شناسهٔ خبر: 46104840 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عبدالله: آمریکا حامی اجماع ملی و پیشرفت فوری در روند صلح افغانستان است

درحالی که دولت و شماری از سیاسیون افغانستان مخالفت خویش را با طرح تازه آمریکا برای این کشور ابراز کرده‌اند، رئیس شورای عالی مصالحه، آمریکا را حامی اجماع ملی و پیشرفت در روند صلح کشورش دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم،  «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان با اشاره به طرح تازه صلح آمریکا گفت: اخیراً پیشرفت‌هایی در مذاکرات صلح حاصل شده که نقشه‌ راه آینده را ترسیم می‌کند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی با حمایت از این طرح افزود: آمریکا به عنوان کشوری همکار با مردم افغانستان در این روند، حامی اجماع ملی و پیشرفت فوری در روند مذاکرات صلح است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

عبدالله همچنین ادامه داد که  افغانستان استقلال و جایگاه مستقل خود را دارد و در روند صلح خلاف اراده جمعی مردم این کشور تصمیمی گرفته نخواهد شد.

رئیس شورای عالی مصالحه ضمن تاکید بر اهمیت تفاهم و همدیگرپذیری میان شخصیت‌های سیاسی گفت: تامین صلح نیازمند انعطاف و اجماع داخلی است، هیچ کس نمی‌تواند چیزی را با زور تحمیل کند، اما اگر تبعیض و نفاق و خودخواهی در میان باشد، تحمیل هرچیزی ممکن می‌شود.

وی تاکید کرد که نمی‌خواهد از نامه وزیر خارجه آمریکا دفاع کرده و یا آن را یا توجیه کند، اما در این نامه واقعیت‌هایی درباره اجماع ملی و فوریت روند صلح ذکر شده که مطابق خواست مردم افغانستان است.

پیش از این مقامات دولت افغانستان و سخنگوی طالبان تایید کرده بودند که طرح تازه آمریکا برای ایجاد دولت انتقالی در افغانستان با آنها در میان گذاشته شده است اما جزئیاتی از آن ارائه نکردند.

به هر حال، دولت افغانستان مخالفت شدید خود را با این طرح ابراز کرده است اما طالبان می‌گوید که طرح آمریکا در دست بررسی رهبران این گروه قرار دارد و هنوز تصمیمی درباره آن نگرفته‌اند.

انتهای پیام/.

نظر شما