شناسهٔ خبر: 46120893 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ضربه‌ تازه به جدایی‌طلبان کاتالونیا؛ پارلمان اروپا مصونیت رهبر تبعیدی را لغو کرد

پارلمان اروپا به عنوان شاخه تقنینی اتحادیه اروپا، مصونیت «کارلِس پوجدمون» رهبر تبعیدی منطقه کاتالونیا به همراه دو نماینده دیگر این منطقه در پارلمان اروپا را لغو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که فشارهای دولت مرکزی اسپانیا علیه رهبران جدایی‌طلب کاتالونیا به دلیل اقدام سال ۲۰۱۷ آنها در برگزاری همه‌پرسی استقلال ادامه دارد، مصونیت سه قانونگذار اهل کاتالونیا در پارلمان اروپا  امروز سه شنبه لغو شد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، پارلمان اروپا مصونیت قضایی «کارلِس پوجدمون»، «تونی کامین» و «کلارا پونساتی» سه نماینده منطقه کاتالونیا در پارلمان اروپا را لغو کرد.

 ۶۹۳ نماینده پارلمان اروپا در رای گیری در خصوص پیشنهاد لغو مصونیت پوجدمون شرکت کردند و این طرح با رای موافق ۴۰۰ نماینده در برابر ۲۴۸ رای مخالف و رای ممتنع ۴۵ نماینده تصویب شد.

اقدام پارلمان اروپا علیه این سه سیاستمدار کاتالونیایی حامی استقلال از اسپانیا در شرایطی انجام شده که آنها به دلیل ایفای نقش در برگزاری همه‌پرسی سال ۲۰۱۷ برای جدایی از اسپانیا، در لیست افراد تحت تعقیب دولت مرکزی این کشور قرار دارند.


رای پارلمان اروپا برای لغو مصونیت کارلس پوجدمون

 

«کارلس پوجدمون» از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ به عنوان رئیس دولت محلی کاتالونیا مشغول به کار بود و همه پرسی استقلال این منطقه از اسپانیا را به رغم مخالفت‌های دولت مرکزی برگزار کرد. دولت مرکزی اسپانیا ضمن سرکوب و بازداشت رهبران این منطقه به همه پرسی پاسخ داد.

حامیان استقلال کاتالونیا از اسپانیا در سال ۲۰۱۷، استقلال کاتالونیا را طی یک نظرسنجی به رأی گذاشتند. با وجود یورش نیروهای امنیتی به مراکز رأی‌گیری و تلاش دولت مرکزی اسپانیا برای اخلال در روند برگزاری، اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان در آن همه‌پرسی، به جدایی این منطقه رأی دادند.

یک ماه پس از انجام این همه‌پرسی که با پاسخ شدید پلیس اسپانیا همراه شد، پارلمان کاتالونیا به‌طور یک‌جانبه استقلال این منطقه را اعلام کرد. دولت اسپانیا در اقدامی متقابل، کنترل کامل این ناحیه را در دست گرفت و دستور دستگیری پوجدمون و سایر اعضای دولت محلی او را صادر کرد.

کارلس پوجدمون به عنوان رهبر تبعیدی منطقه کاتالونیا، در حال حاضر عضو پارلمان اروپاست و در بلژیک زندگی می‌کند.

لغو مصونیت رهبر تبعیدی منطقه کاتالونیا و دو نماینده دیگر پارلمان اروپا با استقبال دولت مرکزی اسپانیا مواجه شد. دولت اسپانیا همچنین اعلام کرد که اقدام پارلمان اروپا نشان می‌دهد که مساله مربوط به کاتالونیا «در خود اسپانیا حل خواهد شد».

انتهای پیام/م

 

نظر شما