شناسهٔ خبر: 46119064 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد

منابع حاصل از افزایش هزینه برق صنایع بزرگ، صرف برق‌رسانی به روستاها

شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه با افزایش ۲ الی ۳ درصدی هزینه برق صنایع بزرگ موافقت شد، افزود: این درآمد صرف برق‌رسانی به روستاها، برق‌رسانی به شهرک‌های صنعتی -که صنایع کوچک و زودبازده آنجا مستقر هستند-، رفع تنش آبی در مناطق محروم و همچنین گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با بند الحاقی (۲) تبصره (۱۵) ماده واحده این لایحه اصلاح شده ازسوی کمیسیون تلفیق در جلسه موافقت کردند.

در بند الحاقی (۲) تبصره (۱۵) اصلاحی آمده است: وزارت نیرو مکلف است بهای انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی، آلومینیوم، مس، فلزات اساسی و کانی‌های فلزی، واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی را با احتساب بهای انتقال انرژی برق تا محل تحویل به مصرف‌کننده بر مبنای نرخ خرید انرژی برق از نیروگاه‌های دارای قرارداد تبدیل انرژی (ECA) محاسبه و دریافت کنند.

هزینه انرژی و برق در جهان به نسبت ایران ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر است
مالک شریعتی نیاسر، در توضیح این مصوبه، گفت: در سال‌های اخیر صنایع بزرگ مانند فولاد، مس و... با توجه به افزایش نرخ ارز و -اینکه محصولات خود را صادر می‌کنند- درآمدهای کلانی کسب کرده‌اند به عنوان مثال فولاد مبارکه در ۹ ماه نخست سال ۵۰هزار میلیارد تومان و فولاد خوزستان ۱۱ میلیارد تومان درآمد داشته‌اند اما کل درآمد پیش بینی شده از محل افزایش نرخ برق صنایع بزرگ حدود ۸ هزار میلیارد تومان است، این درآمد مساوی با صرفا یک ماه درآمد فولاد مبارکه است، در حالی که هزینه انرژی و برق در جهان به نسبت ایران ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر است.

هزینه برق در صنعت فولاد ایران حدود یک درصد و در جهان حدود ۱۴ درصد است
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با مقایسه هزینه برق صنایع در ایران و جهان، توضیح داد: هزینه برق در صنعت فولاد ایران حدود یک درصد و در جهان حدود ۱۴ درصد است و این رقم در حوزه سیمان ۲ درصد و در جهان ۲۷ درصد است، همچنین در حالی هزینه برقِ صنعت آلمینیوم ایران ۴ درصد است که این رقم در جهان به بیش از ۳۵ درصد می‌رسد.

افزایش نرخ برق صنایع بزرگ سبب گرانی نخواهد شد بلکه صرفا حاشیه سود آن‌ها ۲ الی ۳ درصد کم می‌شود
وی تاکید کرد: از آنجا که قیمت فروش صنایع مذکور در بازار به ویژه بازار فولاد صادراتی است افزایش نرخ برق آن‌ها سبب گرانی نخواهد شد بلکه صرفا حاشیه سود آن‌ها ۲ الی ۳ درصد کم می‌شود.

وی با بیان اینکه با افزایش ۲ الی ۳ درصدی هزینه برق صنایع بزرگ موافقت شد، افزود: این درآمد صرف برق‌رسانی به روستاها، برق‌رسانی به شهرک‌های صنعتی -که صنایع کوچک و زودبازده آنجا مستقر هستند-، رفع تنش آبی در مناطق محروم و همچنین گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد شد.

به گفته شریعتی مجموع یارانه پنهان انرژی -که به بخش صنایع پرداخت می‌شود- نزدیک ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که مجلس فقط ۸ هزار میلیارد تومان آن را در پی این مصوبه کم کرده است، درواقع این مصوبه یارانه پنهان انرژی را در بخش برق صنایع زیر ۱۰ درصد کاهش می‌دهد.

صنایع بزرگ به تکالیف خود در حوزه انرژی عمل نکردند
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: طبیعی است صاحبان این صنایع -که سودهای کلان می‌برند- در مقابل این اقدام جبهه‌گیری می‌کنند در حالی که مجلس حامی صنایع کوچک است اما معمولا صنایع بزرگ به تکالیف خود در حوزه انرژی عمل نکردند چراکه طبق قانون باید تا پایان برنامه ششم به یک دوم شدت مصرف انرژی برسیم اما صنایع نه تنها به این قانون عمل نکردند بلکه شاخص شدت مصرف انرژی آن‌ها افزایش نیز داشته است و از وظیفه اصلی خود دور شده‌اند اما این مصوبه سبب می‌شود بخشی از سودهای کلان خود را در بخش انرژی و اصلاح الگو مصرف هزینه کنند.

نظر شما