شناسهٔ خبر: 46103334 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رشد ۹۲ درصدی ارزش صادرات استان قزوین در دولت تدبیر

قزوین – ایرنا - ارزش صادرات استان قزوین در دوران دولت تدبیر و امید نسبت به هشت سال پیش از آن ۹۲ درصد رشد یافته که نشانگر سیاست‌ها، برنامه ریزی‌ها و حمایت‌های صورت گرفته از صنایع و فعالان صنعتی استان در این سال‌ها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به منظور کاهش وابستگی کشور به نفت و جلوگیری از تاثیرگذاری تحریم‌های دشمنان، سیاست توسعه صادرات غیرنفتی در دستور کار قرار گرفت که به عنوان یکی از ابزارهای توسعه برای هر اقتصادی با هر حجم و اندازه‌ای، لازم و ضروری است و در کشور ما نیز به دلیل شرایط تحریمی، حیاتی‌تر و ضروری‌تر قلمداد می‌شد.

با تمرکز استان بر توسعه صادرات غیرنفتی، ارزش صادرات استان در دولت تدبیر وامید نسبت به هشت سال پیش از آن ۹۲ درصد رشد یافت، بازار هدف کالاهای صادراتی استان متنوع شد و صادرات کالا به طور سالانه به بیش از ۶۰ کشور دنیا صورت گرفت.

همچنین متنوع سازی محصولات صادراتی استان رقم خورد و بیش از ۴۵۰ کد تعرفه گمرکی از استان به کشورهای خارجی صادرات شد.

صادرات کالاهای استان قزوین به بیش از ۶۰ کشور دنیا در دولت تدبیر

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: استان قزوین به طور متوسط سالانه حدود ۱.۵ درصد از صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

عزیزالله افضلی با اشاره به کالاهای صادراتی استان طی هشت سال گذشته، گفت: کاشی و سرامیک، شیشه ساختمانی، ظروف شیشه‌ای، آهن آلات و فولاد، انواع مواد شوینده، غذایی و شیمیایی، مصنوعات پلیمری، سیم و کابل، چرخ خیاطی و کولر آبی عمده کالاها و محصولات نهایی صادر شده از استان هستند.

وی افزود: کالاهای صادراتی استان به طور سالانه به بیش از ۶۰ کشور دنیا صادرات می‌شود که عمده آنها را کشورهای همجوار همچون عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان، امارات و کشورهای آسیای میانه تشکیل می‌دهند.

این مسوول گفت: استان قزوین در صادرات برخی محصولات رتبه برتر را دارد و رتبه نخست صادرات شوینده‌های کشور را کسب کرده و تنها تولید کننده و صادرکننده سی دی و دی وی دی و چرخ خیاطی در کشور است.

افضلی گفت: همچنین قزوین در دوران دولت تدبیر و امید، رتبه برتر در صادرات کشمش، شیشه ساختمانی و کاشی و سرامیک، مشتقات نفتی، مواد غذایی، مصنوعات پلیمری، سیم و کابل و فراورده‌های دام و طیور را کسب کرده و هم اکنون با نگاه مثبت دولت، بیش از ۲۵۰ صادرکننده در استان فعالیت دارند.

وی با اشاره به اقدامات جدید صورت گرفته در دولت تدبیر و امید برای توسعه تجارت استان، افزود: طراحی و راه اندازی سامانه جامع تجارت (سامانه یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارت) و پنج زیر سامانه مربوط آن، یکی از این اقدامات است که موجب هدایت مبادلات تجاری به سمت مبادی قانونی و کاهش پدیده قاچاق کالا شد و تاکنون هشت هزار و ۵۵۲ واحد استان قزوین در آن به ثبت رسیده است.

افضلی با اشاره به طراحی و راه اندازی سامانه مدیریت توزیع کالا برای شرکت‌های صنعت پخش، افزود:این اقدام موجب نوین‌سازی شبکه‌‏های توزیع، پخش کالا به‌صورت مویرگی در زمان و مکان مناسب، عرضه با قیمت‌های یکسان و با کیفیت مطلوب در سطح کشور شد و شناسایی، ساماندهی و نظارت بر نحوه فعالیت شرکت‌ها و واحدهای پخش کالا را در پی داشت که در این زمینه تاکنون ۱۳۳ مجوز در استان صادر شده است.

