شناسهٔ خبر: 46120526 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

آسومان اردوغان در نشست مجازی پارلمانی زنان اقتصاد خانواده محور مطرح کرد؛

نقش زنان در پیشبرد اهداف توسعه پایدار

نماینده ترکیه در نشست مجازی پارلمانی زنان اقتصاد خانواده محور ضمن اشاره به نقش زنان در پیشبرد اهداف توسعه پایدار بر ضرورت ارتقاء جایگاه آنها در حوزه‌های علمی، تجاری و اجتماعی تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، آسومان اردوغان نماینده مجلس ترکیه در نشست مجازی پارلمانی زنان اقتصاد خانواده محور ضمن تبریک به مناسبت روز جهانی زنان گفت: ما باید بتوانیم به دنبال حذف تبعیض بین زنان و مردان بوده و به گونه‌ای در جامعه زندگی کنیم که هم زنان و هم مردان را در جایگاه شایسته خود قرار دهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این مهم در برهه‌هایی از تاریخ محقق شده بود، بر ضرورت توانمندسازی زنان و مردان و به طور خاص زنان و قرار دادن آنها در جایگاه شایسته خود تأکید کرد.

اردوغان تصریح کرد: ما باید با آموزش و ایجاد شرایط شغلی مناسب و آگاهی‌رسانی به گونه‌ای جایگاه زنان را ارتقاء دهیم که به پیشرفت جامعه کمک کند و به طور قطع نمایندگان مجالس این وظیفه خطیر را برعهده دارند.

وی با اشاره به تأثیر برگزاری این کنفرانس در ارتقاء جایگاه زنان یادآور شد: ما به صورت تصاعدی شاهد ورود زنان به مجامع مختلف و ایفای نقش آنها در حوزه‌های اجتماعی، علمی و اقتصادی بوده‌ایم اما شکی نیست که با وقایع کنونی می‌توان گفت هنوز با ایده‌آل و اهداف در حوزه ارتقاء جایگاه زنان فاصله داریم بنابراین باید به دنبال ایجاد چارچوب تقنینی مناسبی باشیم تا بتوانیم مسائل زنان را به طور ویژه پیگیری کنیم.

اردوغان با بیان اینکه توانمندسازی زنان باید با شتاب بیشتری تداوم یابد، خاطر نشان کرد: ما باید شرایطی را تضمین کنیم که زنان از مزایای چارچوب قانونی استفاده کرده و بهره‌مند شوند و در این راستا باید گام‌های عملی و واقعی اتخاذ شود.

وی با اشاره به مثالی در خصوص نحوه توانمندسازی زنان افزود: توسعه پایدار پیش نیاز توانمندسازی زنان در حوزه اشتغال است ضمن اینکه باید شرایط مناسب‌تری برای اشتغال آنها فراهم شده، کما اینکه باید محیط کارشان مناسب‌سازی شود، همچنین در زیست اقتصادی دخیل شوند تا بتوانند سهم خود را در پیشبرد اهداف توسعه پایدار ایفا کنند. هر چند تاکنون نقش برجسته آنها باعث رشد اقتصادی شده است. همچنین در حوزه‌های علم و فناوری و سایر حوزه‌ها نیز توانستند به خوبی نقش آفرینی کنند.

اردوغان با اشاره به اینکه نیاز زنان در حال تغییر است، یادآور شد: هم اکنون باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که زنان بتوانند ضمن فعالیت در سطح اجتماعی، مراقبت از فرزندان را به خوبی انجام داده ضمن اینکه باید حمایت از مادران شاغل در دستور کار قرار گیرد حتی نمایندگان مجلس در زندگی بیرون از مجالس نیاز به حمایت دارند.

وی افزود: ما باید بتوانیم با کمک زنان بر آثار سوء حاصل از پاندمی کرونا غلبه کرده و برای نیل به تمام این اهداف نیاز به گفت‌وگوی بین آحاد اقشار جامعه و اتخاذ تصمیماتی در سطوح مختلف وجود دارد.

اردوغان اظهار کرد: فراموش نکنیم موضوع مهاجرت و زنان از دیگر موضوعاتی است که باید به آن بپردازیم چرا که شکست و عدم توانایی در برآورده کردن نیازهای داخلی و خارجی زنان می‌تواند منجر به شکست هر نوع برنامه‌ریزی شود.

نماینده مجلس ترکیه ضمن تأکید بر ضرورت ارتقاء جایگاه زنان در مجامع علمی و دنیای تجارت در بیان آمار میزان مشارکت زنان ترکیه در عرصه‌های مختلف تأکید کرد: در ترکیه در سال 2018 مشارکت زنان در مجامع سیاسی 37 درصد یعنی نزدیک به میانگین مشارکت زنان در اروپا بوده است؛ همچنین در سال 2020 تعداد سفرای زن نسبت به مردان به 25 درصد رسید و مشارکت زنان در مجامع علمی به 45.1 رسید که این میزان بیش از میانگین اروپا است. از سوی دیگر برای مشارکت زنان در دنیای تجارت و کسب و کار مشوق‌هایی همچون معافیت مالیاتی و پشتیبانی خاص در نظر گرفته شد.

اردوغان در پایان تأکید کرد که انتظار دارد بعد از برگزاری این کنفرانس شاهد شکل‌گیری دیپلماسی موثری در جهت ارتقاء جایگاه زنان باشیم.

پایان پیام/50

نظر شما