شناسهٔ خبر: 46121924 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برگزیدگان جایزه کالاهای فرهنگی «فیروزه» معرفی شدند

محمدرضا صبوریان

برگزیدگان نخستین جشنواره جایزه محصولات و کالاهای فرهنگی فیروزه در خراسان رضوی معرفی شدند.

صاحب‌خبر -

افشین تحفه‌گر -معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی- در اختتامیه نخستین جشنواره جایزه محصولات و کالاهای فرهنگی فیروزه در خراسان رضوی که امروز، ۱۹ اسفندماه، در هتل فرهنگ‌ و هنر برگزار شد، ضمن اعلام برگزیدگان این جایزه، اظهار کرد: به تدبیر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال جشنواره فیروزه برای نخستین‌بار در استان خراسان رضوی و ۱۵ استان مرزی دیگر برگزار شد که اکنون به نقطه پایانی رسیده است. جشنواره ملی فیروزه ششمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد و تجربه ۶ دوره حضور هنرمندان در این عرصه را دارد.

وی افزود: تلاش همکاران من در شورای سیاست‌گذاری این جشنواره در تهران، به منظور حمایت از تولید ملی، کارآفرینی و رونق تولید، توسعه محصولات فرهنگی و حمایت از کالاهای تولید شده به دست هنرمندان سطح کشور است. موضوع ترویج تولید و مصرف کالاهای فرهنگی نیز از موضوعاتی است که در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد و ارتقاء کسب و کارهای فرهنگی که شاید نقصان آن، امروز در بخش ارائه محصولات فرهنگی و هنری به جامعه علاقه‌مند و مصرف‌کننده دیده می‌شود، همچنین توجه به ابتکارات و خلاقیت‌ها در این حوزه، برای زمینه‌سازی ایجاد نوآوری محصولات ایجاد شده از اهداف جشنواره فیروزه بوده است.

دبیر نخستین جشنواره جایزه کالاهای فرهنگی فیروزه در خراسان رضوی، عنوان کرد: آثار مختلفی در بخش‌های تذهیب، نگارگری، معرق، زیورآلات به جشنواره ارسال شد. همچنین به شکل ویژه در خراسان رضوی نگاه و توجه به گوهر سنگ‌ها، جزو موضوعاتی بود که برای ما اهمیت داشت. موضوع توجه به شرایط استان، اقوام عشایر استان و تولیدات هنری آن‌ها و همچنین نگاه هنرمندان به آثار فرهنگی رضوی از دیگر موضوعاتی بود که در اولویت جشنواره قرار داشت. خوشبختانه هنرمندان خوب و فهیم استان به این فراخوان لبیک گفتند و استان خراسان رضوی به عنوان دومین استان کشور از حیث تعداد آثار دریافتی برگزیده شد. ۱۴۳ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که طی دو مرحله، ۹۴ اثر توسط هیأت انتخاب آثار، برای داوری در اختیار هیأت داوری قرار داده شد.

تحفه‌گر تصریح کرد: شبانه‌روزی تلاش شد تا حق هنرمندان در حد اعلاء آن رعایت شود و قضاوت درستی در این جشنواره شکل بگیرد. این جشنواره در سه بخش بسته‌بندی‌ کالاهای فرهنگی، نوشت‌افزار و تولیدات محصولات فرهنگی و صنایع دستی برگزار شد که در بخش بسته‌بندی کالاهای فرهنگی هشت اثر، در بخش نوشت‌افزار ۲۴ اثر و در بخش کالاهای فرهنگی و صنایع دستی ۶۹ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در نهایت هیأت داوران سه اثر را در بخش نوشت‌افزار، دو اثر را در بخش بسته‌بندی و پنج اثر را در بخش محصولات فرهنگی و صنایع دستی انتخاب کردند.

وی با اشاره به این‌که «برخی از آثار ارسالی، با این‌که محصولات خوبی بودند، اما شاخصه‌های این جشنواره را نداشتند»، ادامه داد:  شاید به دلیل این‌‍که اولین دوره از جشنواره برگزار می‌شد، بسیاری از هنرمندان آگاهی لازم به دستورالعمل‌ها را نداشتند. محصولات بسیار ارزشمندی از لحاظ بسته‌بندی ارسال شدند، اما برخی هنرمندان در انتخاب محصول به عنوان صنایع دستی انتخاب درستی نداشتند و انتخاب‌های آن‌ها دارای شاخصه‌های لازم نبود.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این دوره از جشنواره، با توجه به شیوع بیماری کرونا، نمایشگاه آثار را به صورت مجازی از هم‌اکنون در سامانه مجازی نگارخانه‌ها در اختیار علاقه‌مندان قرار داده‌ایم و مردم می‌توانند از آن آثار به مدت ۱۰۰ روز از این آثار دیدن کنند. امیدوار هستیم با توجه به ظرفیت‌های دیده شده، هنرمندان به مردم معرفی شوند و آثار آن‌ها دیده شود تا ارتباط بین تولیدکننده و مصرف کنند برقرار شود و در جشنواره آینده شرایط به شکلی باشد که فرصت بیشتر و مناسب‌تری برای حضور حداکثری هنرمندان به وجود آید.

در این نشست از حسین یساول، حسین نیک‌طلب و امرالله فرخاری به عنوان نفرات اول تا سوم بخش صنایع دستی جایزه فیروزه تقدیر به عمل آمد. همچنین عطیه غلام‌پور و سجاد داعی در بخش‌های بسته‌بندی کالاهای فرهنگی و نوشت‌افزار شایسته تقدیر معرفی شدند.

انتهای پیام

نظر شما