شناسهٔ خبر: 46100315 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای از انتخابات ریاست‌جمهوری

دورخیز چهره‌های سیاسی و نظامی برای ورود به پاستور

تهران- ایرنا- سه‌ماه و اندی تا سیزدهمین انتخابات سرنوشت‌ساز باقی است و جدای از احزاب سیاسی که در تلاش برای حضور پرقدرت و موثر در انتخابات ۱۴۰۰ هستند، چهره‌های مستقل از نظامیان گرفته تا شخصیت‌هایی که سازوکار جدیدی را در دست اقدام دارند هر کدام به نوبه خود برای حضور در این عرصه احساس تکلیف کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

فارغ از شرایط کرونایی کشور فعالیت های سیاسی احزاب برای اجماع و معرفی نامزدهای خود چه در زمینه ورود به بررسی مصادیق نامزدی و چه برنامه ها و ایده ها برای حضور گسترده مردم در انتخابات پیش رو کمرنگ نشده است و انتظار می‌رود با نزدیک شدن به فضای انتخاباتی در کشور، شاهد تحرک و فعالیت بیشتر احزاب و شخصیت‌ها در این باره باشیم. به منظور بازتاب دیدگاه‌ها و نظرات منعکس شده در رسانه‌های گروهی در این مجمل، مطالب مربوط به انتخابات ریاست جمهوری به صورت گزیده‌وار انتخاب و گردآوری شده است.

رسانه‌های اصولگرا

معضل کرونا و انتخابات ۱۴۰۰ 

محمدمهدی اسماعیلی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان اظهار داشت: ما درباره برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری محدودیت داریم و قانون اساسی نوعی حصر برای برگزاری انتخابات در یک روز اعلام کرده است، اما موضوع کرونا می‌تواند به‌عنوان یک معضل جدی تلقی شود و بنابراین از حالا، دولت و برگزارکنندگان انتخابات، چه در حوزه‌های نظارتی و چه حوزه‌های اجرایی باید به‌دنبال حل این مساله باشند؛ چراکه این موضوع به‌صورت عادی قابل‌حل نیست و می‌توانند از مجمع تشخیص مصلحت نظر مشورتی گرفته و خدمت رهبری بفرستند.

۲ کاندیدای جبهه پایداری در انتخابات ۱۴۰۰

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدناصر سقای بی ریا عضو جبهه پایداری، در رابطه با روند ائتلاف این جبهه با اصولگرایان گفت: ما در انتخابات مجلس سازوکار وحدت را اعلام و پیگیری کردیم و به نتیجه رسیدیم. انشاالله با سازوکاری که تعیین می شود وارد صحنه خواهیم شد اما اصولگرایانی که پایداری را تخریب می کنند به ما لطف دارند. در رابطه با انتخابات ۱۴۰۰ گزینه نهایی هنوز مطرح نشده است. انتخاب های ما گسترده است و به یکی دو نفر محدود نیست اما جلیلی و محصولی از گزینه ها هستند. پیش بینی ما این است که اگر درست عمل کنیم استقبال مردمی خوب خواهد بود. مردم به دنبال این هستند که فرد شایسته‌ای را انتخاب کنند و حدس ما این است که مشارکت های مردمی پر شورتر از تمام انتخابات خواهد بود. شاخص های مردمی همان هایی است که رهبر معظم انقلاب اعلام کرده اند و در راس آنها تعهد و کارآمدی است در بین کاندیداها افرادی هستند که این ویژگی ها را دارند. حدس من بر این است که نارضایتی مردمی موجب خواهد شد مردم از انتخابات استقبال کنند. مردم دریافته اند از صندوق کسی بیرون می آید که خودشان می خواهند و باید فعال باشند. ما کسانی را که به پر شورتر شدن انتخابات کمک می کنند در نظر داریم ضمن اینکه فکر نمی کنم جبهه پایداری کاندیدای خانم داشته باشد.

