شناسهٔ خبر: 46112599 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

گزارشی از یک آمد و شد به بیمارستان میلاد؛

در و دیوار بیمارستان، هزینه بر کارگران و کم‌درآمدها تحمیل می‌کند/ بهره‌مندی از خدمات بهتر، هزینه‌های درمانی را دو چندان می‌کند/ تکذیب همه موارد ازسوی ریاست بیمارستان

اگرچه بیمارستان میلاد با هدف ارائه خدمات به ذی‌نفعان اجتماعی سازمان تامین اجتماعی احداث شده است ولی در همین بیمارستان؛ برخورداری از مزایا هزینه‌های هنگفتی برای همراهان بیمار به ارمغان می‌آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیمارستان میلاد یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های ملکی سازمان تامین اجتماعی و پذیرای هزاران بیمار به صورت روزانه است. بیمارانی که اغلب درگیر مشکلات معیشتی هستند و از غم نان سخن می‌گویند و در مواقع اضطرار به این مرکز درمانی واقع در قلب تهران مراجعه می‌کنند. مراجعه‌کنندگان می‌خواهند از حق قانونی خود یعنی تامین اجتماعی برخوردار شوند اما بهره‌مند شدن از این مزایا با گرفتاری‌های بسیاری همراه است. 

مشکلات بیماران و همراهان آن‌ها در استفاده از خدمات درمانی آنچنان زیاد است که برخی بیماران ترجیح می‌دهند پیه گرانی هزینه‌های بیمارستان خصوصی را به تن خود بمالند و به مراکز خصوصی درمانی بروند. گفته می‌شود این روزها بیماران این بیمارستان مجبور هستند تا پرستار اختصاصی اسخدام کنند و برای بهره‌مندی از مزایای بهتر، هزینه‌های سنگین بخش VIP را به جان بخرند گرچه مدیرعامل این بیمارستان، تمامی موارد فوق را رد می‌کند.

وضعیت بیمارستان میلاد بغرنج است

اولین محلی که بیمار یا همراهانش به آن رجوع می‌کنند، بخش پذیرش یا اتاق تریاژ است. بنابراین شاغلان این بخش باید پتانسیل بالایی درجهت درک مشکلات بیماران داشته باشند و راهنمایی‌های لازم را ارائه کنند اما برخورد ناشایست پرسنل این بخش که سمبل تکریم ارباب رجوع هستند، یکی از گلایه‌های بیماران است. 

همچنین شرایط عجیبی برای پذیرش بیمار در این بیمارستان وجود دارد؛ خالی بودن تخت‌ها و شرط سنی بیمار از شروط بیمارستان هستند! یکی از مراجعه‌کنندگان به بیمارستان میلاد که مادرش در آنجا بستری است، درباره وضعیت این مرکز درمانی توضیح داد: پیش از اینکه مادرم را به این بیمارستان منتقل کنم، او در یکی از بیمارستان‌های خصوصی بستری بود؛ هزینه هر شب نگهداری از بیمار در این مرکز درمانی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. 

وی تشریح کرد: اما در این بیمارستان پرسنل خدماتی و درمانی از مسئولیت خود طفره می‌روند و به مراجعه‌کنندگان پاسخ مناسبی ارائه نمی‌دهند. بیمار مادرم است و سن وسال بالایی دارد و از همان بدو ورود؛ بیمارستان به دلیل شرایط سنی او از پذیرش و بستری کردن، طفره می‌رفت. آنها چطور انتظار دارند نسبت به مشکلات مادرم بی‌تفاوت باشم؟!

او ادامه داد: پس از کش و قوس‌های فراوان، مادرم در بیمارستان بستری شد درحالی‌که برخورد با بیماران به هیچ وجه مناسب نیست؛ پرسنل وظیفه دارند به بیماران پاسخ مناسب دهند اما هیچ انگیزه‌ای برای انجام امور محوله و وظیفه خود ندارد. کمبود نیروی انسانی هم بهانه‌ای برای کادر بیمارستان میلاد است تا برخوردهای ناشایست و کم‌کاری‌هایشان را توجیه کنند. به‌طور قطع و یقین، سیستم جاری بیمارستان به معنای واقعی فشل است!

او ادامه داد: پس از اینکه روال اداری را پشت سرگذاشتیم، بیمارم توسط پزشک معاینه شد. پس از معاینه، پزشک اعلام کرد که مادر نیازی به بستری شدن ندارد و باید ترخیص شود. پس از اینکه کارهای ترخیص را انجام دادیم، به‌طور ناگهانی اعلام کردند، بیمار شرایط ترخیص شدن را ندارد. همچنین از ما خواستند که در برگه ترخیص بنویسیم، بستگان با میل و رغبت خود خواهان ترخیص بیمار هستند! اگرچه ما چنین درخواستی را مطالبه نکرده بودیم. از آنجا که من وضعیت مادرم را بسیار پیگیری می‌کنم، پیگیری‌های بسیار باعث شده تا اجازه ورود به داخل بیمارستان را به من ندهند.

