شناسهٔ خبر: 46103022 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

مجلس در نارسایی‌های حوزه شهری تهران ورود کند

مجتبی شاکری گفت: امروز که شهردار پیشین تهران رئیس قوه مقننه است و کسانی از شورای شهر گذشته تهران هم در مجلس حضور دارند لازم است کمیسیونی در مجلس تشکیل شود و برای نارسایی‌های حوزه شهری تدوین عملیاتی صورت بگیرد تا در لایحه بودجه کشور گنجانده شود که این مشکل حل شود. تغییر نام در شناسنامه شرایط قانونی خاص خود را دارد که متقاضیان با توجه به این شرایط می‌توانند برای تغییر اسم خود در شناسنامه اقدام کنند. کارشناسان وکیل‌آنلاین در این مورد توضیح داده‌اند.

صاحب‌خبر -
مجتبی شاکری عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران و دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی درباره عمده‌ترین نارسایی‌ها در اداره حوزه شهری تهران به میزان گفت: همانطور که در بودجه کل کشور بیماری درآمدی به خاطر وابستگی نفتی مسائلی را پیش می‌آورد و کل بودجه را تحت تاثیر قرار می‌دهد در حوزه شهری هم با خدماتی که ارائه می‌شود یا تولیداتی که داریم نمی‌توان بودجه را بست.
 
وی ادامه داد: در شهر هم باید خدماتی که ارائه می‌شود مبنای کسب درآمد پایدار برای بودجه نویسی باشد. اما این اتفاق محقق نشده است. اگر در یک برهه‌ای مثلا ساخت و ساز خوب باشد این موجب می‌شود که درآمد شهرداری خود را نشان دهد و برای کار‌های دیگر مورد استفاده قرار بگیرد. اما اگر درآمد ناشی از ساخت و ساز مطلوب نباشد درآمد‌ها نخواهد توانست هزینه‌ها را جبران کند. الان هم با توجه به اینکه هزینه خدمات بالا رفته و عقب افتادگی بودجه شهرداری بسیار بالاست امکانی برای جبران وجود ندارد.
 
عضو سابق شورای شهر اظهار داشت: درهر حال واقعیت این است که نبود درآمد پایدار مشکل اصلی اداره شهر است. در برهه‌هایی با ایجاد انگیزه کردن در موضوعاتی مثل مسکن، مشاغل یا خدماتی که ارائه می‌شد این مشکل را به نوعی جبران و ترمیم می‌کردند. در برخی از دوره‌ها به رکود کلی در مسکن هم می‌رسیدیم. در یک دوره‌ای وقتی وزیر مسکن افتخارش این می‌شود که یک آجر روی آجر نگذاشته پیامد‌های این مساله شامل تهران هم می‌شود. در چنین شرایطی برای اداره شهر تهران باید از کجا کسب درآمد صورت بگیرد.
 
شاکری خاطرنشان کرد: موضوع دیگر اقداماتی است که دولت باید برای جبران هزینه‌های مدیریت شهری پایتخت انجام دهد. یکی از وظایف دولت این است که یک سوم هزینه حمل و نقل عمومی را پرداخت کند. این عقب افتادگی همچنان برقرار است. دولت‌های مختلف که آمده اند به ردیف‌های بودجه‌ای که مربوط به شهر تهران است دست اندازی می‌کنند و بدهی‌ها را پرداخت نمی‌کنند. در چنین وضعی شهرداری مجبور می‌شود برای این موضوع از ردیف‌های بودجه‌ای مختلف مثل فرهنگی، عمرانی یا حمل و نقل هزینه کند.
 
بیشتر بخوانید:
 
وی ادامه داد: به نظر من باید برای این مساله یک فکر اساسی کرد. امروز که شهردار پیشین تهران رئیس قوه مقننه است و کسانی از شورای شهر گذشته تهران هم در مجلس حضور دارند تصور می‌کنم لازم است کمیسیونی در مجلس تشکیل شود و برای این موضوع تدوین عملیاتی صورت بگیرد تا در لایحه بودجه کشور گنجانده شود که این مشکل حل شود.

شاکری درباره نقشی که سند توسعه شهری در رفع ناکارکردی‌های مدیریت شهری تهران ایفا می‌کند گفت: سند توسعه شهری از مسائل اساسی در اداره شهر تهران است. شاید باورناپذیر باشد که اعضای شورای شهر و کسانی که در اداره شهر تهران که خود ابعاد مختلفی دارد تصمیم گیرنده هستند نمی‌دانند این روند به کدام سمت می‌رود. یعنی مسوولان شهری به درستی متوجه نیستند تهران به لحاظ توسعه شهری، جمعیت، خدمات، بحران آلودگی هوا و مشکلات دیگری که وجود دارد به سمت حل مسائل در حرکت است یا به سمت پیچیده‌تر شدن آن.
 
عضو سابق شورای شهر تهران بیان داشت: وقتی گفته می‌شود که تهران برای در بر گرفتن شش میلیون جمعیت ظرفیت دارد، اما دوازده میلیون نفر در این شهر گنجانده شده درواقع مسوولان ما در یک عمل انجام شده قرار گرفته اند. در این شرایط مسائل مختلفی پیش می‌آید که باید پاسخ داده شود. در این وضع مسکن، فضای سبز، فضای آموزشی، کسب و کار و همه این موارد دچار اختلال می‌شود و چیزی به عنوان حقوق شهروندی شکل نمی‌گیرد. چون زیرساخت‌ها برای تدارک این نیازمندی‌ها فراهم نیست.
 
انتهای پیام/

نظر شما