شناسهٔ خبر: 46103855 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

رئیس هیات‌عامل ایدرو:

انواع محورهای لکوموتیو و واگن داخلی‌سازی شد

صاحب‌خبر -

مدتی است نمایشگاه‌های ملی به‌لحاظ محتوا در برخی صنایع تغییر کرده است.

به‌گزارش صمت پیش‌تر برگزاری نمایشگاه برای به نمایش گذاشتن آخرین دستاوردهای هر تولیدکننده بود اما با اعمال محدودیت‌های بین‌المللی، نمایشگاه‌ها به سوی پوشش نیازمندی‌های داخل حرکت کردند. نخستین نمایشگاه با این رویکرد جدید (نیازمحور) تیر ۱۳۹۸ به مناسبت روز صنعت و معدن با عنوان «فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید» با هدف معرفی و شناسایی نیاز‌ها در نمایشگاه بین‌المللی تهران از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) برگزار شد.

نمایشگاه‌های توان‌محور

این نخستین نمایشگاه ساخت داخل با هدف معرفی و شناسایی نیاز‌های صنایع کشور در زمینه خودرو و قطعات آن، صنایع معدنی، لوازم‌خانگی، صنایع دریایی، نفت، گاز و پتروشیمی و مخابرات بود. در این نمایشگاه صنایع بزرگ که بیشترین نیاز را دارند در کنار انجمن‌ها و تشکل‌های فعال بخش خصوصی به ارائه و معرفی نیاز‌های خود پرداختند.

سالانه بیش از ۷۰ نمایشگاه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود اما نمایشگاه ساخت داخل، نمایشگاهی توان‌محور بوده و سعی می‌شود در این نوع نمایشگاه‌ها، توانایی‌ها را عرضه و ساخت را به‌طور جدی‌تر در کشور مطرح کند. به‌این ترتیب تمام نیاز‌های صنایع کشور به صورت تجمیع‌یافته در معرض دید صنعتگران، تولید کنندگان، سرمایه‌گذران، شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده می‌شود. برای آنکه از تمام ظرفیت‌های صنایع گوناگون برای داخلی‌سازی استفاده و ارزبری به حداقل برساند؛ نخست باید نیاز‌ها در یک مکان عرضه شود که این امر مهم در برگزاری نمایشگاه نهضت ساخت داخل دنبال شد. پس از تحریم وزارت صنعت، معدن و تجارت به شناسایی موانع ساخت داخل پرداخت و برای رفع آن اقدامات لازم در دستور کار قرار گرفت.

جدیدترین پیشرفت‌های روز

در ادامه برگزاری نمایشگاه‌ها نهضت ساخت داخل در صنایع گوناگون به‌طور جدی در حال دنبال شدن است. به‌طوری که هشتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته با شعار «ایران روی ریل به سوی آینده» برگزار شد.

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به همراه شرکت‌های تابعه مرتبط با حوزه ریلی از جمله شرکت توسعه مهندسی و ساخت واگن‌های مسافربری رهنورد و مجتمع صنعتی اسفراین در این نمایشگاه حضور داشتند. ارائه تازه‌ترین دستاوردها و فناوری صنعت حمل‌ونقل ریلی و صنایع وابسته، ارتقای تولیدات داخلی، توسعه صادرات، ارائه توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی، افزایش تولید و صادرات، بومی‌سازی صنایع ریلی و آشنایی تولیدکنندگان صنایع ریلی کشور با جدیدترین پیشرفت‌های روز این صنعت در جهان، از اهداف برگزاری این نمایشگاه بود.

تامین واگن‌های مترو ۹ کلانشهر

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از توانمندی‌های شرکت‌های داخلی در حوزه طراحی و مهندسی قطعات ریلی، گفت. محسن صالحی‌نیا، رئیس هیات‌عامل سازمان گشترش و نوسازی صنایع ایران با اعلام اینکه این سازمان توسعه‌ای مدیریت طرح تامین ۲ هزار واگن مترو برای ۹ کلانشهر را بر عهده دارد بر توانمندی‌های شرکت‌های داخلی در حوزه طراحی و مهندسی قطعات ریلی تاکید کرد.

به‌گزارش شاتا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر ظرفیت‌های خوبی در حوزه تامین واگن و لکوموتیو در داخل ایجاد شده، گفت: برگزاری نمایشگاهی که مجموعه‌ای از فعالیت‌های مهندسی، طراحی، ساخت و خدمات لجستیک را شامل می‌شود کشور را در رسیدن به نرخ استفاده از ظرفیت ریلی حمل‌ونقل نقل بار و مسافر یاری می‌رساند. وی ابراز امیدواری کرد: این نوع نمایشگاه بتواند با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود و تولید سایر تجهیزات مورد نیاز تولید واگن و زیرساخت در بخش بار و مسافر موثر باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ایدرو مدیریت طرح تامین تعداد ۲ هزار واگن مترو مورد نیاز ۹ کلانشهر کشور را برعهده دارد، گفت: تامین ۲ هزار واگن برای ۹ کلانشهر یک برنامه میان‌مدت برای حمل‌ونقل درون‌شهری است که با مدیریت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شروع شده و در این پروژه قرار است تا سقف ۵۶ درصد تولید داخل انجام شود که اجرای آن بسیاری از اهداف در مهندسی طراحی و تولید داخل را محقق می‌کند.