پزشکانی که داروهای وارداتی خود را تجویز می‌کنند

اجرای طرح تحول سلامت، بهبود خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی را هدف قرار داده بود تا بیماران و همراهان آنان برای تهیه دارو و ملزمات پزشکی از بیمارستان خارج نشوند. اگرچه قرار بود این طرح در بیمارستان‌های تامین اجتماعی نیز اجرا شود اما بنا به دلایل گوناگون مسکوت ماند. حال کارگران و بیمه‌شدگان تامین اجتماعی که به امید درمان رایگان به بیمارستان‌های این سازمان مراجعه می‌کنند، گرفتار مشکلات متعددی برای تهیه دارو و ملزمات پزشکی می‌شوند. بسیاری مجبور هستند برای تهیه داروهای بیماران خود به خارج از بیمارستان مراجعه کنند که علاوه بر هزینه‌های سرسام‌آور تهیه دارو باید هزینه‌های رفت و آمد در کلان‌شهری مثل تهران را به جان بخرند. و باز از آنجا که در این روزهای کرونایی که استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی توصیه نمی‌شود، پرداخت کرایه تاکسی‌های اینترنتی برای گروهی که درآمد بالای ندارند، سخت و غیرممکن است. 

این مراجعه‌کننده به بیمارستان میلاد درباره این موضوع توضیح داد: یکی از پزشکان بیمارستان، دارویی برای مادرم تجویز کرد. من برای تهیه این دارو به داروخانه‌های متعددی مراجعه کردم، هیچکدام چنین دارویی در سبد محصولات خود نداشتند. نکته جالب این است که داروخانه هلال‌احمر هم چنین دارویی نداشت. برای تهیه این دارو به پزشک مربوطه مراجعه کردم تا راهکار تهیه این دارو را به من ارائه دهد. پزشک تجویزکننده، خود واردکننده این دارو است و به همین دلیل، این دارو را برای بیمار درنظر گرفت. تنها یک داروخانه در خیابان فاطمی توانایی ارائه این محصول درمانی را دارد که آن را با قیمت بالایی به فروش می‌رساند. 

هزینه پرستاری از بیماران شبی ۴۰۰ هزار تومان

مشکلات بیمارستان میلاد فقط مختص به تجویز داروی صادراتی، رفتار بد پرسنل، شرایط پیچیده پذیرش و پاسخگو نبودن پرسنل نیست. بسیاری از بیماران مجبور هستند تا پرستار خصوصی استخدام کنند که تمامی از کادر درمان بیمارستان میلاد هستند! این بیمارستان به بهانه کمبود تعداد پرستاران، خدمات مراقبتی را به درستی ارائه نمی‌دهد. به گفته این شهروند، او شبی ۴۰۰ هزار تومان برای خدمات پرستاری پرداخت می‌کند. بیمارستان نیز لیست تماسی از شماره کارکنان خود را در اختیار خانواده بیماران قرار می‌دهد تا برای ارائه خدمت و قیمت توافقی، تماس بگیرند. علاوه بر پرداخت حق پرستاری، خانوده بیمار باید هزینه «همراهی» و شام را نیز پرداخت کند. 

او ادامه داد: با این حال پرستارانی که از سوی بیماران استخدام می‌شوند در انجام وظیفه خود کوتاهی می‌کنند.

استفاده از خدمات درمانی با دفترچه تامین اجتماعی میسر است 

در بخشنامه‌ای که هجدهم بهمن‌ماه از سوی سازمان تامین اجتماعی منتشر شد، آمده است که با توجه به فراهم شدن امکان ارائه خدمات اعم از ویزیت، تجویز دارو، پاراکلینیک شامل آزمایشگاه تشخیص طبی، تصویربرداری، فیزیوتراپی در بستر الکترونیک برای تمامی پزشکان و ارائه‌کنندگان خدمات تشخیصی و درمانی، چاپ دفترچه‌های درمانی جدید از اول اسفندماه ۱۳۹۹ متوقف شد. 

