شناسهٔ خبر: 46112172 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تمرکز بر توانمندسازی خانواده با هدف پیشگیری از آسیب‌ها

مدیر کلان پروژه کارآمدی خانواده گفت: به جای پرداختن به آسیب‌ها، تمرکز خود را بر روی توانمندسازی خانواده‌ها با هدف پیشگیری از آسیب ها قرار داده‌ایم.

صاحب‌خبر -

محمد ثنا‌گویی‌زاده امروز‌ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص طرح کلان پروژه کارآمدی خانواده اظهار کرد: کلان پروژه کارآمدی خانواده مبتنی بر تعالیم اسلامی با همت پژوهشکده الهیات و خانواده که وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است، اجرا شده و هم‌اکنون در حال اقدام است.

مدیر کلان پروژه کارآمدی خانواده توضیح داد: این کلان پروژه حدود ۲ سال قبل در پژوهشکده الهیات و خانواده اصفهان و به همت گروه مطالعات خانواده کلید خورد و با توجه به تجربیات اعضای هیأت علمی، شورای گروه و شورای پژوهشی پژوهشکده درباره پایداری و کارآمدی خانواده با رویکرد اسلامی مطالعات اولیه‌ای صورت گرفت تا اینکه این پروژه طراحی و تدوین شد.

وی در خصوص ویژگی‌های این پروژه گفت: این کلان پروژه ویژگی‌های ممتازی دارد و اولین ویژگی مهم آن، مبتنی بودن بر رویکردهای مختلف مطالعاتی از جمله رویکردهای اخلاقی، اعتقادی، روان‌شناختی، علوم اجتماعی، فقهی و حقوقی است.

ثناگویی‌زاده ادامه داد: ویژگی دیگر این کلان پروژه مبتنی بودن آن بر مطالعات بین رشته ای است که خانواده را از نگاه‌های مختلف روانشناختی، جامعه شناسی، رفتاری، تربیتی و دینی مورد بررسی قرار می‌دهد.

مدیر کلان پروژه کارآمدی خانواده بیان‌ داشت: در این کلان پروژه، نگاه فرهنگ محور و ارزش های اسلامی و دینی، به عنوان محور اصلی کار قرار دارد و خروجی آن یک خروجی مسأله محور و موضوع محور و به عبارتی محصول محور است و به دنبال حل مسأله و مشکلات روز خانواده‌های ایرانی می‌باشیم.

وی در خصوص هدف این طرح تصریح کرد: هدف اصلی در این کلان پروژه پرداختن به کارآمدی خانواده با استفاده از رویکردهای مختلف است.

ثناگویی‌زا‌ه توضیح داد: منظور از کارآمدی خانواده، توامندسازی خانواده‌ها در روابط میان همسران است تا بتوانیم کیفیت روابط میان آن‌ها را ارتقا ببخشیم و در پرتو این توانمند سازی اختلافات و تعارضاتی که امروزه میان زوجین، والدین و فرزندان وجود دارد را کاهش دهیم و منجر به پایداری و استحکام خانواده ها شویم؛ کاهش گستردگی اختلافات و تعارضات در سطح خانواده ها و کاهش طلاق در جامعه از اهداف مهم این کلان پروژه هستند.

مدیر کلان پروژه کارآمدی خانواده خاطرنشان کرد: آسیب های مختلفی نظیر خیانت، خشونت، تعارضات شدید در فضای خانوادگی و کاهش صمیمیت در سطح خانواده ها ایجاد شده است و استرس‌های روزمره‌ای که خانواده‌ها با آن مواجه هستند، با شیوع کرونا شدت گرفته و شرایط جدید را برای خانواده‌ها به وجود آورده است.

وی بیان داشت: امروزه پژوهشگران بر اساس پژوهش ها و مطالعات بین المللی در سطح دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که به جای کار کردن بر آسیب‌های خانواده، تمرکز خود را بر روی توانمندسازی خانواده‌ها با هدف پیشگیری از آسیب‌ها قرار دهند و کلان پروژه کارآمدی خانواده نیز بر اساس همین نگاه نو بین المللی در رفع معضلات خانواده‌ها شکل گرفته است.

ثناگویی‌زاده در خصوص پیشروی این طرح گفت: این کلان پروژه از ۲ سال پیش تا کنون در حال اجرا است و طرح‌های چاپ شده به صورت کتاب آماده شده‌اند و برخی از آن ها نیز در حال چاپ هستند. 

مدیر کلان پروژه کارآمدی خانواده ادامه داد: کتاب هایی نظیر «الگوهای ارتباطی زوجین»، «صمیمیت زناشویی، نظریه و کاربست» و «راه‌های شناخت همسر» از جمله کتاب‌های منتشر شده این پروژه‌اند و طرح‌هایی نظیر «اثربخشی خداباوری بر کارآمدی خانواده»، «اثربخشی صداقت بر کارآمدی خانواده» و حدود ۲۰ طرح آماده دیگر در راستای اهداف کلان پروژه هم در حال اجرا هستند. 

وی خاطر‌نشان کرد:از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها، و پژوهشگران خانواده و دانشجویان دکتری برای یاری و پیشبرد اهداف پروژه استقبال می کنیم.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج۲۰/

نظر شما