شناسهٔ خبر: 46104100 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خطر نابودی نخلستان های خنج با آفت سوسک سرخرطومی حنایی

مدیر جهاد کشاوررزی شهرستان خنج،گفت: ۳۰۰ هکتار از نخلستان‌های خنج در خطر نابودی کامل با آفت سوسک سرخرطومی حنایی قرار دارند.

صاحب‌خبر -
تاریخ انتشار ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ۱۵:۲۶
کد خبر ۷۶۹۰۶۷۲
دانلود PDF

مدیر جهاد کشاوررزی شهرستان خنج،گفت: ۳۰۰ هکتار از نخلستان‌های خنج در خطر نابودی کامل با آفت سوسک سرخرطومی حنایی قرار دارند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علیپور مدیر جهاد کشاوررزی شهرستان خنج، بیان کرد: آفت سوسک سر خرطومی حنائی که از سال ۱۳۹۷ در نخلستان‌های شهرستان خنج پدیدار شده در سطح وسیعی روبه افزایش بوده و را به کانون این افت خطرناک تبدیل کرده است.
 
او، تصریح کرد: این میهمان ناخوانده ازطریق انتقال پاجوش نخل از کشور‌های حوزه خلیج فارس به منطقه وارد شده و تا کنون ۳۰۰ هکتار از نخلسنان‌های خنج را الوده کرده است.

علیپور، ادامه داد: برای جلوگیری از گسترش آفت باید درخت آلوده قطع وتنه آن به آتش کشیده شود.
 
مدیر جهاد کشاوررزی شهرستان خنج، افزود: آفت سوسک سرخرطومی حنایی به‌ عنوان یکی از خطرناک‌ترین آفت‌های درختان نخل نام برده می‌شود که برای زندگی، لانه سازی و پرورش لارو به طور معمول از تنه درخت برای رشد و تکثیر خود استفاده می‌کند.

او، اضافه کرد: این حشره خطرناک با ایجاد حفره‌ها و راهروهای متعدد فضای کافی برای رشد کلنی درحال گسترش در درختان نخل بوجود می‌آورد و میزان رشد و باردهی درخت را تحت تاثیر قرارمی‌دهد که در نهایت در صورت مبارزه نکردن منجر به مرگ درخت خرما می‌شود.

علیپور، تاکید کرد: خسارت اصلی این آفت از سوی مرحله لاروی سوسک حنایی است که این حشره نابالغ با تغذیه از دسته‌های آوندی درخت نخل کانال‌هایی مختلف  در بالا و پایین درخت ایجاد کرده که در اثر تغذیه، درختان حالت تشنگی از خود نشان می‌دهند.

مدیر جهاد کشاوررزی شهرستان خنج، گفت: بتدریج حشره کامل شده و ازطریق زخم‌های موجود بر روی تنه درختان خرما وارد درخت می‌شوند و شروع به تخم‌ریزی کرده که تعداد زیاد تخم‌ها، شرایط مناسب دمایی ومبارزه نکردن به موقع می‌تواند منجر به گستردگی این آفت شود.

او، بیان کرد: در حال حاضر شهرستان‌های قیروکارزین، خنج اوز وگراش به این آفت دچار شده اند.
 
علیپور، تصریح کرد: شهرستان خنج یکی از مناطق عمده تولید خرما در جنوب استان فارس محسوب می شود که ۴۵ نوع  خرما در این منطقه تولید می‌شود.
 
انتهای پیام/ت

نظر شما