شناسهٔ خبر: 46101818 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرنوشت مبهم FATF در سپهر سیاسی ایران

تهران- ایرنا- موضوع بقا یا خروج ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی همچنان یکی از موضوعات داغ سپهر سیاسی ایران به شمار می‌رود که هر روز جریانات سیاسی فعال در کشور دلایل خود برای رد و یا تایید آن ارایه می‌دهند.

صاحب‌خبر -

اهمیت موضوع پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی با عنوان (FATF)؛ نزد نخبگان، عناصر صاحب نفوذ و افکار عمومی، مطرح است. موضوعی که در صورت پذیرش توصیه ها و عضویت در آن، اتهام پول‌شویی و فشارهای مالی غیر قانونی از کشور و نظام بانکی ایران را کاهش خواهد داد اما این لایحه در ایران منتقدانی دارد که باعث شده است تا امروز این لایحه تصویب نشود و دولت و موافقین از این سد عبور نکنند. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی پیامدهای تصمیم گیری، مجمع تشخیص مصلحت نظام را در این ارتباط بررسی کرده‌اند. 

رسانه‌های اصلاح‌طلب

شاهد خود تحریمی در مجمع تشخیص مصلحت هستیم

خبرگزاری ایلنا به گفت وگو با محمود میرلوحی فعال سیاسی اصلاح طلب پرداخت و آورد: بیش از یک سال و نیم است که لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام است اما شاهد هستیم که خودتحریمی در کشور رخ داده است و کار و فعالیت همه تجار، صادرکنندگان و واردکنندگان ایرانی به دلیل نقل و انتقال پول دچار مشکل شده و مجمع تشخیص مصلحت در این خصوص پاسخگو نیست و به مسائلی ورود می‌کنند که می‌دانند شورای امنیت ملی مرتباً در این حوزه بحث کرده و برنامه تنظیم کرده است. همچنین زمانی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند که وقتی تحریم‌ها لغو شود به برجام بازخواهیم گشت. اظهارات محسن رضایی با گفتار اصولگرایان مغایر است، اصولگرایان همواره دولت و اصلاح طلبان را متهم به نرمش با آمریکا می‌کنند، در صورتی که آقای رضایی امروز از بقیه سبقت گرفته و به گونه‌ای صحبت کرده که صلاح نیست. ما در شرایط فعلی باید انسجام و یکپارچگی در مواضع ملی را حفظ کنیم، چرا که می‌دانیم با آمریکا و کشورهای اروپایی و موضوعات شورای حکام مواجه هستیم و اگر انسجام نداشته باشیم، دستاوردهای مقاومت چهار ساله کشور و تصمیمات و اقدامات لطمه خواهد دید.

دیدگاه محسن رضایی با نگاه جمهوری اسلامی فاصله دارد

روزنامه شرق به بازتاب واکنش‌ها به سخنان محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت و نوشت:  جهانبخش خانجانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفته است که صحبت‌های آقای رضایی من را یاد ملاقات یک فردی در سال ۷۵ با «نیک براون» می‌اندازد که گفته بود اگر ما رأی بیاوریم با شما روابط‌مان را حسنه می‌کنیم؛ حرف‌های امروز دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم شبیه همان رفتار است. آقای رضایی اگر قائل به مذاکره هستند، نباید تصمیم‌گیری درباره موضوعات «FATF» و «CFT» را به درازا بکشاند و در مجمع تشخیص مصلحت نظام هرچه زودتر بررسی این دو را در دستور کار قرار دهند تا مشکلات و مضایق اقتصادی که برای دولت و ملت و مشکلات معیشتی ایجاد کرده است، رفع کنند.محسن رضایی در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز که بعدا در یک توییت آن را پس گرفت، گفته بود: «ما از ملت‌های منطقه که با تجاوز روبه‌رو هستند، دفاع خواهیم کرد به شرطی که از ما بخواهند به آنها کمک کنیم. ما برقراری صلح و امنیت در منطقه را از وظایف خود می‌دانیم. هرچه منطقه ناامن باشد، خسارات وارده به تجارت ما نیز بیشتر خواهد بود. این کمک‌ها در چارچوب منافع ملی ایران خواهد بود».

