شناسهٔ خبر: 46104168 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«برادرم نادعلی» و قصه شهدای فراموش‌شده/ رنجی که خانواده شهدای گمنام می‌کشند

کارگردان مستند «برادرم نادعلی» معتقد است که دغدغه‌اش در این فیلم بیان مطالبات خانواده شهدای گمنام است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، مستند «برادرم نادعلی» به کارگردانی علی تک روستا تولید شده است. این فیلم مستند در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت حضور داشت و توانست توجه بسیاری از مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کند. این فیلم، هم‌چنین در جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت و سه‌شنبه در برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند» برای اولین بار به نمایش درخواهد آمد.

تک‌روستا، کارگردان این فیلم مستند با اشاره به سوژه این فیلم به فارس گفت: سوژه این مستند یعنی نادعلی دهقان‌کار، هم محلی من در روستای صالحیه بود که در عملیات مرصاد به شهادت رسید. خانواده‌اش برای پیگیری وضعیت او به لشکر کرمانشاه مراجعه کرده و بهشان می‌گویند که او اسیر شده است، چند ماهی از این ماجرا می‌گذرد تا این که در سال 1369، یعنی دو سال پس از شهادت نادعلی، یکی از هم‌محلی‌هایی ما که ساکن تهران بود، در درگیری مرزی با منافقین به شهادت می‌رسد، وقتی بستگان او برای مراسم سومش به بهشت زهرا می‌روند، اتفاقی با سنگ قبری برخورد می‌کنند که رویش نام «ناعلی دهقان‌کار» نوشته شده است. این موضوع را به خانواده نادعلی اطلاع می‌دهند اما آنان نمی‌پذیرند.

وی با اشاره به رنج‌های فراوان خانواده دهقان‌کار در فراغ فرزندان شهیدشان گفت: یکی از اتفاقات دردناکی که برای خانواده نادعلی رخ داد این بود که پدر در فراق پسر به جنون رسید. خیلی وقت‌ها گم می‌شد و خبری ازش نبود. آخرین بار که رفت تا یک ماه هیچ خبری ازش نبود تا اینکه محیط بان شهر صالحیه او را در حالی پیدا می‌کند که کفشش را زیر سرش گذاشته و روبه قبله از دنیا رفته است.

این مستندساز خاطرنشان کرد: وقتی این موضوع را در سطح کلان می‌بینید، متوجه می‌شوید که خانواده‌ شهدای گمنام در اثر فراق فرزندشان رنج‌های زیادی را به جان خریدند و حتی خیلی از آنان هم‌چنان چشم انتظار هستند تا خبری از عزیزشان برسد. همین موضوع تبدیل به دغدغه‌ای برایم شد که در مستند «برادرم نادعلی» آن را می‌بینید. همیشه برایم این سوال وجود داشت که مگر نمی‌توان با آزمایش DNA این شهدا و خانواده‌های آنان را آزمایش کرد تا از چشم انتظاری دربیایند؟

تک روستا با اشاره به اینکه هنوز هم جمعی از شهدای گمنام شناسنامه DNA ندارند، گفت: با تحقیق و پژوهشی که انجام دادم متوجه شدم که این آزمایش از سال 1382 وارد ایران شده است. بنابراین شهدای گمنامی که از سال 1382 به بعد دفن شده‌اند، شناسنامه DNA دارند و تمام خانواده‌های شهدا نیز این آزمایش را داده‌اند. با تطابق این موارد می‌توان جمعی از شهدای گمنام را شناسایی کرد. با این حال حدود 10 هزار شهید قبل از سال 1382 دفن شده‌اند و اطلاعات DNA از آنان نداریم.

وی اضافه کرد: در این فیلم می‌بینیم که برادر شهید نادعلی دهقان‌کار به دنبال دریافت مجوز برای نبش همان قبر و انجام آزمایش DNA است. در این فیلم پیگیری‌های این برادر شهید و مشکلاتی که پیش رویشان قرار می‌گیرد به تصویر کشیده شده است. برای مثال می‌بینید که مصائب اداری چه مشکلاتی را برای آنان به وجود آورده است.

او در پایان گفت: به نظرم قصه شهدای گمنام در شلوغی‌های امروزمان فراموش شده است. هنر مستندساز این است که قصه‌های فراموش شده یا کمتر مورد توجه قرار گرفته را پیگیری کند. پدران و مادران شهدا به دلیل حجب و حیایی که دارند شاید خیلی نتوانند مطالبات خود را فریاد بزنند و پرداختن به درخواست‌های آنان از طریق ساخت فیلم‌های مستند بسیار مهم است.

مستند «برادرم نادعلی» سه‌شنبه 19 اسفند ساعت 20 از شبکه مستند و برنامه تلویزیونی به اضافه مستند روی آنتن می‌رود. بازپخش این برنامه چهارشنبه 20 اسفند ساعت ۹ و جمعه 21 اسفند ساعت ۱۴ است. مادر شهید ستار یکه زارع مهمان میز نقد و بررسی برنامه است. 

«به اضافه مستند»، مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که به پخش مستندهای دیده نشده داخلی و خارجی در تلویزیون و بحث کارشناسی پیرامون موضوع مستند می‌پردازد. این برنامه با اجرای امین قدمی، کارگردانی محسن کریمیان و تهیه‌کنندگی یاسر فریادرس با آیتم‌های مختلف سه‌شنبه‌های هر هفته ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.
انتهای پیام/

نظر شما