شناسهٔ خبر: 46102362 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بازگشت بازار بر مدار صعود؛

بورس امروز ۱۸ اسفند ۹۹ + اخبار و وضعیت

ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۱۱۰۸۲۷ میلیارد ریال بود که نسبت به روزهای گذشته افزایش خوبی داشته است و حجم معاملات برابر ۷.۸ میلیارد برگه سهم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _دوشنبه ۱۸ اسفند ماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند: شاخص کل بازار بورس امروز با رشد ۲۴۳۴۴ واحدی به سطح ۱.۱۹۹.۹۴۰ واحد رسید و یک روز مثبت را در کارنامه معاملاتی خود ثبت نمود.

شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۱.۱۸۹ واحدی نسبت به روز گذشته در سطح ۴۳۲.۰۴۷ واحد قرار گرفت، به شاخص کل بازار رشد ۲.۰۷ درصد و شاخص هم وزن رشد ۰.۲۸ درصدی را تجربه کردند. ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۱۱۰.۸۲۷ میلیارد ریال بود که نسبت به روزهای گذشته افزایش خوبی داشته است و حجم معاملات برابر ۷.۸ میلیارد برگه سهم بود.

شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۱۴۰ واحدی به سطح ۱۷.۰۸۶ واحد رسید و ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۱۴۵.۰۸۵ میلیارد ریال بود و حجم معاملات برابر ۱.۶ میلیارد برگه سهم بود.

شاخص کل

بورس امروز ۱۸ اسفند ۹۹ + اخبار و وضعیت

در گزارشات روزهای قبل به این موضوع اشاره شده بود که قدرت فروشندگان روز به روز در حال کاهش است و عوامل بنیادی مؤثر بر روند صعودی همواره در حال تقویت است، روز جاری با کنار هم قرار گیری این عوامل و افزایش قدرت خریداران شاهد رشد شاخص کل بازار بورس بودیم.

افزایش تقاضا برای گروه پالایشی در بازار امروز مشهود است، یکی از دلایل این اتفاق تحولات بازار نفت است که انتظار نفت ۹۵ دلاری متصور است که در ادامه به تحولات بازار نفت خواهیم پرداخت.

بورس امروز ۱۸ اسفند ۹۹ + اخبار و وضعیت

افزایش تقاضا برای گروه فلزات اساسی نیز در بازار امروز مشهود است؛ رشد قیمت‌های جهانی فلزات، ثبات نرخ دلار و ارزندگی این شرکت‌ها از دلایل این موضوع است.

بورس امروز ۱۸ اسفند ۹۹ + اخبار و وضعیت

وضعیت گروه کانه های فلزی نیز با تقاضای نسبی همراه است

بورس امروز ۱۸ اسفند ۹۹ + اخبار و وضعیت

عرضه اولیه اپال

عرضه اولیه این گروه اپال پارسیان که روز گذشته در صف فروش نشسته بودند نیز به تعادل رسید و مجدد روند صعودی به خود گرفت.

بورس امروز ۱۸ اسفند ۹۹ + اخبار و وضعیت

اخبار مهم

رئیس سازمان بورس در مصاحبه‌ای اظهار کرد که «من نمی‌توانم بگویم بازار بورس رشد می‌کند اما نظر تحلیلگرها بر این است که بازار رشد می‌کند.» وی اشاره می‌کند که «‌در حال حاضر ما ۶۲ میلیون سهامدار داریم مسئولان باید پیش از پیش به سخنان و رفتارهای خود توجه کنند که ناخواسته به بازار آسیب نزنند و باعث از دست رفتن اعتماد مردم به این بازار نشوند.»

رئیس سازمان بورس به دنبال تشکیل کانون سهامداران خرد است که مدت هاست از سمت اهالی بازار درخواست می‌شود اما همچنان فقط قول‌های مختلفی در این بار شنیده شده است؛ همچنین اشاره می‌کند «مصوبه اخیر شورای عالی بورس مبنی بر حمایت از سهامدارانی که پرتفوی کمتر از ۱۰ میلیون تومان دارند همان اوراق اختیار فروش تبعی است.» این اوراق روی یک سهم منتشر می‌شود، اما این بار قرار بر این شد که روی یک پرتفوی صورت بگیرد.

