شناسهٔ خبر: 46103286 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پاپ، آمریکا و الحشد الشعبی

بغداد - ایرنا - در حالی که رهبر کاتولیک های جهان در سفر به عراق سرگرم دیدن مکان های مختلف و برپایی آیین های دینی در شمال، جنوب و مرکز عراق است، نیروهای الحشد الشعبی با تروریست های داعشی مورد حمایت آمریکا در مناطق مختلف درگیر بودند تا سفر سه روزه پاپ در فضایی از آرامش انجام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، الحشد الشعبی در آستانه ورود پاپ به عراق در چهارشنبه گذشته برای فراهم کردن سفر در فضایی امن، سه شهید در «جرف الصخر» در شمال استان بابل تقدیم کرد که یکی از آنها از فرماندهان این تشکیلات نظامی بود.

فرمانده شهید «علی الفریجی» و شهیدان «منتظر الساعدی» و «احمد الساعدی» سه نیروی الحشد الشعبی بودند که حین تفتیش منطقه «جرف الصخر» در شمال استان بابل براثر انفجار بمب شهید شدند.

همزمان بخش اطلاع رسانی الحشد الشعبی روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای یگان ۳۵ الحشد در استان صلاح الدین با باندهای داعش درگیر شدند.

این بیانیه البته به جزییات درگیری ها اشاره نکرد، اما خاطر نشان ساخت که درگیری در منطقه «الزلایه» در استان صلاح الدین برای جلوگیری از نفوذ عناصر داعش به منطقه رخ داده است.

شاید پاپ نداند – یا بداند که در سفر روز شنبه به نجف اشرف و دیدار با آیت الله سیستانی و یا سفر به ناصریه و بازدید از شهر تاریخی «اور» نیروهای الحشد الشعبی نقش اساسی در تامین بخش مهمی از امنیت سفر او را برعهده داشتند.

از این رو استاندار نجف در آستانه ورود پاپ به نجف اشرف و دیدار با آیت الله سیستانی مرجع عالی دینی تاکید کرد که نیروهای الحشد الشعبی و دیگر نیروهای مسلح عراقی در استان به حال آماده باش کامل در آمدند.

پاپ همچنین در حالی به موصل مرکز استان نینوا در شمال عراق رفت که الحشد الشعبی از پنجشنبه گذشته تدابیر شدید امنیتی برای تامین امنیت کلیسای «الطاهره الکبری» در «سهل نینوا» برای بازدید پاپ از این کلیسا ایجاد کرده بود.

نیروهای الحشد الشعبی از هفته گذشته در منطقه مسیحی نشین «الحمدانیه» در نینوا نیز مستقر شدند تا پاپ با آسوده خاطری بیشتر آیین های دینی خود را برگزار کند.

الحشد الشعبی ناقوس کلیساها را دوباره نواخت

از ابتدای ورود پاپ به عراق بروشورهای متعددی در شبکه های اجتماعی و رسانه ها و کانال های خبری انتشار یافت با این عنوان که «به پاپ بگویید که الحشد الشعبی به نمایندگی از همه دنیا علیه این درندگان و دعوت کنندگان به افراط گرایی جنگید.»

بیانیه یکی از گروه های مقاومت اسلامی عراق در این راستا توجه بسیاری را برانگیخت.

در این بیانیه دست قطع شده شهید قاسم سلیمانی را در حالی که یکی از کلیساهای تاریخی عراق را در دستانش گرفته نشان می دهد و در کنار آن نوشته است: «آیا پاپ واتیکان می داند دستی که گذاشت دوباره ناقوس کلیساها به صدا درآید، این دست بوده است؟»

رهبر کاتولیک های جهان در دیدار تاریخی اش با آیت الله سیستانی نشان داد که اهل قدردانی است وقتی به طور ویژه از آیت الله سیستانی و جامعه شیعیان به خاطر دفاع از مسیحیان و دیگر طوایف عراق تقدیر و تشکر کرد.

الحشد الشعبی نیز در تقدیر از این موضع پاپ، بروشوری منتشر کرد که در آن شهید ابومهدی المهندس را در میان رهبران کلیساهای مختلف عراق نشان می داد و زیر آن نوشت: «الحشد الشعبی از خود گذشتگی کرد تا کلیساها همانند مساجد باقی بمانند.»

پاپ و آیت الله سیستانی پرده از حامیان تروریسم برداشتند

دیدار تاریخی دو رهبر دینی مسیحی و اسلامی - پاپ فرانسیس و آیت الله سیستانی به اعتقاد بسیاری کارشناسان پرده از عوامل اصلی آوارگی مسیحیان و دیگر پیروان مذاهب و ادیان را در عراق و منطقه برداشت.