برخورد احساسی با برجام و FATF اشتباه است

روزنامه آرمان ملی به گفت وگو با پیروز مجتهدزاده تحلیلگر مسائل بین‌الملل و کارشناس جغرافیای سیاسی پرداخت و نوشت: آقای بایدن از روز اول که روی کار آمد از قصد خود برای بازگشت بــه بـــرجــــام خبر داد و امروز هم بر همین موضع تاکید دارد... تحریم‌های شخصی و یک طرفه ایالات متحده آمریکا غیرقانونی هستند و همیشه هم گفته‌ایم که این تحریم‌ها باید برداشته شود. یعنی تحریم‌هایی که ترامپ و جورج بوش و حتی اوباما علیه کشورمان وضع کردند باید برداشته شود. ولی ما نمی‌توانیم بگوییم تحریم‌هایی که سازمان ملل علیه کشورمان وضع کرده توسط آمریکا یا اروپا برداشته شود، چراکه آن موضوع باید در سازوکار خود بررسی شود. این مشکل ما است که در بیان مسائل دقت نمی‌کنیم... احیای برجام و استفاده از دستاوردهای آن نباید درهای مذاکره و گفت‌وگو را بست. اینجا ما بحث از یک دیپلماسی بسیار پیچیده هنرمندانه میَ‌کنیم.

جدال سیاسی بر سر FATF

روزنامه اعتماد در گزارشی به بررسی دیدگاه های موافقان و مخالفان FATF  پرداخت و نوشت: همان روزها که دولت دوازدهم لوایح CFT و پالرمو را تقدیم مجلس اعتدال‌گرای دهم کردند، سر و صدای اصولگرایان درون و بیرون از پارلمان به هوا بلند شد. آنان پیش از آنکه این لوایح در مجلس بررسی شود، خواستار رد این لوایح شدند و در این مسیر از فشار تریبونی و تهدید پیامکی و اردوکشی خیابانی نیز فروگذار نبودند ولی نه فراکسیون امید و نه شخص علی لاریجانی در مقابل این فشارها تسلیم نشدند و رای به تصویب این لوایح دادند، اما شورای نگهبان نظر آنان را نپذیرفت تا قرعه به نام مجمع تشخیص بیفتد. این نهاد پس از گذشت ۲ سال هنوز موفق به اعلام‌نظر درباره این لوایح نشده اما فشارهای اصولگرایان نیز پایان نیافته است. علیرضا زاکانی که پیش از حضورش در مجلس در زمره مخالفان این لوایح قرار داشت، این روزها که کرسی ریاست مرکز پژوهش‌ها را در اختیار گرفته هم کوتاه نمی‌آید و حاضر به پذیرش نظر مجلس قبل نیست. زاکانی در اظهاراتی که تسنیم آن را منتشر کرده، درباره لوایح CFT و پالرمو گفته «FATF کمکی به رفع تحریم‌ها و انتقال پول به کشور و تسهیل مراودات کاری و پولی نمی‌کند بلکه بندی به پای اقتصاد کشور است.

موانع حضور ایران در بازار نفت

روزنامه تعادل در یادداشتی به قلم محمود جام ساز نوشت: اگر ایران نتواند، سرنوشت نهاییCFT  و پالرمو را که در مجمع تشخیص در حال بررسی است تعیین تکلیف کند و به دولت ابلاغ کند، اقتصاد ایران همچنان در لیست سیاه FATF باقی خواهد ماند. تنها دو کشور ایران و کره شمالی در لیست سیاه قرار دارند. معنای قرار گرفتن در این لیست سیاه آن است که هیچ بانکی در دنیا حاضر به مبادله و معامله با ایران نخواهد بود و هر نوع نقل و انتقالات بانکی با ایران مسدود خواهد شد. در گذشته و در زمان ترامپ، برخی بانک‌های اروپایی که به هر روشی ارتباطی با ایران داشتند، با جرایمی مجموعا ۱۷تا ۱۸میلیارد دلاری روبه‌رو شدند. جرایمی که باعث می‌شود هیچ بانکی در دنیا جرات تبادل مالی و نقل و انتقال بانکی با ایران را نداشته باشد. با این توضیحات در حال حاضر مهم‌ترین مساله حل مشکل برجام برای فروش نفت و بعد از آن حل مشکل FATF برای تبادلات بانکی است. تا این موضوعات حل نشود، ایران وزنی در بازار نفت جهانی و اوپک پلاس نخواهد داشت. به هر حال کشورهایی در این مجامع دارای نفوذ هستند که بتوانند حجم بالایی نفت بفروشند و در فضای روابط بین‌الملل دارای جایگاهی باشند. بنابراین قبل از هر اقدامی باید ابتدا زمینه گفت‌وگو با کشورهای ۱+۵ فراهم شود و پس از آن تلاش برای FATF در دستور کار قرار بگیرد تا ایران بتواند به بازسازی وجهه خود در بازار نفت بپردازد.

