شناسهٔ خبر: 46100906 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

این روزها از دو ماسک استفاده کنید

در روزهای ابتدایی شیوع کرونا مردم دچار ترس و اضطراب بودند تا حدی که برخی ترس و واهمه بیرون رفتن از منزل را داشتند.

صاحب‌خبر -

در روزهای ابتدایی شیوع کرونا مردم دچار ترس و اضطراب بودند تا حدی که برخی ترس و واهمه بیرون رفتن از منزل را داشتند.

به گزارش سیناپرس همدان؛ بسیاری از شهروندان با رعایت پروتکل های بهداشتی در انتظار خاموش شدن ویروس بودند اما برخی دیگر گویی در دنیای بدون کرونا زندگی می کردند و آن را دروغی بیش نمی دانستند ، چه بسا برخی چوب این دروغ پنداری را خوردند.

برخی شهروندان به گونه ای ترس و لرز از ابتلا به کرونا را داشتند که خود را حبس خانگی می کردند و یا هنگام ورود به منزل ابتدا خود و کفش هایشان را ضدعفونی می کردند که مبادا کرونا با خود حمل کنند.

در همان روزهای ابتدایی ورود کرونا یادمان هست که داروخانه ها خالی از ماسک بود و هم وطنان به دنبال ماسک و مواد ضدعفونی کننده بودند و با قحطی ماسک مواجه بودیم، برخی نیز از ترس این بیماری که توسط اخبار از وضعیت چین گزارش میشد قبل از ورود بیماری به کشور دنبال ماسک بودند که آن دوره هم خیلی سخت گیر می آمد و داروخانه ها به هر نفر یک ماسک می دادند که به قول خودشان عدالت رعایت شود.

حتی در برخی موارد یادمان هست که برخی شهروندان برای جلوگیری از کرونا به کودکانشان الکل خوراندند که مبادا ویروس وارد بدن شده باشد که همان جا به جای دخل ویروس، دخل بچه را آوردند.

حال که همه چیز فراهم است و تا دلتان بخواهد ماسک و محلول های ضدعفونی در داروخانه ها و بخش های توزیع ماسک در سطح شهر موجود است،  اما برخی شهروندان نحوه استفاده از ماسک را بلد نیستند و ماسک هایی را می بینیم که زیر چانه افراد قرار دارد و برخی هم گویی در دوران قبل از کرونا به سر می برند و ماسک استفاده نمی کنند.

استفاده صحیح از ماسک مبانی مهم در حفاظت از کووید 19 است

عضو هیات علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و معاون اجرایی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در همدان استفاده صحیح از ماسک را یکی از مبانی مهم در حفاظت از کووید 19 برشمرد.

دکتر محمد خزایی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس همدان اظهار کرد: استفاده از ماسک اصولی دارد که درصورت عدم استفاده صحیح از آنها هیچ گونه حفاظتی در جلوگیری از انتقال ویروس ندارد.

وی با بیان اینکه ماسک های متنوع در بازار وجود دارد، افزود: ماسک های پزشکی سه لایه دارای مجوز وزارت بهداشت هستند که به عنوان ماسک سه لایه پزشکی تلقی می شود و در داروخانه ها در دسترس است و این ماسک ها 60 تا 70 درصد مانع از ورود ذرات با اندازه سه دهم میکرومتر می شود.
خزایی ادامه داد: اندازه ویروس یک دهم میکرومتر است که خوشبختانه ویروس ها به تنهایی و به طور مستقیم موجب انتشار نمی شوند و تا کنون شواهدی مبنی بر انتقال ویروس به صورت تکی و معلق در هوا نداریم.

ویروس با قطره های تنفسی انتشار می‌ یابد

خزایی با بیان اینکه ویروس ها به تنهایی و صورت تکی باعث انتشار بیماری نمیشوند، گفت: ویروس ها به صورت قطره های تنفسی از طریق عطسه، سرفه  و بلند صحبت کردن در هوا منتشر می شوند که به علت قرار گرفتن در داخل قطره های تنفسی اندازه‌ی آنها افزایش می‌یابد و 30 برابر بزرگتر می شود، بنابراین استفاده از ماسک های سه لایه پزشکی برای جلوگیری از ورود ویروس مناسب هستند.

عضو هیات علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه ماسک های سه لایه پزشکی قطره های تنفسی را می گیرند و انتقال آنها به مجرای تنفسی فرد جلوگیری می‌کند، افزود: این ماسکها در قسمت بالایی داری یک میله فلزی قابل انعطاف هستند که متناسب با فرم بینی هر فرد بر روی صورت وی فیکس می شود.

افراد دارای محاسن ماسک شان به خوبی پوشش داده نمی‌ شود

این عضو هیات علمی خاطرنشان کرد: در صورتیکه فردی دارای محاسن باشد ممکن است ماسک مورد نظر به خوبی با صورت وی ثابت نشود، بنابراین ماسک در صورت افرادی که پوستشان به صورت مستقیم با ماسک برخورد دارد فیکس می شود.
وی با بیان اینکه فرم صورت هر فرد متفاوت بوده و ممکن است منافذی بین پوست و ماسک وجود داشته باشد، تاکید کرد: برای فیکس کردن ماسک توصیه می‌شود، افراد از دو ماسک استفاده کنند که این نوع ماسک زدن نیز باید بر اساس پروتکل ها باشد و ماسکهایی استفاده شود که تکمیل کننده یکدیگر باشند.

دکتر خزایی به جهش ویروس کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به ورود کرونای انگلیسی به داخل کشور توصیه می شود افراد از دو ماسک استفاده کنند و ماسک دوم به عنوان فیکس کننده ماسک اول باشد.