احزاب صحنه انتخابات را گرم کنند

حجت الاسلام محمدحسین موسی‌پور، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در گفت وگو با خبرگزاری مهر، به تبیین اهمیت و نقش احزاب و عملکرد آنها در سرنوشت سیاسی کشور پرداخت و گفت: بدون شک نقش احزاب و مجموعه‌های سیاسی در فرآیند برگزاری انتخابات، نقشی تعیین‌کننده و بسیار مهم است. تشکل‌ها و احزاب سیاسی می‌توانند با تبیین شاخص‌ها و ارائه معیارها، هم به مردم در مسیر انتخاب درست و مشارکت هدفمند کمک کنند و هم برای نخبگان و انتخاب‌شوندگان، چشم‌اندازها و اهداف مطلوب را ترسیم کنند و برای کار و تحرک آن‌ها ریل‌گذاری کنند و به آنان در ایفای موفق و کارآمد وظایفشان یاری برسانند. احزاب و نخبگان سیاسی فعال در این مجموعه‌ها با ارائه گفتار و تحلیل‌های خود می‌توانند در جامعه روشنگری کنند و فضای مشارکت عمومی را گرم‌تر، هدفمندتر و پویاتر سازند. مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم هنگامی پرشورتر و هدفمندتر خواهد بود که احزاب و جریانات سیاسی بتوانند کنشگری سیاسی خود را مبتنی بر سه رکن «تفکر راهبردی»، «عقلانیت» و «اخلاق سیاسی» به منصه ظهور برسانند. در بحث انتخابات شورای شهر، احزاب و تشکل‌های سیاسی می‌توانند مسائل راهبردی را برای افکار عمومی تبیین کنند و آن‌ها را در مسیر انتخاب و گزینش افراد راهنمایی کنند. مثلاً در همین مقوله شوراهای شهر به خصوص در کلان شهرها، موضوع «پارلمان شهری» قابل طرح و تبیین است. 

علی لاریجانی فعالیت انتخاباتی ندارد

منصور حقیقت‌پور نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره حضور مشروط لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: روزنامه اعتماد اخیراً اعلام کرده لاریجانی شرط کرده اگر جهانگیری قصد حضور در انتخابات داشته باشد من در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان نامزد شرکت نخواهم کرد و یا اینکه حضور خود را مشروط به عدم حضور جهانگیری کرده است که من این موضوع را تکذیب می‌کنم. چند ماهی است لاریجانی در موضوع انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ سکوت کامل دارد و هیچ تحرک و فعالیت انتخاباتی ندارد و هیچگونه ملاقات انتخاباتی هم نداشته است. لاریجانی تاکنون هیچ اظهارنظری درباره انتخابات نکرده است و هیچ فردی را نمی‌توان پیدا کرده که لاریجانی به او گفته باشد نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد و در مجموع در سکوت کامل است و هیچ ورودی هم به انتخابات نداشته است؛ این در حالی است که برخی کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری که شاید به همین راحتی صلاحیت آنها به عنوان رجل سیاسی تأیید نشوند تیزر منتشر می‌کنند ولی لاریجانی هیچگونه اظهارنظری برای حضور در انتخابات و یا تحرک سیاسی نداشته است و من که در حلقه نزدیکان لاریجانی هستم هیچ موضوع انتخاباتی را از او مشاهده نکرده‌ام.

مهره‌چینی اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰؛ چریک پیر به جای آقای معاون اول