رسانه‌های اصولگرا

تیغ تحریم در حال کُند شدن است و FATF می‌تواند مجددا این تیغ را تیز کند

خبرگزاری فارس به گفت وگو با روح الله ایزدخواه نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی پرداخت و آورد: ما برای تامین نیازهای دفاعی و امنیتی خود عضو کنوانسیون‌های خارجی نشدیم، بلکه به ظرفیت‌های داخلی خود تکیه کردیم. هر جا به ظرفیت‌های داخلی خودمان تکیه کردیم توانستیم چالش‌ها را برطرف کنیم. اینکه گفته می‌شود چرا همه‌ کشورها به فلان کنوانسیون پیوسته‌اند ولی ما نپیوسته‌ایم، منطق خام و ساده لوحانه‌ای است. آمریکا هم به بعضی از کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی نپیوسته است. استقلال در میدان عمل یعنی اینکه ما بر اساس منافع خودمان تصمیم می گیریم نه بر این اساس که دیگران چه می کنند... قطعا با اجرای خواسته‌های FATF وضع از این هم بدتر می‌شود زیرا واضح است که آمریکا از ظرفیت‌های FATF برای پیشبرد سیاست تحریمی خود استفاده می‌کند. ...ایزدخواه با تاکید بر اینکه اثرگذاری تحریم ­ها همیشگی نیست، گفت: هم در دوره قبلی تحریم­ ها و هم در این دوره، آمریکا نگران کُند شدن تیغ تحریم خود بودند و این طبیعت تحریم است که پس از مدتی، اثرگذاری خود را از دست می­ دهد. در حال حاضر نیز تحریم ­ها اثر اولیه خود را از دست داده ­اند.

به‌دنبال بازگرداندن لوایح FATF‌ به مجلس هستیم

خبرگزاری فارس به گفت و گو با حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رییسه  مجلس شورای اسلامی در خصوص لوایح fatf پرداخت و نوشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام این اختیار را دارد که این لوایح را به مجلس بازگرداند که البته با این کار هم بررسی‌های بیشتری در مورد این لوایح در مجلس انجام خواهد شد و هم کار مجمع تشخیص مصلحت نظام با این کار سبک‌تر می‌شود. استرداد طرح و لایحه از مجمع به مجلس دو بار از سوی مجمع روی داده است بنابراین این موضوع امکان پذیر است اما به دنبال راهکارهای حقوقی آن هستیم که این مهم از سوی مجمع بازگردانده شود در دو موضوع قبلی این اتفاق از سوی مجمع استرداد شده بود.حاجی دلیگانی در پاسخ به اینکه چقدر نمایندگان همراه این موضوع  در استرداد لایحه به مجلس هستند گفت: نمایندگان در این مورد مصمم هستند اما بایستی ابعاد حقوقی این موضوع روشن و شفاف باشد تا بر اساس قانون عمل شود.وی در مورد چرا اصرار بر بازگرداندن این لایحه به مجلس وجود دارد و پیش بینی و برآورد از سرنوشته این لایحه در مجمع چیست اظهار داشت: پیش بینی نمی توان کرد اما چیزی که مشخص است قطعاً تصمیم گیری که نمایندگان ملت برای این لایحه بگیرند در راستای منافع ملی خواهد بود.

نظر شما