شناسهٔ خبر: 46103224 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

گزارش ایکنا از نشست خبری جشنواره «ره‌آورد سرزمین نور»؛

مطهر: رشد هشت برابری در بخش حرفه‌ای داریم

سردار مطهر در نشست خبری هفدهمین جشنواره ملی «ره‌آورد سرزمین نور» گفت: آثار جشنواره در دو بخش عمومی و حرفه‌ای هستند که در بخش عمومی 58 هزار و 500 اثر و در بخش حرفه‌ای 51 هزار 424 اثر برای حضور در هفدمین دوره حضور خواهند داشت. جالب است بدانید در بخش حرفه‌ای رشدی 8 برابر را شاهد بودیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری هفدهمین جشنواره ملی «ره‌آورد سرزمین نور» با حضور سردار عباس مطهر؛ فرمانده قرارگاه راهیان نور سپاه امروز 18 اسفند در سازمان بسیج مستضعفان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، سردار مطهر ضمن عرض تسلیت شهادت امام کاظم(ع) و همچنین تبریک مبعث حضرت رسول(ص) اظهار کرد: نزدیک شدن به 20 اسفند سالروز تشکیل راهیان نور را گرامی می‌داریم. در این تاریخ برای اولین بار مقام معظم رهبری در سال 77 عازم مزار شهدای هویزه در جنوب کشور شدند و از آن تاریخ این اتفاق ارزشمند به عنوان یک سنت عزیز ادامه پیدا کرد.

وی افزود: موضوع راهیان نور زیارت با معرفت است. خوشبختانه این زیارت به واسطه عشق و علاقه مردم به شهدا به گفتمان عمومی تبدیل شده است. در ضمن اقشاری که در راهیان نور حضور پیدا می‌کنند متنوع هستند و به نوعی هر قشری از جامعه را می‌توان در زائران راهیان نور مشاهده کرد. البته تشرف چند‌باره مقام معظم رهبری به سرزمین راهیان نور خود نشانگر اهمیت این موضوع است.

سردار مطهر با بیان اینکه راهیان نور باید از پشتوانه حاکمیت سود برد، تصریح کرد: راهیان نور اتفاق بسیار بزرگی است که علاوه بر تداوم هر ساله، باید ارتقا نیز پیدا کند. این خواسته نیز به واسطه حمایت‌های حاکمیت و مردم محقق خواهد شد، البته از سال گذشته که بیماری کرونا بسیاری از فعالیت‌ها را تعطیل کرد راهیان نور سعی کرد مسیر جدیدی را پیش گیرد آن نیز راه‌اندازی فن‌آوری نرم راهیان نور است.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری در دیدار خود با مجلس خبرگان تاکید کردند یکی از کارهای کشورهای اسلامی این است که گفتمان اسلامی را به عمل تبدیل کند. ایشان بیان کردند هر جا که به موفقیتی دست یافتیم به واسطه نزدیک شدن به دستورات اسلامی و هر جا که خسارتی متحمل شده‌ایم به سبب غفلت از آموزه‌های اسلامی بوده است. در دفاع مقدس عمل به اسلام یک اصل بود سبک زندگی در هشت سال دفاع مقدس برای رزمندگان شکلی کاملاً اسلامی داشت. برای نمونه به ولایتمداری واقعی رزمندگان اسلام اشاره می‌کنم. رزمندگان به شدت از خود‌نمایی پرهیز داشتند و حتی اگر از آنها تجلیلی به عمل می‌آمد خوشحال نمی‌شدند، بلکه دوست داشتند کاری که انجام می‌دهند در گمنامی باقی بماند.

وی با بیان اینکه دشمنان انقلاب همیشه در پی آسیب رساندن به این سرزمین هستند، اظهار کرد: ایران اسلامی به خاطر حرف حقی که می‌زند مغضوب دشمنانش است. این امر به ما انگیزه می‌دهد که با همت بیشتری در مسیر انقلاب و آرمان‌های آن قدم برداریم. فناوری نرم راهیان نور پلی محکم و مستحکم بین تجربه هشت ساله جنگ و احتیاجات امروز و آینده است.

سردار مطهر درباره تاثیر‌گذاری سفرهای راهیان نور نیز چنین توضیح داد: بسیاری از مدافعان حرم از بچه‌های راهیان نور هستند، چراکه این سفر به آنها معرفت لازم را داده است. با توجه به ظرفیت ذکر شده مسئولان زیر ساخت‌های لازم را باید به صورت حداکثری برای زائران راهیان نور فراهم کنند. جالب است که زائران راهیان نور تنها مردم کشورمان نیستند، بلکه از خارج کشور نیز ما زائران بسیاری داریم.

وی متذکر شد: در سال 98 راهیان نور دانش آموزی و دانشجویی در حال انجام این سفر زیارتی بود که به دلیل شیوع بیماری کرونا این سفر متوقف شد، برای همین در سال 99 این سفر شکلی مجازی به خود گرفت و خانواده‌ها توانستند در فضای مجازی به این سفر نائل آیند. در برنامه شاد، شاهد سفر راهیان نور و خانواده‌های کارمندان آموزش و پرورش بودیم جالب است بدانید که مشارکت در این برنامه تا 16 اسفند نزدیک 5 میلیون بازدید بود. در سفرهای مجازی از هر استان تیم ویژای حضور پیدا می‌کرد، چون می‌خواستیم اقتضائات زبانی و فرهنگی در برنامه مورد نظر لحاظ شود. 8 استان قرار بود میزبان زائران راهیان نور باشد، اما به دلیل قرمز شدن شرایط خوزستان این تعداد به 7 استان تقلیل پیدا کرد. در 7 استان مورد نظر نیز، مردم در خودروهای شخصی خود در سالروز تشکیل راهیان نور (20 اسفند) در خیابانها تردد خواهند کرد.

سردار مطهر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت جشنواره «ره‌آورد سرزمین نور» تصریح کرد: این جشنواره از سال 77 برگزار می‌شود و تا به حال 16 دوره برگزار شده است، اما متاسفانه سال قبل به دلیل بیماری شیوع کرونا این رویداد ارزشمند برگزار نشد. برای همین اسامی دوره‌های قبل امسال با یکسال تاخیر معرفی شده و راهیان نور امسال که به صورت مجازی برگزار شد سال آینده برگزیدگان آن معرفی می‌شود.

وی با اشاره به چرایی برگزاری این جشنواره بیان کرد: وقتی مفاهیم ارزشمند با زبان هنر اختلاط پیدا می‌کند جذابیت و ماندگاری آن نیز بیشتر می‌شود. این جشنواره با این نیت آغاز به کار کرده است و خوشبختانه در هر دوره استقبال از آن نیز نسبت به دوره قبل بیشتر بوده است. در دوره شانزدهم، 70 هزار اثر به جشنواره رسید، اما امسال 110 هزار اثر به جشنواره رسیده است. آثار جشنواره در دو بخش عمومی و حرفه‌ای هستند که در بخش عمومی 58 هزار و 500 اثر و در بخش حرفه‌ای 51 هزار 424 اثر برای حضور در هفدمین دوره حضور خواهند داشت. جالب است بدانید در بخش حرفه‌ای رشدی 8 برابر را شاهد بودیم.

وی در پایان در مورد مراسم اختتامیه نیز گفت: جمعه 22 اسفند در سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس اختتامیه این جشنواره برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما