شناسهٔ خبر: 46112457 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تهیه‌کننده «جام برتر» پاسخ داد

هدف از پخش زنده فوتبال های جوانان و نوجوانان چیست؟

محبوبه یوسف‌نژاد

«جام برتر» عنوان برنامه ای در شبکه امید است که بیش از یکی سال است پخش زنده مسابقات ورزشی مهم در رده سنی جوانان و نوجوانان را در دستور کار دارد.

صاحب‌خبر -

محمودرضا منتظری ـ تهیه کننده «جام برتر» ـ درباره این برنامه که لیگ های نوجوانان و نونهالان را پوشش می‌دهد، به ایسنا توضیح داد: مسابقات بزرگسالان در قالب برنامه «لیگ برتر» جای می گیرد ولی مسابقاتی که در برنامه «جام برتر» پوشش داده می‌شود، لیگ برتر استان تهران است و شامل شهرستان‌ها نمی‌شود. بنیه مالی تیم‌های پایه نسبت به بزرگسالان خیلی ضعیف تر است و نیاز به حمایت زیادی دارند. از این رو تصمیم گرفتیم در شبکه امید به لیگ پایه بپردازیم تا دیده شود. همه آن‌ها خوشحال هستند و وقتی مسابقه پخش می‌کنیم. خانواده‌ها استقبال خوبی دارند و این انگیزه‌ای برای بچه‌ها شده است تا دیده شوند.

او درباره تفاوت‌ لیگ بزرگسالان با لیگ پایه عنوان کرد: در لیگ بزگسالان چون کاملا حرفه‌ای به این بازی‌ها نگاه می‌کنند، برد و باخت مهم تر است اما در لیگ پایه یک نگاه پاک نوجوانانه پشت کار است. نگاه مادی هنوز به آن شکل در آن‌ها شکل نگرفته است.

این تهیه کننده با بیان اینکه بچه‌ها بازی‌های سطح بالایی دارند و این را همه کارشناسان برنامه اذعان می‌کنند، در توضیح گروه‌های سنی‌ تیم‌های لیگ پایه و نیز نحوه عضویت بازیکنان در تیم‌ها، گفت: ۱۳ تا ۱۵ سال نونهالان،  ۱۵ تا ۱۷ سال نوجوانان، ۱۷ تا ۱۹ سال جوانان و ۱۹ تا ۲۱ سال امید هستند که در باشگاه‌های مختلف تهران رقابت می دهند. هیات فوتبال استان تهران حدودا سالی ۵-۶ هزار بازی برگزار می‌کند. ما سعی می‌کنیم لیگ برتر این بازی‌ها را پوشش دهیم. تیم‌های خیلی خوبی را داریم. به جز پرسپولیس و استقلال تیم کیا هم تیمی است که خیلی دقیق و حساب شده کار می‌کند. این تیم بچه‌ها را به مسابقات خارج از کشور هم می‌برد؛ تیم برای آقای مهدوی کیا است؛ تیمی نیست که با سفارش و پول کار کند؛ همه فوتبالیست ها، بچه‌هایی هستند که لیاقت دارند؛ از روستاهای کردستان تا روستاهای سیستان و بلوچستان در این تیم هستند؛ می روند آن‌جا با خانواده‌های بچه‌ها صحبت می‌کنند، تمام هزینه‌ها را خودشان می‌دهند و بچه‌ها را به باشگاهشان می‌آورند و پرورش می‌دهند، البته قطعا این‌ها در آینده وقتی بزرگ می‌شوند سودهای مالی هم به همراه دارند و برای کشور هم افتخارآفرینی می‌کنند.

به گفته تهیه کننده «جام برتر» در کشور ما، همه دغدغه تیم بزرگسال دارند و سرمایه گذاری روی تیم‌های پایه خیلی کم است.

او در این زمینه ادامه می دهد: دلیل آن این است که پرورش نوجوانان ریسک بالایی دارد؛ مثلا اگر در یکی از مسابقات آسیب ببینند دیگر نمی‌توانند بازی کنند برای همین تیم ها خیلی تمایل ندارند روی یک بچه از پنج ـ شش سالگی سرمایه گذاری کنند تا ۱۸ سالگی بازدهی داشته باشد، زیرا نگران این هستند که پای بچه ضربه ببیند و حذف شود. ترجیحشان این است که بازیکن‌های دیگر را بخرند. تیم‌هایی که وارد لیگ برتر می‌شوند کار سختی را انجام می‌دهند زیرا مشکلات مالی زیادی هم دارند. با شور و هیجان کار می‌کنند و به نظر من خیلی بهتر شده‌ و رشد کرده‌اند.

منتظری در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا مجری و گزارشگر لیگ‌های نوجوانان در برنامه «جام برتر»، از همین گروه سنی انتخاب می‌شوند؟ گفت: بله؛ همینطور است. به جز بچه‌هایی که الان دارند اجرا می‌کنند ما برای اجرا فراخوان هم دادیم. همچنین شبکه سه، مسابقه «آقای گزارشگر» را در چند دوره برگزار کرد و ما تصمیم گرفتیم از نفرات برتر این مسابقه استفاده کنیم. گزارشگرهای ما الان همان برگزیدگان «آقای گزارشگر» هستند؛ البته از تجربه گزارشگران بزرگسالان هم استفاده می‌کنیم زیرا برخی از آن‌ها استاد هستند و باید حق استادی شان حفظ شود. بچه‌ها الان بزرگ شده‌اند و در رنج سنی ۲۰ تا ۳۰ سال هستند؛ تبحر خوبی دارند و از شبکه‌های دیگر هم دعوت به کار شده‌اند.

این تهیه‌کننده تلویزیونی در پایان گفت: از ابتدای اسفند ماه تا حدودا دو ماه پیش، برگزاری مسابقات قطع شده بود و ما هم پخش نداشتیم؛ اما الان که مجددا شروع شده، آن حال و هوا بازگشته است. اعضای تیم‌ها حتما باید تست کرونا بدهند. در زمان مسابقات هم از تمام بازیکنان، داور و مربی تست تب سنجی گرفته شده و شرایط کاملا کنترل می‌شود. تاکنون نشنیده‌ایم که کسی کرونا گرفته باشد. یکی از مزیت‌های فوتبال این است که در یک زمین بزرگ و فضای باز برگزار می‌شود و ارتباط بچه‌ها آنقدر نزدیک نیست.

به گزارش ایسنا، شبکه امید حدود سه سال است در برنامه ای با عنوان «جام برتر»، لیگ برتر فوتبال تهران در رده های سنی نونهالال، نوجوانان، جوانان و امید را پوشش می دهد.

این برنامه همچنین در راستای پرداختن به ورزش‌های مختلف و پوشش زنده  مسابقات ورزشی، مسابقات تکواندو نوجوانان، جوانان و امید را سال گذشته روی آنتن برد.

انتهای پیام

نظر شما