رشد ۳۲ درصدی واردات استان قزوین در دولت تدبیر

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: واردات استان قزوین در هشت سال گذشته ۳۲ درصد نسبت به مدت مشابه قبل رشد یافته است که بیش از ۷۰ درصد آن را مواد اولیه، قطعات یدکی و ماشین آلات و دستگاه‌های مربوط به تولید تشکیل می‌دهد.

افضلی ادامه داد: ترکیب کالاهای وارداتی استان در این مدت عمدتاً مواد اولیه، قطعات یدکی و ماشین آلات مورد استفاده واحدهای تولیدی استان بوده‌اند که عمدتاً از کشورهایی همچون چین، امارات، آلمان، ایتالیا،ترکیه، کره جنوبی و فرانسه  وارد استان شده‌اند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین با اشاره به سایر اقدامات صنعتی و اقتصادی استان در دولت تدبیر و امید، گفت: اعزام هیات‌های تجاری، بازاریابی و اقتصادی به کشورهای مختلف از جمله عراق، اکراین، روسیه، کره، چین، کنیا، مالزی، ارمنستان، ترکیه، تونس، امارات، قطر، ازبکستان و ارمنستان از جمله این اقدامات بوده که در راستای توسعه بازاهای هدف و افزایش سهم بازار استان قزوین صورت گرفت.

افضلی گفت: پذیرش هیأت تجاری از کشورهای مختلف دنیا از جمله ایتالیا، مالزی،‌روسیه، کنیا، چین، کره جنوبی، تاجیکستان، ترکیه، اتریش، لهستان، سوریه، افغانستان، عراق، اقلیم کردستان عراق، پاکستان، لبنان، قزاقستان، مصر، پرتقال، اکراین و هند در جهت توسعه مراودات تجاری، بازدید سفرای کشورهای افغانستان، کنیا، آفریقای جنوبی، اندونزی، ایتالیا، اسلواکی، ارمنستان، اندونزی، اکراین، ازبکستان، چین، بلاروس، کره جنوبی، بنگلادش، ویتنام، بوسنی و هرزگوین، فرانسه، قزاقستان و ساحل عاج از توانمندی‌های صنعتی، تولیدی و تجاری استان در راستای توسعه مراودات تجاری و اقتصادی،توسعه زیرساخت‌های صادراتی از جمله تجهیز سایت نمایشگاهی و احداث پایانه صادرات محصولات کشاورزی و ایجاد و حمایت از تشکل‌های تولیدی و صادراتی از جمله تشکیل اتحادیه صادرکنندگان، انجمن کشمش و انجمن صادرکنندگان فراورده‌های نفتی از دیگر اقدامات صنعتی و اقتصادی دولت در هشت سال گذشته در استان قزوین بوده است.

تولید بیش از هزار و ۲۹۰ نوع محصول صنعتی در قزوین

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین با اشاره به توانمندی‌های بخش صنعت استان در دولت تدبیر و امید، به خبرنگار ایرنا گفت:در حال حاضر حدود سه هزار و ۴۲۵ واحد صنعتی با اشتغال بالغ بر ۱۴۶ هزار و ۹ نفر نفر با مجموع سرمایه گذاری ۱۴۹ هزار و ۴۸ میلیارد ریال در حال بهره برداری است و یک شهر و ۱۸ شهرک و ناحیه صنعتی در نقاط مختلف استان فعالیت دارند.

محمدتقی میرزاعباسی افزود: هم اینک با نگاه مثبت دولت، در واحدهای تولیدی استان قزوین بیش از یک هزار و ۲۹۰ نوع محصول صنعتی در حال تولید است و قزوین قطب تولید شیشه و بطری‌های شیشه‌ای،بزرگ‌ترین تولید کننده محصولات شوینده، از بزرگترین تولید کنندگان قطعات خودرو، از استان‌های پیشرو در تولید کاشی و سرامیک، از استان‌های پیشرو در تولید محصولات فولادی، از بزرگترین تولیدکنندگان روغن‌های تصفیه مجدد، بزرگ‌ترین تولید کننده سی دی و دی وی دی، بزرگ‌ترین تولید کننده چرخ خیاطی و از استان‌های پیشرو در تولید لوازم خانگی شامل یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، بخاری، اجاق گاز، آبگرمکن و ظروف تفلون است.