محمد خون چمن دبیرکل حزب جوانان ایران اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: احتمال اینکه بهزاد نبوی در نهایت به عنوان رئیس نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان انتخاب شود بسیار بالاست. بعد از این و در تاریخ دوم اسفندماه بود که دومین نشست نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان (جبهه اصلاح طلبان ایران) در تهران برگزار شد و انتخابات هیأت رئیسه دائم این جبهه انجام و بهزاد نبوی با اتفاق آرا رئیس دائم این نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان شد و حسین مرعشی و حسین کمالی به عنوان نایب‌رئیس اول و دوم و آذر منصوری قائم مقام حزب اتحاد ملت ایران نیز به عنوان سخنگو انتخاب شدند. موضوعی که فرج کمیجانی رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی اصلاحات هم درباره آن گفته بود: اعضای جبهه با حضور در حسینیه جماران ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های بلند حضرت امام خمینی (ره)، بهزاد نبوی را به عنوان رئیس موقت جبهه اصلاح طلبان ایران تا تصویب آیین نامه داخلی این جبهه انتخاب کردند. در این جلسه بهزاد نبوی که رئیس سنی جلسه بود به عنوان رئیس؛ حسین کمالی، آذر منصوری، فرج کمیجانی و محمدرضا جلایی پور هم به عنوان سایر اعضای هیات رئیسه موقت تا تصویب آیین نامه داخلی این جبهه انتخاب شدند.

تقسیم کار اصولگرایان برای دو انتخابات ۱۴۰۰

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا و عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین، می گوید: انتخابات همواره تحت تاثیر عملکرد رقیبی است که در مسوولیت مستقر است و شورای پنجم نشان داد که شورای اثرگذاری نبوده و عملکرد قابل توجهی هم نداشته است و این خود یک پاشنه آشیل برای گروه رقیب هست که یک فرصت برای اصولگراها محسوب می شود. اهمیت انتخابات ریاست جمهوری به گونه ای است که انتخابات شوراها را ناخودآگاه تحت تاثیر خود قرار می دهد. در مجموعه اصولگرایی برنامه ریزی برای انتخابات ریاست جمهوری به عهده یک گروه گذاشته شده و گروهی دیگر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را پیگیری می کند هرچند این واقعیت وجود دارد که انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراها را تحت الشعاع خود قرار داده است اما اینگونه نیست که توجهی به آن نباشد.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

اقلیتی در کشور عامدانه به دنبال کاهش نرخ مشارکت است

مصطفی هاشمی‌طبا نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اعتمادآنلاین اظهار داشت: تمام این فشارها، تبلیغات و دشنام‌ها به دولت برای بدبینی از نظام است چراکه مردم نظام را از دید دولت می‌بینند. آنان با تخریب دولت در عمل مردم را به عدم مشارکت در انتخابات ترغیب می‌کنند. گروه‌هایی به صورت رسمی تلاش می‌کنند مشارکت کم شود و زمانی که دیگر دولت و رئیس‌جمهور کلاه بی‌پر داشته باشند مردم هم می‌گویند چه دولتی چه انتخاباتی! مساله صلاحیت‌ها عامل دوم موثر در این نرخ است چون اگر قرار بر این باشد که دایره صلاحیت‌ها تنگ شود و هر آدمی و هر حزبی رد شود، طبیعتاً مشارکت کم می‌شود. اگر امروز آقای خاتمی بخواهد کاندیدا شود، تایید صلاحیت می‌شود یا رد صلاحیت؟ در انتخابات مجلس مشارکت بسیار کم بود و در پایتخت به ۲۰ درصد رسید، در حالی که اگر چهره‌های دیگری که نماینده سایر افکار هستند نیز در عرصه رقابت حضور داشتند، مشارکت بالا می‌رفت.

