش خود را به‌خوبی ایفا می‌کنند همواره یاد و خاطرشان در اذهان عمومی ماندگار خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، صبح امروز محسن حاجی میرزایی در گفت وگوی مستقیم با مدیران مدارس استان کرمانشاه، از سلسله برنامه‌های «ارتباط هفته» که در ساختمان شهید رجایی و از طریق ویدئو کنفرانس و بستر شبکه شاد برگزار شد، با تسلیت سالروز شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام، اظهار کرد: در میان همه نقش‌هایی که در حوزه تعلیم تربیت وجود دارد، یکی از پرمحتواترین نقش‌ها، نقش مدیر مدرسه است، زیرا مدیر مدرسه در انتهای زنجیره تعلیم و تربیت قرار دارد و تحقق اهداف تعلیم و تربیت وابسته به ایفای خوب نقش مدیران است.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: مأموریت مهم نظام تعلیم و تربیت، بر عهده مدیران مدارس گذاشته شده است. مدیر مدرسه با عنصر اصلی و ارکان تعلیم و تربیت، معلم و با دیگر عناصر تعلیم و تربیت، یعنی دانش‌آموز و اولیای آنان، همواره در ارتباط است وبرنامه درسی تحت نظارت مدیر مدرسه ارائه می شود و ارزشیابی و ارتقای کیفیت آموزشی هم تحت نظارت مدیر مدرسه محقق می‌شود و همه این مأموریت‌ها نقش مدیر مدرسه، را برجسته‌تر می‌کند.

عضو کابینه تدبیر و امید، بر ماندگاری نقش مدیران مدارس تأکید و عنوان کرد: بسیاری از نام‌های بزرگ فراموش می‌شوند، اما نام مدیر مدرسه، همواره در اذهان افراد، ماندگار است.

وی بابیان این­که تولید اندیشه و فرهنگ جامعه را به مدیران مدارس سپرده‌اند، خاطرنشان کرد: در انجام کارها، کیفیت ایفای نقش بسیار مهم است. با این­که محتواهای آموزشی ارائه ‌شده در مدارس یکی است، اما گاهی خانواده‌ها تلاش می‌کنند تا فرزندشان را به مدرسه خاصی بفرستند و دلیل آن به نوع مدیریت متفاوت مدارس مرتبط است. زیرا اولیا تلاش می‌کنند فرزندانشان را به مدارسی بفرستند که مدیرش ایفای نقش بهتری دارد.

 وی اظهار کرد: مسئولیت‌ها باید به افرادی سپرده شود که به‌خوبی بتوانند آن را اجرایی ­کنند. زیرا محتوای خوب به‌تنهایی کافی نیست بلکه ایفای نقش، بسیار مهم است.

 به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، حاجی میرزایی ادامه داد: مدیریت مدرسه موقعیت ارزشمندی است که فرد می‌تواند یادگیری داشته باشد و تجربیات ارزشمندی را کسب کند درصورتی‌که به دست آوردن چنین تجربیاتی، خارج از فضای مدرسه امکان‌پذیر نیست. این­که یک مدیر چقدر می‌تواند نقش خود را ایفا کند، موضوع بسیار مهمی است، بنابراین کیفیت ایفای نقش، بسیار مهم است و ما به دنبال ارتقای این کیفیت هستیم. مدیر می‌تواند با رایزنی‌هایی که با معلم و اولیا دارد زمینه یادگیری بهتر را برای دانش آموزان فراهم کند.

وی افزود: مدیران مدارس علاوه بر معلم و دانش‌آموز برای خانواده و محله نیز باید برنامه داشته باشند و مدرسه‌ را به مکان جذابی برای دانش‌آموزان تبدیل نمایند.

با برنامه بوم به دنبال افزایش اختیارات مدرسه هستیم

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: به دنبال افزایش اختیارات مدرسه هستیم و برنامه‌هایی در این راستا در دستور کارداریم که یکی از این برنامه‌ها،«برنامه بوم» است.

 وی خاطرنشان کرد: در سند تحول بنیادین، مدرسه «کانون تربیتی محله» معرفی ‌شده است و این موضوع به معنی ارتباط افراد محله با مدرسه است. مدرسه باید مرکز ارتباطات یک محله باشد و همه ساکنان با آن در ارتباط باشند.

حاجی میرزایی بابیان این­که مدیرانی که نقش خود را به‌خوبی ایفا می‌کنند همواره در ذهن مردم ماندگار هستند، اظهار کرد: کار در شرایط کرونا نسبت به شرایط عادی سخت‌تر شده است، بنابراین مدیری موفق است که در این شرایط بتواند هر روز با معلمان مرتبط بوده و از حال دانش‌آموزانش باخبر باشد. چرا که موفقیت مدیر، مشروط به مقدار توانایی وی در برقراری ارتباط با معلمان، دانش آموزان و اولیا است.

عضو کابینه تدبیر و امید در پایان با اشاره به برنامه گفت و گو با مدیران مدارس، اظهار کرد: مدیران مدارس باید باهم ارتباط داشته باشند، زیرا در شرایط کرونا نیازمند پیوند و ارتباط بیشتری میان مدیران هستیم. تا اطمینان حاصل کنیم که همه دانش­ آموزان به آموزش‌های باکیفیت دسترسی یافته‌اند.

انتهای پیام

نظر شما