چون سهامداران خرد اطلاعات کافی ندارند توضیح ساده‌تری برای آن در نظر گرفتیم صندوق توسعه بازار نیز این آمادگی را دارد. اگر این سهامداران مورد حمایت قرار بگیرند بازار نیز به آرامش خواهد رسید.

عرضه اولیه حآفرین

بورس امروز ۱۸ اسفند ۹۹ + اخبار و وضعیت

سه شنبه ۱۹ اسفند ماه، حداکثر تعداد ۱۳۰۰ عدد، دامنه قیمت ۴۳۴۸ تا ۴,۴۴۸ ریال و مبلغ مورد نیاز برای هر کد ۵.۷۸۲.۴۰۰ ریال.

تحولات بازار نفت

به دنبال انتشار گزارش‌هایی از حملات حوثی‌های یمن به تأسیسات نفتی عربستان، قیمت نفت برنت روز دوشنبه برای اولین بار از زمان شروع بحران کرونا به بالای ۷۰ دلار رسید و نفت خام آمریکا بالاترین رقم بیش از ۲ سال اخیر را تجربه کرد. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با یک دلار و ۴۲ سنت معادل ۲.۰۵ درصد جهش به ۷۰ دلار و ۷۸ سنت رسید.

نفت برنت در معاملات اولیه صبح امروز به ۷۱ دلار و ۱۱ سنت رسید که بالاترین رقم ثبت شده از ۸ ژانویه ۲۰۲۰ تاکنون بود؛ قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه آوریل نیز با یک دلار و ۳۶ سنت معادل ۲.۰۶ درصد رشد به ۶۷ دلار و ۴۵ سنت رسید؛ نفت خام آمریکا اوایل امروز به رقم ۶۷ دلار و ۹۸ سنت رسید که بالاترین رقم از اکتبر ۲۰۱۸ تاکنون بود.

نکته مهم دیگر گزارش امروز بانک سرمایه گذاری GoldmanSachs است که گفته با توجه به توافق هفته قبل اوپک+ و محدودیت عرضه، قیمت نفت در سه ماهه دوم امسال به طور متوسط ۷۵$ خواهد بود. این موضوع روند رشد فعلی قیمت‌ها را ادامه دار خواهد کرد.‌

واردات نفت خام چین در دو ماه اول ۲۰۲۱ به ۸۹.۵۷ میلیون تن رسید که ۴.۱ درصد نسبت به سال گذشته و ۹.۵ درصد نسبت به همین دوره در ۲۰۱۹ افزایش داشت. تقاضای بالا برای سوخت و بالا رفتن ظرفیت پالایشگاهی در چین عامل اصلی افزایش واردات این کشور بوده است چین سهمیه واردات نفت خام غیر دولتی را ۲۰ درصد در سال جاری میلادی پس از آغاز به کار تأسیسات جدید پالایشگاهی در شرکت ژیجیانگ کمیکال و شنگهانگ کمیکال افزایش داده است.

افزایش سرمایه

پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت کارخانجات مخابراتی ایران - نماد: لکما

موضوع: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه

با عنایت به ماده ۳ دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار (مصوب ۱۳۹۵/۰۷/۱۷ هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و اوراق بهادار) به پیوست گزارش توجیهی هیئت مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۳,۲۳۵,۳۶۲,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۱۲,۶۴۴,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور اصلاح ساختار مالی و خروج از شمولیت مفاد ماده ۱۴۱ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت که در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷ به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده، ارائه می‌گردد.اظهارنظر بازرس قانونی نسبت به گزارش مذکور متعاقباً اطلاع رسانی می‌گردد.

نقشه بازار

بورس امروز ۱۸ اسفند ۹۹ + اخبار و وضعیت

نظر شما