‌چهار روایت از احتمال نامزدی ظریف در انتخابات

روزنامه شرق در گفت وگو با علی صوفی، حسین انصاری‌راد، محمد مهاجری و ناصر ایمانی، نوشت: محمد مهاجری در آغاز درباره ماهیت سیاسی ظریف گفت: «آقای ظریف نه اصلاح‌طلب است و نه اصولگرا. در سال‌های اخیر نیز ایشان گرایش معناداری به سمت هیچ‌کدام از دو جناح نداشته است. البته برعکس این قضیه هم مطرح نیست؛ یعنی معمولا بخش تندرو اصولگرایان به ایشان زیاد حمله کرده‌اند و شاید اصلاح‌طلبان حمایت بیشتری از ایشان داشته‌اند؛ اما اینکه بعضا گفته می‌شود اصلاح‌طلبان بیشتر خواهان مذاکره با آمریکا هستند، ناسزای سیاسی نیست و واقعیت این است که اصلاح‌طلبان به موضوع تعامل توجه بیشتری دارند. به نظر من، اصل موضوع تعامل، موضوعی جناحی نیست، ولی به هر حال بنا بر اقتضای سیاسی، اصلاح‌طلبان بیشتر به تعامل اهمیت می‌دهند». علی صوفی درباره رویکرد سیاسی ظریف به «شرق» گفت: «اولا کسی که در موضع وزارت امور خارجه است، چه وزیر و چه معاون، نمی‌تواند در جریانات سیاسی عضویت داشته باشد؛ بنابراین خودبه‌خود معمولا کسی که وزیر امور خارجه است، نسبتی با جریانات سیاسی ندارد و آقای ظریف تاکنون جایی نگفته است من اصلاح‌طلب یا اصولگرا یا معتدل هستم. ولی آنچه مهم است، مواضع ایشان است که مواضع او اصلاح‌طلبانه است. به هر حال اصلاح‌طلبان خواستار تنش‌زدایی در عرصه سیاست خارجی هستند که به‌ویژه اگر این تنش‌ها باری بر دوش مردم باشد و در عرصه داخلی باعث فشارهای سنگینی بر معیشت و زندگی مردم باشد، آن‌وقت قطعا اصلاح‌طلبان با شدت بیشتری خواهان این هستند که تنش‌ها برطرف شود. آقای ظریف از این جهت یک دیپلمات قابل و فعال است و از این نظر مورد تأیید اصلاح‌طلبان؛ اما این به معنای اینکه آقای ظریف را اصلاح‌طلب بدانیم، نیست». حسین انصاری‌راد هم درباره این موضوع گفت: «ظریف قطعا یک اصلاح‌طلب واقعی است. البته ایشان به‌عنوان یک دیپلمات و نیروی فعالی که در حال کار برای کشورش هست و مایل است به همه گروه‌ها نزدیک باشد و دشمنی برای خودش درست نکند، ممکن است از نام و اصطلاح اصلاح‌طلبی به‌عنوان رسمی خودداری کند. به نظر من، همه کسانی که در جهت تغییر مصلحانه کشور در حوزه‌های سیاست خارجی، داخلی، اداری، اقتصادی، فرهنگی و... عمل می‌کنند، اصلاح‌طلب هستند».

در سکوت سیاسی قبل از انتخابات به سر می‌بریم

جلال محمود زاده رییس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: مردم از حرف‌های رنگ و لعاب‌دار خسته شده‌اند. کسی نمی‌تواند از این طریق مردم را پای صندوق رأی بکشانند. راه حلش این است که نامزدها برای حل مشکلات سه برنامه کوتاه مدت، متوسط مدت و بلند مدت ارائه کنند. این برنامه باید قابل اجرا باشد یعنی بر پایه دخل و خرج دولت نوشته شود. شعارهای جناحی اصلاح طلبانه و اصول گرایانه نمی‌تواند کمکی به جمع کردن رأی کند. به نظرم نامزدها باید خیلی زود دست به کار شوند. متأسفانه ما این روزها در سکوت سیاسی قبل از انتخابات به سر می‌بریم که اصلا چیز خوبی نیست. حتی نمایندگان مجلس هم نمی‌دانند که چه کسانی به صورت جدی کاندیدا می‌شوند. ما باید این واقعیت را در نظر بگیریم که در حالت عادی وضعیت خوبی از نظر مشارکت نخواهیم داشت؛ سکوت فعلی می‌تواند وضعیت را بدتر کند. چرا که لازمه ایجاد شور و شوق در مردم این است که جناح‌های سیاسی در ایران سریعا نامزدها و برنامه‌هایشان را رسما اعلام کنند.

