شناسهٔ خبر: 46112388 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سلامت روان زنان در چالش با ویروس کرونا

قزوین -ایرنا- این روزها که ویروس کرونا بحران سختی را برای همه اقشار جامعه به وجود آورده، سلامت روان شهروندان به ویژه بانوان، بیشتر از گذشته مورد تهدید قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کرونا، زنگ هشدار افزایش اختلالات روانی و بیماری های روحی به ویژه افسردگی را در زنان به صدا درآورده است؛ صدایی که متاسفانه در حاشیه قرار دارد و به ندرت در ردیف مسائل مهم جامعه شنیده می شود.

طبق آمار وزارت بهداشت ۲۳ درصد از جمعیت کشور به یکی از انواع بیماری ها و اختلالات روانی مبتلا هستند البته ناگفته نماند که اختلالات روانی، طیف وسیع و متنوعی را از استرس و اضطراب خفیف تا افسردگی، اعتیاد و شیزوفرنی و جنون را شامل می شود که شایع ترین آنها افسردگی است.

یک خانواده سالم در اولین مرحله به یک زن و یک مادر سالم نیاز دارد و اکنون که بیماری کرونا با مشکلات اقتصادی، جسمی، روانی و اجتماعی، خانواده ها را به شدت تحت تاثیر قرار داده؛ وظایف بانوان سنگین تر از گذشته شده است و برای حفظ سلامت روان خود و خانواده به آگاهی بخشی بیشتری در این زمینه نیاز دارند.

خبرنگار ایرنا در این گزارش با حضور در یکی از مراکز مشاوره به این مساله پرداخته است.

مریم بانویی ۲۸ ساله است که کرونا، زندگی شخصیش را مختل کرده و وسواس شدید گرفته است و بر اثر ابتلا به این اختلال، تحت درمان قرار دارد.

وی با بیان اینکه کرونا بنیان خانواده‌اش را سست کرده است به خبرنگار ایرنا گفت: بر اثر بیماری کرونا، مادرم را از دست دادم، از آن موقع به بعد دچار اختلالات روانی شدم که وسواس بیشترین آن بوده است.

این بانوی قزوینی که به این باور رسیده، تنها راه برون رفت از این قبیل مشکلات، درمان است، اظهار داشت: وسواش شدید و استفاده پیاپی از مواد ضدعفونی کننده شیمیایی باعث شده است تا فرزند چهار ساله ام دچار حساسیت پوستی و ریوی شود و چند روزی در بیمارستان بستری باشد.

مریم ادامه می دهد: کرونا تمام تفریحات را از ما گرفته، رفت و آمدهایمان را محدود کرده و در نتیجه باعث بروز اختلافات سلیقه ای بین من و همسرم شده است به طوری که تا یک ماه گذشته قصد طلاق توافقی داشتیم.

کرونا بر روان مردم آسیب وارد کرده است

وحید، جوان ۳۶ ساله ای است که به مرکز مشاوره مراجعه کرده است تا شاید با راهکارهایی که می گیرد، بتواند زندگی اش را متحول کند.

وی به خبرنگار ایرنا گفت: همسرش به شدت در یکسال گذشته عصبانی شده است و مدام فرزندانش را تنبیه جسمانی می کند.

این مرد جوان قزوینی با بیان اینکه، کرونا باعث شد تا بسیاری از دوستان و نزدیکانمان را از دست بدهیم، افزود: بخشی از افسردگی حاکم در منزل ما به علت فوت بستگان است؛ این ویروس منحوس نه تنها جان عزیزانمان را گرفت بلکه، روان ما را هم تحت شعاع قرار داده است.

وی اظهار داشت: همسرم به علت افسردگی شدید، ۸۰ درصد موهای سر خود را از دست داده و در حال حاضر تحت درمان است.  

خدشه بر روان زن، بر روان کل خانواده تاثیر می گذارد

زیبا باقری مشاور خانواده و مددکار اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه ما شاهد همه گیری ویروس کرونا هستیم؛ مساله همزیستی اعضای خانواده ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

این مشاور افزود: با توجه به اینکه تعداد زیادی از خانواده ها آموزش های لازم را در مورد روابط درست بین اعضا نیاموخته اند و فاقد مهارت های کافی و لازم در برقراری روابط درست از منظر روانشناسی هستند؛ تنش و اختلافات خانوادگی در زمان شیوع کرونا به دلیل قرنطینه، بیش از پیش افزایش یافته است.

 باقری تصریح کرد: حفظ سلامت روان زنان دارای اهمیت زیادی است چون آنها مدیریت محیط خانه و خانواده را برعهده دارند و نقش قابل توجهی در پیشگیری از انتقال بیماری کرونا به اعضای خانواده ایفا می کنند.