این همراه بیمار درباره مشکلات نداشتن دفترچه در این بیمارستان گفت: حذف دفترچه تامین اجتماعی نیز باعث می‌شود تا مشکلاتی برای مراجعه‌کنندگان به وجود بیاید. آنها در بدو ورود به بیمارستان، پرسنل دفترچه درمانی را مطالبه می‌کنند. آن‌ها مدعی هستند ابلاغیه در ارتباط با حذف دفترچه‌ها و ارائه خدمات در بستر الکترونیک به آن‌ها اعلام نشده است. مسئولان بیمارستان هم اعلام می‌کنند که بیمارستان میلاد، آخرین محلی است که این ابلاغیه را اجرا خواهد کرد. این شرایط در حالی است که مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در آخرین نشست خبری خود درباره حذف دفترچه‌ها اظهار داشت: از اول اسفند ماه هم چاپ دفترچه بیمه متوقف شد و شرایطی را فراهم کردیم که پزشک در سربرگ مطب یا هر کاغذ دیگری از قبیل کاغذ باطله، نسخه بیمار را با کد ملی او بنویسد تا بیمار بتواند آن را از داروخانه دریافت کند. افرادی که برگه دفترچه بیمه آن‌ها تمام شده است که در این مرکز درمانی می‌توانند به صورت برخط کد ملی فرد را استعلام و استحقاق درمان او را به دست آورند. برای ارائه خدمات هم در صورتی که بیمار هیچ برگه‌ای در دفترچه خود ندارد صرفا با کد ملی و جلد دفترچه بیمه می‌تواند خدمات بگیرد. 

بیمار را به بخش VIP ببرید

اما بیمارستان میلاد برای رسیدگی دقیق‌تر و ارائه خدمات بهتر، بستری شدن در بخش ویژه را به بیماران پیشنهاد می‌دهد که شبی ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد. پرسشی مطرح می‌شود، آیا یک کارگر توانایی پرداخت این هزینه‌ها را دارد؟ اگر ذی‌نفعان سازمان توانایی پرداخت هزینه‌های گزاف را داشتند، به طور قطع و یقین بیمارستان‌های بخش خصوصی گزینه بهتری برای آنها بود. هزینه استخدام پرستار روزانه ۴۰۰ هزار تومان است، همچنین شرایط حضور در بخش ویژه و هزینه‌های شخصی همراه بیمار که بر هزینه‌های قبلی اضافه می‌شود، کمر ذی‌نفعان اجتماعی سازمان را شکسته است. 

 صدای ما را بشنوید

این شهروند سپس گفت: به نظر می‌رسد، مدیرعامل بیمارستان نسبت شرایط موجود آگاه نیست! اگرچه آقای حمزه‌زاده ادعای سابقه مدیریت چندین‌ساله دارند اما نسبت به شرایط موجود، آگاه نیست. اگرچه با نگارش نامه‌ای خطاب به مدیرعامل بیمارستان، گلایه خود را از وضعیت موجود اعلام کردم ولی موفق نشدم تا این نامه را به دست او برسانم. دست‌های مراجعه‌کنندگان بیمارستان میلاد از همه جا کوتاه است به همین دلیل، آن‌ها برای دریافت خدمات درمانی به این مرکز می‌روند.

تمامی موارد کذب محض است

فرهاد حمزه‌زاده (مدیرعامل بیمارستان میلاد) اما هیچیک از موارد مطرح شده در گزارش فوق را تایید نمی‌کند. او در ارتباط با ادعاهای مطرح شده توضیح داد: تعداد پرستاران شاغل در بیمارستان میلاد پاسخگوی بیمارستان است و موضوع بکارگیری آن‌ها به عنوان پرستار خصوصی، وجود خارجی ندارد. بر اساس قوانین وزارت بهداشت، سرپرستان بیمار که توانایی حضور در کنار بیمار خود را ندارند، می‌توانند از نیرویی کمکی استفاده کنند. گاهی، برخی از بیماران از این قانون استفاده می‌کنند. این افراد کارشناس پرستار نیستند بلکه کمک‌بهیار هستند و خدمات ارائه می‌دهند. 

او در ارتباط با خدمات ویژه ۳۰۰ هزار تومانی گفت: پس از مدیریت من، وضعیت تمامی اتاق‌ها یکسان است و اتاق خصوصی دیگر وجود ندارد. تمامی افرادی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، از خدمات یکسانی برخوردار خواهند شد. 

مدیرعامل بیمارستان میلاد در ارتباط با برخورد پرسنل گفت: تعداد نیروی انسانی شاغل در بیمارستان میلاد زیاد است. این امکان وجود دارد که برخی از پرسنل، رفتار نامناسبی با بیماران داشته باشند. تمام تلاش ما این است که چنین موضوعی در بیمارستان وجود نداشته باشد. تمام تلاش ما این است که تکریم ارباب رجوع را در اولویت خود قرار دهیم. تعداد مراجعه‌کنندگان زیاد است و ما بهترین بیمارستان هستیم. ۱۵ هزار نفر در طول روز از خدمات ما استفاده می‌کنند. 

حمزه‌زاده در ارتباط با ارائه خدمات با کارت ملی نیز توضیح داد: بیمارستان میلاد از زیرمجموعه‌های سازمان تامین اجتماعی است. افرادی که بیمه هستند ولی دفترچه آن‌ها تمام شده است از خدمات درمانی با تعرفه مصوب برخوردار خواهند شد.

نظر شما