شناسهٔ خبر: 46121132 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در تولید آثار سینمایی به پژوهش اهمیت داده نمی‌شود

تهران- ایرنا- معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی گفت: در تولید آثار سینمایی و سمعی بصری، آنطور که باید و شاید به پژوهش اهمیت داده نمی‌شود و این مسئله بغرنجی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان سینمایی، آخرین جلسه شورای سیاستگذاری چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی عصر دیروز دوشنبه ۱۸ اسفندماه در سازمان سینمایی برگزار شد.

محمد رحمتی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی در این نشست گفت: متاسفانه پژوهش غربت خاصی در کشور ما دارد و اگر زمانی گفته می شد بودجه ای برای پژوهش وجود ندارد، امروز با وجود تامین بودجه، رغبت چندانی از سوی دانشگاهیان و پژوهشگران، برای پژوهش وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد، معمولا سطح کیفی پژوهش ها، رضایت بخش نیست. متقابلا نیز در تولید آثار سینمایی و سمعی بصری، آنطور که باید و شاید به پژوهش اهمیت داده نمی شود و این مسئله بغرنجی است!

وی ادامه داد: ما از خلال این جایزه، برای اولین مرتبه، شروع به تدوین و تالیف کتاب مجموعه مقالاتی به زبان انگلیسی در مورد سینمای ایران با یک انتشارات معتبر بین المللی کرده ایم که علاوه بر اینکه پژوهشگرانی مطرح در آن همکاری می کنند، داوری آن نیز در داخل کشور انجام می شود؛ بنای ما این بوده که به امید خدا، این کار آغازی برای گفتمان سازی علمی در مورد سینمای ایران در فضای بین الملل شود. 

بهروز محمودی بختیاری دبیر جایزه نیز گفت: تا به امروز یکی از تفاوت هایی که امسال در بخش آثار داشتیم این بود که از مقالات جدید که در جایی منتشر نشده اند نیز داشته باشیم و به بخش بین الملل نیز نگاه جدی داشتیم که در پی این نگاه شاهد مقالاتی از پژوهشگران برجسته کشورهای مختلف بودیم.

بختیاری با بیان اینکه استقبال در بخش مقاله و پایان نامه بیشتر بود، بیان داشت: خوشبختانه شاهد حضور مقالات و پایان نامه های خوب و متعددی هم از کشور خودمان و هم از کشورهای دیگر بودیم که تا به حال در جایی منتشر نشده اند.
وی با بیان اینکه ۲۰ مقاله خارجی دریافت شده است، یادآور شد: از ۲۵۳ اثر دریافت شده، ۶۸ اثر به مرحله داوری راه پیدا کرده اند. 

در ادامه محمدرضا اصلانی فیلمساز کشور نیز گفت: اقدامات خیلی خوبی در این دوره انجام شده که نشانگر تلاش دست اندرکاران جایزه است و خوب است برای پژوهش هایمان تاریخ ایجاد کنیم زیرا تاریخ هر جریانی، تفکر پشت آنرا مشخص می کند و موضوع مهم دیگر این است که از پژوهشگران بزرگمان بخواهیم تا اثر جدید به ما ارائه دهند و دانشجویان و صاحب نظران این حوزه بتوانند از این پژوهش ها بهره ببرند و بدین شکل نباشد که خلاصه ای از نظرات یک نظریه پرداز خارجی را انتخاب کنیم و چند مصداق ایرانی را نیز کنار آن قرار دهیم.

فرشاد فرشته حکمت مستندساز و مدرس دانشگاه نیز گفت: این جایزه به شکل خوبی طراحی شده است به شما تبریک میگویم. در برگزاری جایزه پژوهش سینمایی باید به این نکته توجه داشته باشیم تا مقالاتی که جنبه کاربردی دارند به رشد سینمای ایران کمک کنند که این امر مبتنی بر آسیب شناسی پژوهشگران است و همچنین محصول پژوهش باید به نوعی مورد استفاده تهیه کنندگان و کارگردان ها قرار گیرد. همچنین جایزه پژوهش سینمایی باید با جشنواره های سینمایی دیگر (فجر، کودک، مستند و ...) درارتباط باشد و به واسطه پژوهش های کاربردی در سینمای ایران یک گام برداشته شود.

در ادامه محمدباقر قهرمانی نیز گفت: من معتقدم پژوهش ها باید به شناخت سینمای ایران و همچنین جریان فیلمسازی کمک کند و تنها به صرف نوشته شدن یک مقاله پژوهشی نباشد.

محمدعلی نجفی کارگردان سینما که در این جلسه حضور داشت نیز گفت: باید شرایط به گونه ای باشد که بین تحقیقات و سینمای ایران ارتباطی بوجود آید زیرا من معتقدم برخی از تحقیقات و پژوهش ها را می توان در فیلم های سینمایی ببینیم. قطعا اگر تحقیقات رادر بدنه سینما ببینیم نتیجه خوبی به همراه خواهد داشت.

احمد الستی پژوهشگر سینما نیز گفت: همانطور که اشاره شد در این دوره جایزه پژوهش سینمایی مقالات خارجی از کشورهای مختلفی ارسال شده است خوب است این مقالات ترجمه شود و در اختیار دانشجویان نیز قرار گیرد زیرا پژوهش های سینمایی در دانشجویان سینمایی بُرد کمی پیدا می کند بنابراین باید تدبیری اندیشیده شود تا این مقالات و پژوهش ها در اختیار آنها قرار گیرد.

روح الله حسینی کارگردان سینما نیز با اشاره به اینکه هنوز سوال های زیادی در سینما بی پاسخ مانده است، بیان داشت: هنوز پاسخ های این سوال مهم و اساسی درباره اینکه مهمترین مشکل سینمای ایران چیست در اختیار پژوهشگران و دانشجویان قرار نگرفته است درحالیکه حاصل جمع بندی این سوال می تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: یادداشت های تحلیلی که در این دوره طراحی شد و با دعوت از پژوهشگران و بزرگان سینما به نگارش درآمد، با این هدف طراحی شده است. 

در پایان پوستر چهارمین دوره جایزه پژوهش سینمایی با طرحی از مهدی مهدی سبحانی رونمایی شد. اختتامیه این رویداد در فروردین ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

نظر شما