وی گفت: همچنین قزوین از استان‌های پیشرو در تولید ظروف کریستال و مواد غذایی بوده و بزرگ‌ترین تولید کننده الکتروکمپرسور و تورو کمپرسور و از استان‌های پیشرو در تولید سیم و کابل و صنعت نساجی و صنایع وابسته است و رتبه ششم در تعداد پروانه، رتبه چهارم در مجوز اشتغال و رتبه چهاردهم کشور را در سرمایه گذاری دارد.

۱۶ محصول مهم تولید شده در استان قزوین در دولت تدبیر 

میرزاعباسی ادامه داد: بهره برداری از شرکت مس طارم که یک پروژه ملی بوده و احداث آن از حدود ۲۰ سال پیش آغاز شده، با تلاش دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسیده است.

وی گفت: دستگاه توربو شارژر، فیلترهای هوای خروجی،انواع تسمه انتقال قدرت مخصوص ماشین آلات و خودروهای سنگین،روکش ورق ام دی اف، ویفر و بیسکوئیت‌های جدید و با فناوری روز دنیا و شیشه‌های بورو سیلیکات برای اولین بار در سطح کشور در قزوین تولید شده اند و ماسک سه لایه به روش صنعتی به ظرفیت اسمی بیش از ۴۰۰ میلیون عدد در سال توسط حدود ۳۲ واحد از ابتدای شیوع کرونا و افزایش چند برابری تولید بطری شیشه‌ای (دارویی و غذایی) در این دوره رقم خورده است.

این مسوول گفت: افزایش تولید الکل و مواد ضد عفونی کننده مرتبط با بیماری کرونا، تولید ورق‌های رنگی و اسید شویی ورق های فلزی،ساخت انواع کوره با فناوری بالا،تولید سیلیکون و قطعات سیلیکونی، ظروف کریستال، فیلم پلاستیکی پوشش داده شده و بازیافت ضایعات روغن های صنعتی برای اولین بار در دولت تدبیر و امید در استان شکل گرفته است.

صدور بیش از ۲۳۰۰ پروانه بهره برداری تا پایان دولت تدبیر و امید در قزوین

وی گفت: صدور پروانه بهره برداری مهمترین فعالیت معاونت امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت است که کارشناسان مجرب و متخصص این معاونت پس از بررسی و ظرفیت سنجی و طی مراحل اداری و قانونی، پروانه بهره برداری را برای واحدهای صنعتی صادر می‌کنند.

میرزاعباسی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید تاکنون ۲ هزار و ۱۶۵ مجوز تولید محصولات در استان صادر شده است که اگرچه نسبت به هشت سال گذشته ۳.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد ولی تا پایان دولت، تعداد پروانه‌ها به بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ فقره خواهد رسید.

تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان قزوین در دولت تدبیر

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: این کارگروه با هدف رفع مشکلات واحدهای تولیدی از ابتدای سال ۱۳۹۴ در استان تشکیل و جلسات آن به صورت منظم و مستمر با حضور مدیران و مسوولان اقتصادی استان برگزار شده است.

ساماندهی تخصیص مواد اولیه به صنایع در دولت تدبیر

میرزاعباسی افزود: در سال‌های گذشته به دلیل ساماندهی و معرفی نشدن واحدهای تولیدی جهت اخذ مواد اولیه متاسفانه مواد اولیه دولتی به وفور در بازار آزاد عرضه می‌شده است که در راستای رفع این مشکل و جلوگیری از ایجاد بازار ثانویه در دولت تدبیر و امید دستورالعمل تخصیص سهیه مواد اولیه جهت دریافت از بورس تهیه و فرآیندهای آن نیز در سامانه بهین یاب فعال شده است.

وی گفت: در این راستا سهیمه مواد اولیه محصولات پتروشیمی به بیش از ۱۷۵ واحد و به بیش از ۴۰ واحد صنعتی استان شامل شمش آهن، مس و ورق های فلزی تخصیص یافت و با انجام بازدید نظاتی از کلیه واحدها سهمیه مواد اولیه حدود ۱۲ واحد پتروشیمی و سه واحد محصولات فلزی حذف شد.

نظر شما