این دیدار و سخنانی که بین این دو رهبر مسیحی و مسلمان رد و بدل شد، به اعتقاد صاحب نظران نشان داد که عامل اصلی آوارگی مسیحیان و پیروان دیگر ادیان و مذاهب در عراق و منطقه قدرت های بزرگ و در راس آنها آمریکا بوده است.

آیت الله سیستانی به طور مستقیم «قدرت های بزرگ» را عامل «جنگ افروزی»، «محرومیت»، «خشونت»، «ظلم»، «فقدان عدالت اجتماعی»، «سرکوب آزادی های اساسی»، «آزار و اذیت های مذهبی و فکری» و «بسیاری رنج های دیگر» در منطقه دانست و نمونه بارز این ظلم ها را «ملت مظلوم و تحت اشغال فلسطین» توصیف کرد.

رییس مرکز پژوهش های راهبردی «العراق» در این خصوص گفت که آیت الله سیستانی در دیدارش با پاپ، قدرت های بزرگ را عامل ظلم و ستم موجود در جهان و علیه ملت های منطقه و به طور اخص «ملت تحت اشغال فلسطین» دانست.

«محمد صادق الهاشمی» در یادداشتی که روز یکشنبه در اختیار ایرنا قرار داد؛ ابراز داشت که مرجع عالی دینی عراق در همین حال قدرت های بزرگ جهان (غربیها) را مسوول پایان بخشی به این همه ظلم و محرومیت ها معرفی کرده است.

پاپ فرانسیس نیز در اظهاراتی تاریخی از «آیت الله سیستانی و جامعه شیعیان که در مقابله با خشونت و مشکلات بزرگی که در سال های گذشته در عراق اتفاق افتاده و دفاع آنها از ضعیف ترین مردم و آنها که بیشترین ظلم و ستم را دیده بودند»، تشکر و قدردانی کرد.

مثلث شوم افراط گرایی در منطقه

به اعتراف رهبران آمریکایی امثال «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه وقت در دوره اول دولت «باراک اوباما» و «دونالد ترامپ» رییس جمهوری سابق آمریکا، گروه تروریستی داعش را واشنگتن در منطقه ایجاد و به جان ملت های منطقه انداخت.

پیش از این نیز «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «حمد بن جاسم» وزیر امور خارجه پیشین قطر در سخنانی رسانه ای به نقش کشورهایشان در ایجاد گروه های افراط گرای تروریستی امثال القاعده و زیر مجموعه های آن در منطقه با خواست، حمایت و هماهنگی با آمریکا اعتراف کرده بودند.

جدا از همه اینها، صحنه های مداوای مجروحان گروه های تروریستی زیر شاخه داعش در بیمارستان های تل آویو در جریان فتنه سوریه (۲۰۱۱ – ۲۰۱۷) نشان داد که رژیم صهیونیستی ضلع سوم اساسی حمایت از افراط گرایی و تروریسم در منطقه است.

مثلثی که به اعتقاد کارشناسان یک ضلع آن در کاخ سفید است و ضلع دیگرش از ریاض عبور کرده و به تل آویو در داخل سرزمین های اشغالی می رسد.

آنها که از مسیحیان در منطقه دفاع کردند

وقتی گروه تروریستی داعش با حمایت آمریکا در تابستان ۲۰۱۴ از موصل مرکز استان نینوا در شمال عراق سربرآورد و تا پشت دیوارهای بغداد رسید، «قدرت های بزرگ» که مسوول همه بدبختی های منطقه و جهان هستند، در آن برهه فقط نظاره گر بودند.

آنها نه برای مصیبتی که بر اقلیت «ایزدی» رفت، کاری کردند و نه به خاطر آوارگی که بر سر مسیحیان که از ۲۰۰۵ شروع شده بود و ۲۰۱۴ تنها مرحله دوم این آوارگی بود، بلکه برعکس برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه تسهیلات ویژه برای مسیحیان فراهم کرده تا آنها از کشور خود بیرون بروند و به آنها تابعیت اروپایی دادند تا برای همیشه خاک عراق را ترک کنند.

انتشار کاریکاتوری که در آن تروریست داعشی را نشان می دهد که سوار بر خودروی حامل پرچم آمریکا، کشیش های مسیحی را به زور از خاک عراق بیرون می کشد شاید بهترین تعبیر گویا از این ماجرا باشد.

این درحالی است که کشورها و ملت های منطقه برای دفاع از همه اقوام و طوایف خود، در برابر این ماشین کشتار افراط گرایی مورد حمایت آمریکا بسیج شدند و برای همین جمهوری اسلامی ایران بیش از ۶۰ شهید از بهترین فرماندهان خود را در جنگ با داعش در عراق تقدیم کرد تا خون دو ملت در جنگ با گروه تروریستی داعش در هم آمیخته شود.