توانمندی‌های داخلی در حوزه طراحی قطعات ریلی

رئیس هیات‌عامل ایدرو با اشاره به توانمندی‌های شرکت‌های داخلی مانند مپنا و مجتمع صنعتی اسفراین در حوزه طراحی و مهندسی قطعات ریلی گفت: مجتمع صنعتی اسفراین به‌عنوان یکی از واحدهای تابعه ایدرو موفق شده برای نخستین‌بار چرخ منوبلوک قطار را به روش آهنگری شده براساس استانداردهای بین‌المللی تولید کند. صالحی‌نیا عنوان کرد: ایدرو توانسته انواع محورهای لکوموتیو و واگن را در داخل کشور تولید و عرضه کند.

تست میدانی چرخ‌های منوبلوک ساخت داخل

در راستای نهضت تعمیق ساخت داخل قطعات ریلی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از آمادگی راه‌آهن برای تست میدانی چرخ‌های منوبلوک قطار که از طریق شرکت تابعه ایدرو داخلی‌سازی شده خبر داد. سعید رسولی کیفیت مناسب محورهای لکوموتیو و واگن‌های باری و مسافری ساخته‌شده در مجتمع فولاد اسفراین که علاوه‌بر نیاز داخل در توسعه بازارهای صادراتی موفق بوده را پیشرفتی جدی ارزیابی کرد.

در دیدار معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیران ایدرو و مجتمع صنعتی اسفراین درباره طرح تامین ۲ هزار واگن مترو برای ۹ کلانشهر کشور و تولید آزمایشی چرخ منوبلوک توضیحاتی ارائه شد.

توسعه صنعت ریلی با کمک ایدرو

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای نوسازی و توسعه صنایع ریلی و ایجاد زنجیره تامین تجهیزات اصلی واگن‌های مترو در کشور ابراز خرسندی کرد و گفت: داخلی‌سازی و تولید انبوه چرخ منوبلوک نقش موثری در صرفه‌جویی ارزی و توسعه صنعت ریلی دارد.

گفتنی است شرکت مجتمع صنعتی اسفراین از شرکت‌های تابع ایدرو به‌شکل آزمایشی تولید چرخ منوبلوک به روش آهنگری شده براساس استانداردهای بین‌المللی را آغاز کرده و تست‌های آزمایشگاهی کیفی را پشت‌سر گذاشته است. چرخ یکپارچه فولادی یا منوبلوک قطار از تجهیزات اصلی مورد نیاز واگن‌های مسافری و باری است.

ایدرو، متولی خدمات فناوری‌اطلاعات شد

در ادامه فعالیت‌های پایان سال سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، تفاهمنامه انجام خدمات حوزه فناوری‌اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت را سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت و محسن صالحی‌نیا در محل سازمان گسترش امضا کردند. موضوع این تفاهمنامه ارائه خدمات فناوری اطلاعات مورد نیاز وزارت صنعت، معدن و تجارت است. براساس این تفاهمنامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درباره تهیه سند برنامه راهبردی فناوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت، توسعه سامانه‌های مورد نیاز، تامین و توسعه زیرساخت‌ها و تامین امنیت و پشتیبانی سامانه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وزارتخانه اقدام می‌کند.

ایدرو برای اجرای مفاد این تفاهمنامه از طریق شرکت تابع خود، مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) اقدام کرده و همچنین کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایدرو مسئول پیگیری و کنترل فرآیند اجرای این تفاهمنامه خواهند بود.

تحول دیجیتال در بخش تولید

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: توسعه سیستم‌های فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال را در بخش تولید دنبال می‌کنیم. زرندی افزود: تهیه سند برنامه راهبردی حوزه فناوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت، تهیه سند تحول دیجیتال در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت و توسعه سامانه‌های مورد نیاز وزارتخانه در این تفاهمنامه دیده شده است.

وی گفت: سیستم‌های انجام خدمات حوزه فناوری‌اطلاعات وزارتخانه نیاز به توسعه و بازبینی با نگاه تحول‌گرایانه دارد و با این تفاهمنامه با همکاری شرکت مگفا متعلق به ایدرو این موضوع دنبال می‌شود. زرندی با اشاره به تغییر ساختار وزارتخانه و انتقال بخش فناوری اطلاعات به معاونت طرح و برنامه و ذیل دفتر آمار و فرآوری داده‌ها گفت: سعی می‌کنیم ضمن بازبینی و بازطراحی سیستم‌های موجود آن را با نگاه جدید توسعه دهیم.

سخن پایانی

 نهضت تعمیق ساخت داخل در صنایع استراتژی اعم از خودرو، ریلی، لوازم‌خانگی و... در حال پیگیری و انجام است. با برگزاری میزهای تخصصی در ۵ صنعت کلان کشور (خودرو، پالایشگاه، پتروشیمی، الکترونیک و لوازم‌خانگی) وابستگی به تولیدکنندگان خارجی و ارزبری این صنایع کاهش یافته و قرار است داخلی‌سازی قطعات مورد نیاز صنایع تا حداکثر ساخت داخل ادامه داشته باشد.

نظر شما