شناسهٔ خبر: 46112429 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

استاد دانشگاه کلمبیا در گفتگو با بازار:

بایدن تحریم‌ها علیه ایران را به راحتی لغو نمی‌کند

به اعتقاد «رابرت شاپیرو» بایدن تحریم ها علیه ایران را لغو نمی کند مگر اینکه امتیازی ملموس و قابل تأیید بدست آورد.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه بین الملل: یکی از شگردهای ترامپ تغییر برچسب تحریمهایی بود که ذیل عنوان هسته ای مطرح شده بود. اگرچه چیزی به عنوان «تحریم هسته ای» در قوانین آمریکا به رسمیت شناحته نشده ولی در برجام این موضوع رسمیت یافته بود.

حال با بازگشت آمریکا به برجام ایران خواسته است که تمام تحریمهای ترامپ تحت هر عنوان و برچسب باید برچیده شود.

در این راستا گفتگویی با «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا امریکا انجام شده که در ادامه می آید.

*با توجه به اینکه ۴ ماه از عمر دولت فعلی ایران باقی مانده است ، آیا بایدن منتظر می ماند تا با دولت آینده ایران وارد مذاکره شود؟
بله، این تصمیم منطقی خواهد بود و موضوع هسته ای ایران آنقدر دشوار است که بایدن برای اقدام عجله ای ندارد.


* «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا اخیراً اظهار داشت که ایالات متحده آمریکا از هیچ اهرم فشار علیه ایران فروگذار نکرده و تحریم های تهران همچنان پابرجا هستند. آیا به نظر می رسد دولت بایدن با وجود اینکه وی در دوران مبارزات انتخاباتی بازگشت به برجام را عنوان کرد، اما همچنان به تحریم ها را به عنوان ابزاری برای فشار می اندیشد؟
بله، ایالات متحده آمریکا از موضع قدرت پیش رفته و فشار علیه ایران را حفظ کند. بایدن رئیس جمهور آمریکاست و تحریم ابزاری برای فشار بر کشورهای دیگر از منظر سیستم سیاسی ایالات متحده آمریکاست.

*برخی معتقد هستند که دولت آمریکا به موثر بودن تحریمهای ثانویه علیه ایران که در دوره ترامپ وضع شد بیش از قبل واقف شده است و احتمالا این ابزار را به راحتی از دست نمی دهد. آیا دولت بایدن تمایلی برای رفع تحریمهای اعمال شده توسط ترامپ حتی در صورتی که ایران از کاهش تعهدات برجامی خود بازگردد، دارد؟
این سوال یک فرض است و ما اکنون هیچ راهی برای دانستن آن نداریم. ایران می تواند در این زمینه از اروپا برای فشار به ایالات متحده آمریکا حمایت کند همانطور که ایران دوباره شروع به تطابق با برجام می کند.


* ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که به دعوت اروپا در نشست غیررسمی برجام شرکت خواهد کرد. اگر ایران موافقت کند که در این نشست شرکت کند ، چشم انداز آن را چگونه ارزیابی می کنید؟
ایران با مشارکت در این نشست غیر رسمی چشم انداز بهتری نسبت به عدم مشارکت خواهد داشت. هیچ یک از طرفین قرار نیست اقدام کنند مگر اینکه به نوعی توافق نامه در طی مذاکره برسند.


*ترامپ برچسب برخی تحریمهای هسته ای ایران را به برچسبها و عناوین تروریسم و سلاحهای کشتار جمعی و ... تغییر داده است. اگر بایدن بخواهد به برجام بازگردد ایا تمام این تحریمهای ترامپ(تحت هر عنوان و برچسب) را برخواهد داشت یا آنها را به مذاکره در خصوص مسائل منطقه ای و موشکی پیوند خواهد زد؟
بایدن تحریم ها را لغو نمی کند مگر اینکه ایالات متحده آمریکا در عوض امتیازی ملموس و قابل تأیید بدست آورد.

نظر شما