شناسهٔ خبر: 46103394 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

سفیر ایران در روسیه اعلام کرد

افزایش بیش از ۲ برابری صادرات کالای ایرانی به روسیه

جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد میزان ارسال کالا از ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی به رشد ۱۰۵ درصدی نسبت به سال گذشته رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، صادرات کالاهای ایرانی به روسیه در سال ۲۰۲۰ میلادی با ۱۰۵ درصد افزایش، رشدی دو برابری را تجربه کرد.

در نشست تجار ایرانی مقیم روسیه با سفیر جمهوری اسلامی ایران، با اعلام اینکه میزان ارسال کالاهای ایرانی به روسیه در سال گذشته میلادی به رقم قابل توجهی رسیده است، بر مثبت شدن تراز تجاری کشورمان با روسیه برای سال های آینده تاکید شد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در این نشست با اعلام اینکه میزان ارسال کالا از ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی به رشد ۱۰۵ درصدی نسبت به سال گذشته رسیده است، گفت : با این وجود میزان تبادل تجاری ایران و روسیه با توجه ظرفیت های بالای اقتصادی پایین است و لازم است به سمتی برویم که تراز تجاری ما در تبادل اقتصادی مثبت شود یا دستکم نزدیک به هم باشد.

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه روابط تهران و مسکو در عرصه هایی همچون سیاسی، امنیتی و نظامی در سطح خوبی است، اظهار داشت: اما روابط و همکاری های دو کشور در عرصه اقتصادی پایین است.

وی خاطرنشان کرد: روسیه ۲۷۰ میلیارد دلار واردات دارد و ایران می تواند با تلاش و برنامه ریزی و صادرات کالاهای باکیفیت بخشی از بازار روسیه را به خود اختصاص دهد.
سفیر ایران با بیان اینکه در بخش انرژی نمی توانیم همکاری های گسترده داشته باشیم و دو کشور، صادرکننده عمده منابع انرژی محسوب می شوند، افزود: در بخش های خشکبار و صیفی جات و میوه، ظرفیت های خوبی برای صادرات به روسیه داریم.

ولادیمیر آبیدینوف رئیس شورای تجاری روسیه و ایران نیز ضمن تاکید بر وجود ظرفیت‌های فراوان همکاری بین تهران و مسکو گفت: ایران و روسیه شرایط مشابهی در عرصه بین المللی و منافع مشترکی دارند که با استفاده از این شرایط و ظرفیت‌های عظیم می توان همکاری ها و مبادلات اقتصادی را به سرعت افزایش داد.

وی به اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب ضد ایران و روسیه اشاره و تاکید کرد: در صورت تقویت همگرایی اقتصادی بین دو کشور، به راحتی می توان آثار و پیامدهای تحریم‌ها را بی اثر کرد.

رییس شورای تجاری روسیه و ایران همچنین بر ضرورت استفاده از فرصت پیوستن ایران به موافقتنامه تعرفه ترجیحی اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و گفت: از یک سال و نیم پیش که ایران به این توافقنامه پیوسته است، رشد مبادلات تجاری و بازرگانی بین ایران با کشورهای عضو این اتحادیه افزایش پیدا یافته، اما در صورت بهره‌گیری از ظرفیت‌ها می توان جهشی چشمگیر در مبادلات اقتصادی ایجاد کرد.

نظر شما