شناسهٔ خبر: 46112675 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مسئولان عرصه سلامت کشور مطرح کردند؛

نامشخص بودن ماندگاری واکسن کرونا / واکسیناسیون همگانی کرونا رایگان است

در یک برنامه خبری با اشاره به سیاست‌ کشورهای تولید واکسن و نامشخص بودن ماندگاری اثر واکسن کرونا، آخرین وضعیت واکسن‌های وارداتی و تولیدی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -
گفت‌وگوی تلویزیونی/ نامشخص بودن ماندگاری واکسن کرونا/ پنج واکسن خریداری شده ایران کدامندبه گزارش خبرنگار ایکنا، مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد ملی کرونا، شب گذشته ۱۸ اسفندماه، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی  در مورد شیوه کشور‌های غربی برای فروش واکسن به سایر کشور‌ها اظهار کرد: این کشور‌ها هر قیمتی را که برای واکسن مطرح کنند باز هم برای آن‌ها سودآور است و به این وسیله می‌توانند اقتصاد‌های بسته خود را باز نگه دارند. به این دلیل تعداد واکسن بیشتری خریداری و ذخیره استراتژیک ایجاد می‌کنند که با کمبود مواجه نشوند.

وی افزود: دومین عامل برای پیش دستی کشور‌های خارجی این است که این واکسن در هر جای دنیا که باشد پیش خرید می‌شود؛ بنابراین با قدرت مالی و استراتژی آن‌ها به سمت و سویی رفته‌اند که اهداف خود را پیش ببرند.
 
رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه با همین تزریق دو دوز واکسن در یک سال برای هر فرد کمبود وجود دارد، گفت: هنوز مشخص نشده که اثر واکسیناسیون چند ماه دوام و ماندگاری خواهد داشت؛ این موضوع طی یک سال آینده مشخص خواهد شد.

قانعی با بیان اینکه تولید واکسن مشترک ایران و کوبا از اردیبهشت سال آینده آغاز می‌شود، گفت: تولید انبوه این واکسن نیز شهریورماه خواهد بود.
 

رایگان بودن واکسیناسیون همگانی کرونا

 

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، نیز در این گفت‌وگو از رایگان بودن پویش واکسیناسیون همگانی علیه کووید ۱۹ تا رسیدن به نقطه هدف خبر داد و گفت: این برنامه با امکاناتی که دولت فراهم کرده از حمایت وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر برخوردار خواهد بود.

وی یادآور شد: پس از رسیدن به ایمنی جمعی ممکن است که تزریق واکسن شرایط دیگری پیدا کند، لذا تا رسیدن به ایمنی جمعی، واکسیناسیون قطعا رایگان خواهد بود.

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت یادآور شد: پیش‌بینی کارشناسان و متخصصان برای رسیدن به ایمنی جمعی، واکسیناسیون ۷۰ درصد جامعه است. عددی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد را برای این موضوع در نظر گرفته شده است که حدودا ۵۶ میلیون نفر حداقل باید واکسینه شوند.

وی ادامه داد: بر این اساس با ۱۲۰ میلیون دوز، ۶۰ میلیون نفر را تا پایان سال میلادی براساس هدف‌گذاری صورت گرفته واکسینه خواهیم کرد. امیدواریم با توجه به پیش‌بینی ۱ و نیم برابری واردات و تولید داخل واکسن کرونا، هیچ مشکلی نداشته باشیم.

جهانپور با بیان اینکه تاکنون ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن خریداری شده است، گفت: تا امروز فقط ۵۷۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شده است. این واکسن‌های خریداری شده طی روزها، هفته‌ها و ماه‌های آتی به تدریج وارد کشور می‌شوند.

جهانپور بیان کرد: عمده واکسن‌های موجود در جهان و واکسن‌هایی که کشور ماه تهیه کرده است؛ در دو دوز فرآیند واکسیناسیون را تکمیل می‌کند؛ لذا واکسن‌های خریداری شده برای واکسیناسیون ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کفایت می‌کنند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو یادآور شد: البته با توجه به اینکه مسیر تولید مشترک و تولید داخلی واکسن نیز وجود دارد، بر همین اساس عمده نیاز کشور به واکسن کرونا از طریق تولید داخل و تولید مشترک تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه واردات واکسن بر اساس مجوز‌های سازمان غذا و دارو به عنوان مرجع ملی تشخیص صلاحیت ساخت و یا ورود دارو‌های بیولوژیک است، ارائه می‌شود، اظهار کرد: تا امروز ۵ واکسن خارجی مجوز ورود به کشور را دریافت کرده است. از این ۵ واکسن، واکسن اسپوتنیک v ساخت روسیه در سه محموله وارد کشور شده و در روز‌ها و هفته‌های آینده نیز محموله‌های دیگری را تحویل خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: واکسن سینوفارم چین نیز مجوز مشروط دریافت کرده و ۲۵۰ هزار دوز محموله اهدایی این واکسن وارد کشور شده است. ورود محموله‌های بعدی نیز منوط به مجوز‌های CTD سازمان غذا و دارو است.

وی یادآور شد: طی روز‌های آتی اولین و دومین محوله کووکس موسسه بهارات بیوتک هند وارد می‌شود و پس از آن نیز، از سبد کووکس۳ میلیون و ۶۰۰ دوز واکسن آکسفورد استرازنکا ساخت شرکتی در کره جنوبی را در فصل بهار تحویل می‌گیریم، متعاقبا اگر واکسن دیگری هم درخواست ثبت داشته باشد و سازمان غذا و دارو مجوز دهد، وارد کشور خواهد شد.
انتهای پیام

نظر شما