شناسهٔ خبر: 46122774 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

یادداشت دانشجویی |

سراوان؛ مستضعفان بی‌پناه

به روشنی قابل فهم است که نبود اشتغال پایدار و عدم پوشش احتیاجات مردم سیستان و بلوچستان و نادیده گرفتن ظرفیت‌های مولد این استان وضعیت را برای ایجاد هرگونه نارضایتی و ناامنی فراهم می‌کند.

صاحب‌خبر -

سراوان؛ مستضعفان بی‌پناه

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عرفان خیرخواه؛ ماجرای اعتراضات سراوان و اتفاقات ناگواری که رخ داده است بار دیگر ما را با این پرسش مواجه می کند که ریشه و علت این گونه نارضایتی ها و ناامنی های پیش آمده که موجب خسارات جانی و مالی می گردد کجاست و چه عواملی در شکل گیری و وقوع این نابسامانی ها نقش دارد؟


در مواجهه با اینگونه مسائل بجای اینکه از معلول ها و آنچه که ماحصل سیاست گذاری های چندین ساله بوده شروع به تحلیل وضعیت کنیم بهتر است از علت ها و زمینه هایی که موجب بروز شرایط وخیم گشته است آغاز کنیم . به دیگر سخن بجای اینکه به بررسی درگیری بین مردم و نیروهای انتظامی، وارد شدن به ساختمان فرمانداری و آتش زدن موتور و ماشین ها بپردازیم به فقر و فلاکت چندین ساله ای که در این مناطق ریشه دوانده و محرومیت های اسفناکی را بوجود آورده است رو بیاوریم.

 

پر واضح است که وقتی بخاطر عدم توجه کافی و فقدان سیاست های محرومیت زدایی و حفظ شان و کرامت منطقه سراوان اقدامات اساسی صورت نگیرد و مدیران و مسئولان نتوانند نیازهای اولیه و اساسی زندگی بخشی از جامعه را تامین کنند و مرکزگرایی و عدم توسعه متوازن در استان های کشور در پیش گرفته شود، مشاغل کاذب و از سر اضطراری مانند سوخت بری سربرمی آورد که خانواده ها برای گذران امور معیشتی خود چاره ای جز دست زدن به چنین اعمالی نمی یابند.


به روشنی قابل فهم است که نبود اشتغال پایدار و باثبات و عدم پوشش احتیاجات مردم سیستان و بلوچستان و نادیده گرفتن ظرفیت های مولد این استان وضعیت را برای ایجاد هرگونه نارضایتی و ناامنی و شرایط شکننده فراهم می کند. به نظر می آید اگر بناست از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری کنیم و با نگرانی ها و چالش هایی از این دست در آینده روبرو نشویم، باید به اقدامات فوری و جدی و اساسی در راستای رفع محرومیت از این مناطق و ایجاد شرایطی باثبات و باالنسبه مطلوبی رو آوریم .

 

در غیر این صورت دیر یا زود دوباره شاهد سربرآوردن اعتراضاتی در این مناطق یا دیگر مناطق مشابه خواهیم بود که خسارات و مسائل انضمامی خود را به همراه خواهند داشت. از این رو بر همه دستگاه های حاکمیتی واجب و ضروری است که هرچه زودتر به داد این مستضعفان بی پناه که سالها مورد بی توجهی و غفلت نهادهای مدیریتی بوده اند رسیده و آنچه که تاکنون باید میشد وانجام نگرفته را جبران کنند.

 

همچنین بر صداوسیما و نهادهای قضائی لازم است که به صحت و سقم اخبار سو و ناگواری که در فضای مجازی در حال انتشار است پرداخته و اطلاعاتی دست اول و کافی از آنچه که در جریان است ارائه دهد و اگر عده ای بی گناه مورد ظلم قرار گرفته اند از آن ها دادخواهی گردد و جزئیات امور به در اختیار همه ی مردم قرارداده شود.

 

عرفان خیرخواه - دبیر واحد سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

نظر شما