شناسهٔ خبر: 46119732 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرینا | لینک خبر

ساخت بزرگترین پایانه نفتی در دریای عمان / سواحل مکران میزبان دومین بندر اقیانوسی ایران

خبرنگار منطقه آزاد چابهار

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت بندر جدید اقیانوسی در منطقه کوه مبارک با الگوی مشارکتی در دستور کار قرار گرفت، گفت: از گذشته به دنبال آن بودیم که صادرات نفت را به خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس ببریم که با ساخت این بندر این هدف محقق می‌شود.

صاحب‌خبر -

محمد اسلامی با اشاره به برنامه ریزی برای ساخت بندر جاسک (به عنوان دومین بندر اقیانوسی کشور)، بیان کرد: ما ابتدا بندر اقیانوسی چابهار را داریم که فاز اول آن تکمیل شد، برخی تجهیزات هم آمد و فاز دوم بندر چابهار هم به زودی آغاز می‌شود، این بندر باید به یک الگوی بزرگ و موفق صنعتی - تجاری کشور تبدیل شود، چون فعلاً تنها بندر اقیانوسی ما است.

اسلامی ادامه داد: در گام بعد هم بندر جدید اقیانوسی جاسک هم در منطقه کوه مبارک با الگو‌های مشارکتی در دستور کار قرار گرفته است و عملیات احداث آن به زودی آغاز خواهد شد.

**ساخت بزرگترین پایانه نفتی کشور در بندر جاسک

او با بیان اینکه در بندر جاسک شهرک صنعتی بزرگ و صنایع انرژی مستقر خواهد شد، اضافه کرد: بندر جاسک هم بندری مشابه با بندر چابهار است و بزرگترین پایانه نفتی ما در آن ساخته می‌شود؛ ما از سال‌های خیلی دور به دنبال آن بودیم که صادرات نفت را به خارج از تنگه هرمز و خلیج ببریم که با ساخت این بندر این هدف محقق می‌شود، بدین ترتیب در جاسک و منطقه کوه مبارک، پایانه صادراتی نفت و بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی کشور ایجاد خواهد شد که خارج از تنگه هرمز قرار دارد.

**ظرفیت بیش از 100 میلیون تنی بندر جدید جاسک در منطقه کوه مبارک

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به همکاری وزارت نفت در این حوزه، درباره بندر جاسک گفت: این بندر با ظرفیت بیش از 100 میلیون تن در مرحله مطالعه و فراخوان قرار دارد که امیدواریم بتوانیم فراخوان و سرمایه‌گذاری آن را دنبال کنیم و مصمم هستیم، عملیات اجرایی آن را در همین دولت آغاز کنیم.

اسلامی تأکید کرد: بندر چابهار و این بندر جدیدی که احداث می‌کنیم (جاسک) فوق العاده می‌تواند در شکوفایی اقتصاد کشور سهم و نقش به سزایی داشته باشد.

او افزود: امیدواریم بندر جاسک، در کنار بندر چابهار و گوادر تعاملی گسترده‌تر با بنادر هندوستان داشته باشند و در این حوزه زنجیره تعاملی استراتژیکی به وجود آید.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: آینده‌ای بسیار روشن و درخشان برای سواحل مکران می‌بینم که با اشراف و تسلطی که این منطقه از دنیا بر اقیانوس و آب‌های آزاد و قطب جنوب دارد، فرصت اقتصادی آن بسیار زیادتر از ناحیه جنوبی خلیج‌ است.

مقام معظم رهبری بر توسعه سواحل مکران و استفاده از این ظرفیت بزرگ خدادادی تأکیدات ویژه‌ای دارند.

کشور ایران با 5400 کیلومتر ساحل، کشوری دریایی محسوب می‌شود، ایران‌ظرفیت‌های بزرگی در حوزه دریایی و بندری دارد، خلیج منطقه استراتژیک حمل بار دنیا است، از سوی دیگر ما از طریق سواحل مکران به اقیانوس متصل هستیم و بندر اقیانوسی چابهار ظرفیت بزرگی برای کشور ما و حتی دنیا محسوب می‌شود.

در کنار بندر اقیانوسی چابهار، بندر جدید جاسک مطرح شده است و این بندر خصوصیاتی که دارد این است که به مسیر‌های اصلی تجارت جهانی نزدیک‌تر است، این بندر خارج از خلیج و در سواحل مکران قرار دارد و از نظر موقعیت طبیعتاً پیش از تنگه هرمز است.

با احداث این بندر ما به اعماق بیشترِ آب دسترسی بهتری داریم و بنابراین با حداقل هزینه می‌توانیم پذیرش بالاترین سایز کشتی‌ها را داشته باشیم و این موجب می‌شود، بندر ما در سواحل مکران مزیت‌های مناسبی از نظر پذیرش کشتی‌های سایز بزرگ داشته باشد.

پیش از این اعلام شده بود برنامه ریزی شده است بندر جاسک دسترسی مناسبی به انواع مدل‌های حمل‌ونقل وجود داشته باشد، یعنی به شریان‌های اصلی جاده و راه‌آهن با حداقل مسافت متصل شویم و از این طریق بندری بزرگ و اقیانوسی داشته باشیم.

نظر شما