شناسهٔ خبر: 46094062 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گزارش نهایی درباره خروج آمریکا از عراق بزودی آماده می‌شود

عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از تشکیل یک کمیته عالی و تدوین گزارش نهایی در خصوص برنامه عقب‌نشینی نظامیان خارجی از کشور و پایان دادن به مناقشات بر سر این پرونده خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کاطع الرکابی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، از تشکیل یک کمیته در سطح عالی برای تدوین گزارش نهایی در خصوص برنامه زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی از عراق در سایه مصوبه لازم الاجرای پارلمان مبنی بر اخراج این نیروها از کشور خبر داد.

به نوشته «العربی الجدید»، وی یک شنبه شب (دیشب - ۷ مارس)، تصریح کرد: این کمیته به ریاست «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق و عضویت «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی، رئیس‌دفتر نخست‌وزیری، رئیس ستاد مشترک ارتش و معاون فرماندهی کلی نیروهای مشترک تشکیل شده است.

این نماینده عراقی در جمع خبرنگاران رسانه‌های محلی عراق توضیح داد: ماموریت این کمیته، ارزیابی شرایط و ارائه گزارش نهایی حاوی جدول زمان‌بندی شده برای خروج نیروهای خارجی از تمامی مناطق عراق است.

الرکابی افزود: این کمیته همچنین، توانمندی‌های نیروهای عراقی در برقراری امنیت و کنترل در مناطق مرزی، جلوگیری از حملات تروریستی، اقدامات اطلاعاتی و میزان تاثیر آنها در شناسایی عملیات‌های تروریستی بدون گرفتن کمک از نیروهای خارجی را ارزیابی خواهد کرد.

به گفته این مقام عراقی، کمیته مذکور گزارشی نهایی در خصوص برنامه عقب‌نشینی نیروهای خارجی از جمله آمریکایی از کشور را برای اجرای مصوبه سال گذشته پارلمان تدوین خواهد کرد.

پارلمان عراق در ژانویه سال ۲۰۲۰ (دی ۱۳۹۸)، پس از اقدام آمریکا در ترور سپهپد شهید «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» نائب‌رئیس سازمان الحشد الشعبی این مصوبه را صادر کرد و دولت را به اجرای آن ملزم کرد.

تاکنون دولت عراق یا مقامات مسئول نظامی این کشور در خصوص این اظهارات الرکابی اظهارنظری نکرده‌اند.

انتهای پیام/ص

نظر شما