شناسهٔ خبر: 46122624 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

افکارنیوز بررسی کرد؛

طوفان گرانی در شب عید مردم

مردم این روزها با وجود کرونا با افزایش قیمت بسیاری از کالاها مواجه شده اند.

صاحب‌خبر -

گرانی اجناس در بازار مساله ای قابل انکار نیست. مردم در آستانه شب عید با قیمت های نجومی برخی کالاها رو برو هستند و  متافانه کالاهای اساسی همچون روغن کمیاب شده است.

اینکه وضعیت معیشتی مردم با مشکلات بسیاری روبرو است بر کسی پوشیده نیست تا جایی که رهبری معظم انقلاب نیز درباره گرانی ها هشدار و تذکر دادند.

رهبر انقلاب اسلامی با ابراز ناخرسندی از گرانی‌ها و مشکلات معیشتی بیان داشتند: این وضع در آستانه عید غصه بزرگی ایجاد کرده است. البته اجناس مانند میوه‌ها فراوان است اما قیمت‌ها بسیار بالا است که سود این قیمت بالا هم به جیب باغداران زحمتکش نمی‌رود بلکه نصیب دلالها و واسطه‌های سودجو می‌شود و ضرر آن به مردم می‎رسد.

ایشان با تأکید بر اینکه مسئولان باید مشکل معیشتی و گرانی را حل کنند، گفتند: این مشکلات، همه راه‌حل دارد و بارها در جلسات متعدد این نکات را تذکر داده و راه‌حل‌های مورد نظر کارشناسان را به مسئولان گفته‌ایم.

بر اساس گزارش مرکز آمار در گروه لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به روغن نباتی جامد با 12,4 درصد، روغن مایع با 6.6 درصد و پنیر ایرانی پاستوریزه با 5.3 درصد بوده است.

در گروه میوه و خشکبار نیز بیشترین افزایش قیمت مربوط به موز با 33,0 درصد، هندوانه با 20.3 درصد و پرتقال با 12.1 درصد افزایش نسبت به ماه قبل است. در گروه سبزیجات، بیشترین افزایش قیمت مربوط به خیار با 47,4 درصد، بادمجان با 37.6 درصد و کدو سبز با 31.7 درصد افزایش نسبت به ماه قبل است.

نکته مهم این است که تورم نقطه‌ای در بهمن‌ماه 1399 به عدد 48,2 درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین 48.2 درصد بیشتر از بهمن 1398 برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای بهمن‌ماه 1399 نیز در مقایسه با ماه قبل 2,0 واحد درصد افزایش‌یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش 6,9 واحد درصدی به 66.8 درصد رسیده است. به‌عبارتی‌دیگر قیمت مواد خوراکی به‌طور متوسط در بهمن‌ماه امسال حدود 67 درصد نسبت به بهمن‌ماه سال قبل افزایش داشته است.

مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم درباره گرانی های اخیر می گوید: در شرایط کنونی عدم همکاری بانک‌ مرکزی و گمرگ با وزارت‌ صمت عامل تداوم گرانی‌ها است و با وجود تخصیص ارز دولتی، مردم کالاها را چند برابر قیمت ‌واقعی خریداری می‌کنند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکید شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت در مقطع فعلی بجای افتتاح پروژه‌ها، قیمت‌های  کالاهای اساسی را مهار کند، افزود: در نشست فوق العاده کمیسوین اقتصادی مقرر شد کمیسیون مشترک تنظیم بازار با حضور نمایندگان وزارت صمت و دو نفر از نمایندگان کمیسیون اقتصادی(بنده و حسن پور) تشکیل ‌شود.

وی با بیان اینکه مجلس آماده همکاری برای کمک به تنظیم بازار است، ادامه داد: با عرضه سریع کالاهای موجود در انبارها به ویژه آنچه در اختیار دولت است، در بازار ترخیص فوری کالاهای موجود در گمرکات شاهد کاهش قیمت خواهیم بود. همچنین نیاز بازار در زمینه‌ میوه‌جاتی که در سردخانه‌ها وجود دارد، به نحوی تامین شود که شاهد فراوانی و کاهش قیمت در بازار باشیم.

توانگر تصریح کرد: نشست‌های مشترک با حضور معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعضای کمیسیون اقتصادی و اتاق‌ها تا حصول نتیجه نهایی ادامه می‌یابد تا شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار باشیم.

به نظر می رسد دولت به عنوان مسئول اجرایی کشور نه تنها باید اجناس و اقلام معیشتی مردم را تهیه کند بلکه باید بر قیمت آنها نیز نظارت داشته و نگذارد گرانفروشی توسط دلالان رقم بخورد.

نظر شما