وی با اشاره به راهکارهایی برای مقابله با آسیب های کرونا، اظهار داشت:برگزاری دوره های آموزشی مانند نحوه مقابله و مواجهه درست و منطقی با هیجان های منفی و چگونگی پرهیز از رفتارهای مخرب در روابط زناشویی،فراگیری تکنیک های افزایش صمیمیت در درون خانواده در ایام همه گیری کرونا و آموزش روش های حل تنش در زمان حضور فرزندان در منزل و همچنین ایجاد معنای مشترک در درون خانواده می تواند استرس و فشارهای روانی خانواده ها را در این روزها کاهش دهد.

این مددکار اجتماعی بیان کرد: جامعه باید همزیستی با کرونا را بپذیرد و تلاش کند تا اثرات منفی این ویروس منحوس، به درستی در خانواده ها مدیریت شود.

وی ادامه داد:  این روزها که اعضای خانواده ساعت های بیشتری را در کنار هم در منزل هستند؛ می توانند با فعالیت های ساده و لذت بخش، صمیمیت را بیشتر کنند و روابط خانوادگی را ارتقا دهند.

باقری گفت: مادران می توانند با انجام فعالیت هایی مانند دیدن فیلم، مطالعه کتاب و داستان، آشپزی کردن و کمک به همدیگر در امور منزل، کاشت گل در گلدان، صحبت اعضای خانواده با یکدیگر، مرور خاطرات خوب و گوش دادن به موسیقی، صمیمیت اعضای خانواده را بیشتر کرده و تنش های روانی حاصل از این بحران را کمتر کنند.

باقری اظهار داشت:جامعه ایرانی برای نهاد خانواده ارزش زیادی قائل است و تمام تلاش خود را برای حفظ آن به کار می گیرد و اگر مشکلی در این زمینه پیش بیاید به دلیل نداشتن مهارت های زندگی و روش های مدیریت بحران است بنابراین آموزش، دانش افزایی، افزایش سطح مهارت های زندگی و انجام مشاوره های روانشناختی می تواند به کاهش تنش و اختلافات خانوادگی منجر شود البته در این میان رسانه ها هم می توانند نقش خیلی موثری در آموزش داشته باشند.

اختلالات روحی، یکی از معضلات درون کرونا و پساکرونا است

علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: شناخت مشکلات روانی، رفتارها و سلامت روان، موضوعی کلان و بسیار پیچیده است و باید همه اقشار در این زمینه از مراکز مشاوره استفاده کنند.

وی با بیان اینکه، سازمان بهزیستی توجه ویژه ای به این موضوع داشته است، تصریح کرد: بی شک اختلالات روحی، یکی از معضلات درون کرونا و پسا کرونا بوده و سازمان بهزیستی برای کاهش این اختلالات ۱۶ مرکز مشاوره تلفنی رایگان را در اختیار شهروندان قزوینی قرار داده است.

وارثی اظهار داشت: به عقیده بسیاری از کارشناسان، کادر درمان نیز در فشار روحی هستند و ممکن است با این اختلالات دست و پنجه نرم کنند، به همین دلیل  پنج مرکز مشاوره حضوری در بیمارستان ها برای کادر درمان در حال فعالیت هستند.

مدیر کل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: طبق آمار جهانی حدود ۱۰.۷ درصد از جمعیت دنیا یعنی معادل ۷۹۲ میلیون نفر با اختلالات روانی مواجه هستند و زنان حدود ۱۶ درصد بیشتر از مردان با این اختلال ها درگیر شده اند که شایع ترین آنها شامل اختلالات شخصیتی، افسردگی، اختلالات دوقطبی و اسکیزوفرنی است.

وی در خصوص تعداد افراد مبتلا به اختلالات روانی که دارای پرونده در استان قزوین هستند، افزود: تعداد کل بیماران روانی مزمن تحت پوشش یک هزار و ۷۹۰ نفر است که از این تعداد ۵۲۷ نفر زن و مابقی مرد هستند.

نیم نگاه:

امروزه افزایش دغدغه های زندگی با وجود مشکلات فراوان اقتصادی، اشتغال، ازدواج و به ویژه بحران های جدید ناشی از شیوع کرونا باعث شده است که به سلامت روحی و روانی جامعه به ویژه زنان کمتر پرداخته شود در حالیکه بدون شک اگر سلامت روحی و روانی در اولویت باشد؛ افراد جامعه با مهارت ها و توانمندی های بالاتری به مقابله با مشکلات می روند.

یک فرد اگر در سلامت روانی باشد؛ ضمن اینکه جسم سالم تری دارد؛ بهتر کار می کند و بهتر تصمیم می گیرد همچنین کیفیت روش های مشارکت او در جامعه ارتقا پیدا می کند.

با توجه به این موضوع، اگر برای سلامت روان زنان، قدم های موثرتری برداشته شود؛ ابتدا سلامت خانواده و سپس سلامت روان جامعه به وضعیت مطلوب تری می رسد.

نظر شما