کاندیداهای ۱۴۰۰ از راه می‌رسند

روزنامه آرمان ملی در گزارشی آورده است: گذشت روزها از پی هم و نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ کم‌کم پرده از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری برمی‌دارد و هرچه رو به جلو حرکت کنیم چهره‌های بیشتری در پی کاندیداتوری برمی‌آیند. نگاهی به کنش سیاسی برخی چهره‌ها در ماه‌های گذشته نشان از نامزدی پیش از موعد و موید این مساله است که گویا انتخابات شلوغ و پرکاندیدایی را پیش رو خواهیم داشت. نخستین نفر سردار حسین دهقان مشاور مقام معظم رهبری در حوزه صنایع دفاعی بود که از کاندیداتوری خود برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ خبر داد. وی در نخستین اظهارنظر در این رابطه گفته «خودم را یک عنصر کاملا ملی و انقلابی و فردی می‌دانم که آنچه تا به امروز برایم مهم بوده، در اختیار گذاشتن ظرفیت فکری، اجرایی و ذهنی خودم برای پیشبرد اهداف و منافع نظام و انقلاب بوده است.» پس از وی نیز مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری و علی مطهری نایب‌رئیس مجلس دهم و نماینده ادوار مجلس اعلام کاندیداتوری کردند. مطهری هم در اظهارنظری در خصوص کاندیداتوری خود اظهار داشت: «کشور در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و با توجه به تجربه‌ای که دارم و توانایی که در خودم احساس می‌کنم لازم دیدم که وارد این میدان شوم.» هر چند که چندی بعد نیز خبر رسید که حجت‌الاسلام محسن رهامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب برای انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا شده است. با این حال بسیاری معتقدند هنوز هستند چهره‌های بالقوه‌ای که عزم پاستور دارند و احتمال آن می‌رود که طی ماه‌های آینده اعلام کاندیداتوری کنند. چهره‌هایی همچون محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، عزت‌ا... ضرغامی رئیس اسبق صداوسیما، علی لاریجانی رئیس سابق مجلس و محمدجواد ظریف وزیر فعلی امور خارجه. گرچه هنوز مشخص نیست که کدام یک از این گزینه‌ها در انتخابات پیش رو در گردونه رقابت حاضر می‌شوند. البته جدای از همه چهره‌های شناخته‌شده که از آنها به‌عنوان نامزد بالقوه انتخابات نام برده می‌شوند؛ هستند چهره‌هایی که برای جامعه چندان شناخته‌شده نیستند اما احتمال کاندیداتوری آنها وجود دارد.

تاثیر رای مردم در زندگی آن‌ها چقدر است؟

این روزنامه همچنین در یادداشتی به قلم هدایت آقایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب، نوشت: یک چهره اصولگرا گفته است، اصلاح‌طلبان علت کاهش مشارکت در انتخابات هستند. تفکری وجود دارد که می‌خواهد مشکلات و قصورات را به گردن کسی بیندازد. اصلاح‌طلبان و دولت نیز اغلب سوژه این اتهامات هستند. با این حال واقعیتی نیز پس از این گفته وجود دارد، زیرا مردم به تاثیر رای خود در زندگی‌شان نگاه می‌کنند. زمانی که مردم رای بدهند و رئیس‌جمهوری را در امور وارد کنند که نقشی کامل در اداره کشور ندارد، تصمیمات کلان را برعهده نداشته و نمی‌تواند مطالبات را به کرسی بنشاند، مشارکت مفهوم اصلی خود را از دست  می‌دهد.

از «خاتم»‌ به «پاستور»؟

روزنامه اعتماد در گزارشی آورده است: ‌یک نظامی دیگر هم از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رسما به صف کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری پیوست. سردار سعید محمد دیروز همزمان با کنار رفتن از سمت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، گمانه‌زنی‌های ماه‌های گذشته درباره احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را تایید کرد و از اهداف خود در این مسیر خبر داد. هرچند خبر اعلام کاندیداتوری او برای بسیاری از فعالان سیاسی تازگی نداشت؛ چراکه او مدتی است با جدیت در حال فعالیت و آمادگی برای انتخابات ریاست‌جمهوری است و پیش از این هم اصولگرایان اعلام کرده بودند که سعید محمد در حال رایزنی با احزاب و تشکل‌های رنگارنگ اصولگراست تا مگر بتواند حمایت‌شان را برای حضور در انتخابات جلب و آنان را پشت خود بسیج کند. اما اینکه محمد تا چه میزان در جلب حمایت این احزاب و تشکل‌های اصولگرا موفق می‌شود می‌توان بر اساس اظهارات احزاب مختلف این جریان گفت که خیلی در این کار توفیقی نداشته است. اما این همه ماجرا درباره سعید محمد نیست و به‌هرحال حضور او در صحنه انتخابات بر آرایش سیاسی کاندیداهای جریان اصولگرایی تأثیر می‌گذارد و حتی ممکن است نتیجه نهایی را تغییر دهد.

جناح‌ها در انتخابات بروز و ظهور پیدا می‌کنند

این روزنامه همچنین در مطلبی دیگر آورد: مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس دهم از چهره‌های مستقل جریان اصلاحات به شمار می‌رود، چهره‌ای که سابقه‌ چندین‌بار حضور در مجلس و نایب رییسی آن را دارد و حالا یکی از کاندیداهای بالقوه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ است. او معتقد است که میزان مشارکت در این دوره انتخابات «بستگی به آن دارد که چقدر اجازه دهیم سلایق بیایند و دوم اینکه چقدر اجازه دهیم واقعیت‌ها و حق را کسی که می‌گوید صادقانه بگوید.» این نماینده ادوار مجلس تاکید دارد که «نمی‌شود من بیایم از مردم حرف بزنم ولی در سابقه من خیلی خلاف آن چیزی که دارم می‌گویم، اتفاق افتاده باشد. مردم رفتار مرا بهتر از گفتار من می‌بینند و می‌شنوند و می‌پذیرند. آنچه همه می‌فهمند، رفتار من است. آنچه خیلی‌ها نمی‌فهمند، حرف‌هایی است که دارم می‌زنم. این رفتار ماست که با شفافیت خیلی بالایی می‌تواند سخن بگوید و مردم این رفتار را می‌بینند.» 

مسعود پزشکیان به پرسش پایگاه خبری انتخاب درباره وضعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده چنین پاسخ داد: «آن جبهه واحدی که باید در همان اصلاح‌طلبی هم درست شود، شکل نگرفته. تندروی‌ها، کندروی‌ها، میانه‌روی‌ها و سلایق مختلفی دارد شکل می‌گیرد تا به جایی برسیم که نگاه‌ها و زبان‌های‌مان مشترک شود، خب یک پختگی و رشدی می‌خواهد که باید شکل بگیرد.» او معتقد است زمانی ما خواهیم توانست مشکلات را حل بکنیم که نگاه ما و قبله ما، یکی بشود. وقتی سلایق مختلف، نگاه‌های مختلف، حرف‌های مختلف می‌زنند، اگر به قدرت هم برسند باز آنها یک گروه محدودی‌اند. حرفی که می‌زنید، باید شامل باشد، جامع باشد و کامل باشد. پزشکیان تاکید دارد که «اصلاحات در نگاه علمی یعنی هزینه سربخش باشد، کارآمد باشد، کیفیت قابل قبولی داشته باشد و عادلانه باشد. چه در قضاوت، چه در آزادی، چه در صنعت و چه در اقتصاد و در هر جایی که بخواهید بگویید معنی علم اصلاحات یعنی این. این عدد و رقم است، دعوا نمی‌خواهد. اینکه من بگویم از شما اصلاح‌طلب‌ترم، اگر شاخص‌ها را مشخص بکنید، عدد و رقم نشان دهد که من با کیفیت مناسب‌تری می‌توانم به مردم خدمت دهم، با هزینه کمتری می‌توانم مدیریت کنم، کارآمدتر می‌توانم باشم. عادلانه عمل کنم، حق با من است و یا نه، شما بهتر از من می‌توانید این اهداف را پیاده کنید، حق با شماست.»

احمدی‌نژاد و یک نامزد نیابتی امیررضا واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با روزنامه همدلی گفت:‌ در هر انتخابات چهره‌های سیاسی مختلفی سعی می‌کنند شانس خود را امتحان کنند و از فضای انتخابات به نفع خود بهره‌گیری کنند. به هر حال هر کنش‌گر سیاسی نظراتی دارد و در کشور آزادی فراهم شده تا اگر افراد می‌خواهند کاندیدای مجلس شورای اسلامی یا ریاست جمهوری شوند، بعد از عبور از فیلترهای قانونی شورای نگهبان بتوانند شانس خود را امتحان کنند. این فیلترها به طور مشخص در قانون ذکر شده است. تا امروز بحث کاندیداتوری ریاست جمهوری او مشخص نشده است، اما به فرض تمایل او به شرکت در انتخابات، باید سیر قانونی آن را طی کند و در صورتی که مجوز قانونی شرکت در انتخابات را دریافت کند، می‌تواند شروع به فعالیت کند. این‌که او از چهره‌ای دفاع یا حمایت کند، هنوز مشخص نیست. به اعتقاد من اگر او تصمیم به حمایت از کاندیدایی بگیرد، لزوماً به معنای رای‌آوری آن فرد نیست. شاید طرفداران او در عرصه انتخابات به فرد مورد نظر اقبال نشان دهند، اما به کاندیدای نیابتی او رغبتی نداشته باشند. تجربه انتخابات‌ها در ایران نشان داده که کاندیداهای نیابتی نمی‌توانند پیروز عرصه انتخابات باشند. این‌که تصور کنیم یک کاندیدای نیابتی به صرف پشتیبانی یک چهره سیاسی می‌تواند موفق باشد، اشتباه است.

ورود سردار سعید محمد به انتخابات

روزنامه ستاره صبح در گزارشی آورده است: بیشتر از چهار ماه به زمان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ششم باقی‌مانده است. برخلاف دوره‌های گذشته که در حدود یک سال قبل شور و شعف انتخاباتی وجود داشت در این دوره به دلیل اینکه مخالفان اصلاحات کوشیدند تا دولت، مجلس دهم و شوراها را در نزد مردم بد جلوه دهند و بر سر راه اقدامات دولت و مجلس مثل عدم تصویب لوایح FATF که در دولت دوازدهم و مجلس دهم به تصویب رسید و اکنون حدود دو سال است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل‌مانده است و  مانع‌تراشی در بهبود روابط خارجی با غرب و ایالات‌متحده آمریکا گروه‌هایی از مردم از صندوق رأی دلسرد شده‌اند و متأسفانه نوعی مقاومت منفی در مشارکت دیده می‌شود. هرچند در ماه‌های گذشته اصولگرایان بر روی کاندیداتوری سید ابراهیم رئیسی متمرکزشده‌اند و قالیباف هم با سفرهای استانی خیز انتخاباتی برداشته است بااین‌وجود معلوم نیست کاندیدای نهایی اصولگرایان که خواهد بود. آیا سرانجام اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ پشت سر سید ابراهیم رئیسی یا سردار سعید محمد خواهند ایستاد. روز گذشته سعید محمد رئیس قرارگاه خاتم‌الانبیا از سمت خود استعفا داد و رسماً اعلام کاندیداتوری کرد.

جمع بندی:

در این ماه‌های منتهی به انتخابات سیزدهم، سوت قطار گروه‌های سیاسی با تشکیل نهاد اجماع ساز نیز به حرکت در آمده است. در این میان مسوولان باید به جدیت و با روحیه جهادی در خدمت مردم باشند تا مشکلات اساسی اعم از اقتصادی و معیشتی آنها برطرف شود تا اینگونه شاهد مشارکت بیشتری را در پای صندوق‌های رأی باشیم؛ اگرچه مردم کشورمان در عرصه‌های گوناگون انقلاب اسلامی سنگ تمام گذاشتند.

نظر شما