مدیر کل اداره شهدا و قربانیان تروریسم در سازمان شهدای عراق در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت که الحشد الشعبی در جنگ با داعش ۱۰ هزار شهید تقدیم کرده است.

«طارق المندلاوی» با بیان اینکه قربانیان تروریسم در عراق از همه اقوام و طوایف این کشور هستند افزود که تاکنون در سازمان شهدای عراق برای ۱۲۷ هزار قربانی تروریسم در عراق پرونده تشکیل شده و صدها بلکه هزاران نفر نیز در صف تشکیل پرونده هستند.

وی ادامه داد که از این ۱۲۷ هزار قربانی تروریسم، ۶۰ هزار نفر از قربانیان رژیم سابق بعث مورد حمایت غرب؛ ۱۰ هزار نیز از نیروهای الحشد الشعبی و ۷۶ هزار نفر از نیروهای پیشمرگ کرد اقلیم کردستان عراق هستند.

برای همین است که پاپ در دیدار با آیت الله سیستانی از این مرجع دینی عراق به خاطر فتوای تاریخی دفاع از اقوام و طوایف مختلف ملت عراق در جنگ با داعش و همچنین جامعه شیعیان تقدیر و تشکر کرد.

مسیحیان در الحشد الشعبی

الحشد الشعبی یک نیروی مسلح عراقی است که در دوره ظهور ضد داعش با فتوای تاریخی آیت الله سیستانی مرجع عالی دینی عراق در تابستان ملتهب ۲۰۱۴ شکل گرفت و از همه طوایف دینی و اقوام عراق در آن حضور دارند.

یکی از طوایف مهم حاضر در این تشکیلات، مسیحیان هستند و «ریان الکلدانی» فرمانده «کتائب بابلیون» در دوره جنگ با داعش که اینک در پارلمان نیز چند نماینده دارد، از جمله مسیحیان حاضر در این نیروی ضد داعش است.

جدا از گروه مقاومت بابلیون، مسیحیان عراق در قالب گروه های دیگر مقاومت از جمله «امام حسین (ع)» نیز در تشکیلات الحشد الشعبی حضور داشتند همان طور که شبک ها، ایزدی ها، کردها، اهل سنت و شیعیان حضور دارند.

بر اساس گزارش ها در تشکیلات الحشد الشعبی ۱۰ گروه مسیحی از طوایف مختلف مسیحی وجود دارند که گروه بابلیون برجسته ترین این گروه ها محسوب می شود.

ریان الکلدانی در آیین استقبال از پاپ در کاخ ریاست جمهوری در روز جمعه گذشته حضور داشت و طبق گزارش ها دو نامه تقدیم پاپ کرد که در یکی از آنها بر ضرورت حمایت از بازگشت مسیحیان به عراق و کمک به آوارگان تاکید کرده است.

 این فرمانده سابق الحشد الشعبی در آیین استقبال از پاپ در کاخ ریاست جمهوری در اقدامی معنی دار، در کنار «فالح الفیاض» رییس سازمان الحشد الشعبی ایستاده بود.

وی به هنگام ورود پاپ به عراق در توئیتی نوشت: «ما و همه گروه های مقاومت و همه انسان های خیر اندیش به میهمان عراق خوش آمد می گوییم و نجف اشرف و سید آن آیت الله سیستانی آغوش خود را برای در بغل گرفتن پاپ باز کرده اند».

مسیحیان عراق بعد از آن سال های سخت آوارگی و ددمنشی داعش مورد حمایت غرب اینک با کمک هموطنان خود در حال بازیافت عافیت خود هستند و به تدریج در حال بازکردن کلیساها و بازگشت به شهرها و خانه های خود هستند.

بر اساس آمارهای منتشره تعداد مسیحیان قبل از اشغال عراق توسط امریکا در ۲۰۰۳ و اختلافات دینی ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ و ظهور داعش در ۲۰۱۴ حدود یک میلیون نفر بودند اما اینک تعداد آنها کاهش یافته بطوریکه تا حد  ۳۰۰ هزار نفر هم برآورد شده است.

برای همین است که رهبر واتیکان جهان روز گذشته در میان آوارهای شهر موصل کاهش شدید مسیحیان را در عراق و منطقه مصیبت بار خواند و خواهان بازگشت آنها به سرزمین هایشان شد.

بسیاری در عراق معتقدند که پاپ بیش از اینکه افراط گرایی را به خاطر آسیب رساندن به اقلیت های قومی و دینی در منطقه سرزنش کند باید روی سخن خود را همانند آیت الله سیستانی متوجه قدرت های بزرگ و در راس آنها آمریکا کند که محرک اصلی افراط گرایی محسوب می شوند و عامل همه مصیبت ها و جنگ ها و فتنه ها در منطقه به شمار می روند.

نظر شما