دو ماسک سه لایه پزشکی روی هم توصیه نمی‌شود

وی ادامه داد: استفاده از دو عدد ماسک سه لایه پزشکی توصیه نمی شود چرا که تکمیل کننده یکدیگر نیستند وهر تعداد ماسک مشابه روی هم استفاده شود همان منافذ بین ماسک و پوست صورت وجود دارد.

ماسک اول سه لایه پزشکی، ماسک دوم پارچه ای باشد

این عضو هیات علمی تصریح کرد: ماسک های پارچه ای گزینه مناسبی برای فیکس کردن ماسک های سه لایه پزشکی محسوب می‌شوند و منافذ موجود بین پوست صورت و ماسک را پوشش می‌دهد.

معاون اجرایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یادآور شد:  تسمه های کشسان پارچه ای در برخی داروخانه ها موجود است که شهروندان می توانند از این نوارها به عنوان فیکس کننده ماسکها استفاده کنند.

 خزایی به ماسک های پیشرفته اشاره کرد و افزود: ماسک های پیشرفته انواع خاصی دارد که مردم با یک مورد از آنها با نام ماسک N95 آشنایی دارند  که این ماسک ها تا 95 درصد توانایی ممانعت از ورود  ذرات میکرون را دارد.

چه افرادی از ماسکN95 استفاده کنند

این عضو هیات علمی ادامه داد: تنفس با ماسک های N95 بسیار سخت بوده و استفاده از این ماسک‌ها برای افرادی که آلوده هستند همچنین افرادی که در معرض آلودگی قرار دارند توصیه میشود.

وی تصریح کرد: افرادی که بیمار هستند اما در ریه آنها درگیر نشده بهتر است از ماسک N95 استفاده کنند اما در صورت درگیری ریه نباید از ماسک N95 استفاده کنند چرا که این نوع ماسک تنفس را سخت می کند.

خزایی گفت: افرادی که بهبود پیدا کرده اند برای جلوگیری از انتقال ویروس بهتر است از ماسک های N95 استفاده کنند.

ماسک سوپاپ داررا با فیلتر دار اشتباه نگیرید

وی به اصطلاح مرسوم در جامعه تحت عنوان ماسک های فیلتر دار اشاره و اضافه کرد: عنوان کردن ماسک‌های سوپاپ دار به عنوان ماسک های فیلتر دار اشتباه است چرا که منظور از فیلتر پوشش تمامی قسمت های ماسک را شامل می‌شود، اما ماسک هایی که دریچه دارند، ماسک های سوپاپ دار محسوب می‌شوند که استفاده ازآنها توسط  افراد می تواند موجب انتشار ویروس شود.

وی ادامه داد: برخی افراد ممکن است به ویروس آلوده باشند اما هیچ گونه علامتی نداشته باشند، که درصورت استفاده این افراد از ماسک های سوپاپ دار به علت انجام بازدم می توانند ویروس را در هوای اطرف انتشار دهند، بنابراین استفاده از ماسک‌های سوپاپ دار توصیه نمی‌شود.

چه افرادی در منزل ماسک استفاده کنند؟

دکتر خزایی با بیان اینکه برخی افراد شاغل در بیرون منزل، ممکن است در داخل منزل افراد سالخورده، نوزاد و یا افراد دارای بیماری زمینه‌ای داشته باشند تاکید کرد: استفاده از ماسک سه لایه پزشکی در منزل هیچ گونه محدودیتی ندارد و بهتر است که این افراد هنگام ورود به منزل از ماسک سه لایه پزشکی استفاده کنند و هنگام ورود به اتاق شخصی از ماسک استفاده نکنند.

این عضو هیات علمی تصریح کرد: برخی افراد ماسک را زیر چانه می گذارند و یا به صورت مداوم ماسک خود را بالا و پایین می‌کنند که این نوع استفاده از ماسک هیچ گونه ارزشی ندارد.

مدت زمان استفاده از ماسک چقدر است؟

وی خاطرنشان کرد: در صورتیکه افراد در محیط های آلوده و پر خطر مانند مترو، بانکها، مراکز خرید یا بیمارستانها حضور می‌یابند، توصیه می شود ماسک خود را تعویض کنند وماسک استفاده شده را به آرامی از کنار گوش خود بردارند و آن را از قسمت بیرونی به داخل تا بزنند و در داخل کیسه فریزر بگذازند و سپس در سطل آشغال درب دار بگذارند تا از انتشار ویروس جلوگیری شود.

خزایی یادآور شد: مدت زمان استفاده از ماسک در هر روز یک عدد است و یک ماسک را برای چندین روز استفاده نکنند،چرا که ماسک به راحتی در دسترس همه شهروندان قرار دارد، همچنین شهروندان در صورت حضور در اماکن پرتردد و شلوغ باید ماسک به محض خروج از آن محیط تعویض شود.

به گزارش سیناپرس؛ در حال حاضر که ماسک در دسترس همه قرار دارد، اگر همه مردم با کمک یکدیگر از ماسک استفاده کنند و نحوه استفاده از ماسک را آموزش ببیند، می توانیم به دوران قبل از کرونا بازگردیم، بیایید دنیا را با خاموش کردن این ویروس گلستان کنیم، یک بخش از این خاموشی در گرو واکسینه کردن است، اما بخش دیگربه مردم باز می گردد که بتوانند با کمک یکدیگر و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قطع این زنجیره کمک کنند.

گزارش:زهرا فرامرزدوست

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما