شناسهٔ خبر: 46090342 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

وزارت خارجه اطلاعیه صادر کرد

ادامه واکنش‌ها به مصاحبه رضایی

دنیای‌اقتصاد : گفت‌وگوی اخیر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با روزنامه اقتصادی فایننشال‌تایمز این روزها واکنش‌های زیادی را برانگیخته است. سخنان رضایی حول دو محور بود، مذاکره با آمریکا و در بخش دوم کمک به سوریه و عراق که هر دوی این مباحث با واکنش دولت، وزارت خارجه و چهره‌های سیاسی کشور روبه‌رو شد. محسن رضایی که این روزها خبرهایی مبنی‌بر احتمال کاندیداتوری مجددش در انتخابات ریاست‌جمهوری شنیده می‌شود در آن گفت‌وگو که ۱۵ اسفند منتشر شد، گفته بود: «ایران آماده است که به مذاکرات هسته‌ای با آمریکا و دیگر قدرت‌های جهان بازگردد، اگر طرف‌های مقابل سیگنال واضحی بفرستند که تحریم‌ها تا یک سال آینده برداشته می‌شود. آنها باید به ما اعلام (کنند) و اطمینان خاطر دهند که تحریم‌های اعمال‌شده بعد از برجام، در عرض یک سال برداشته می‌شوند.»

صاحب‌خبر -

این سخنان در شرایطی از سوی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده است که ایران به‌تازگی به درخواست آمریکا برای مذاکره درمورد برجام جواب منفی داده و تنها شرط گفت‌وگو را لغو تمامی تحریم‌ها پیش از مذاکره اعلام کرده است. از همین رو محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان بلافاصله پس از انتشار گفت‌وگوی محسن رضایی با فایننشال‌تایمز در پیامی توییتری در واکنش به این اظهارات نوشت: «عرصه سیاسی ایران پویاست و مقامات نظرات متنوعی مطرح می‌کنند. من، به‌عنوان وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، به‌زودی طرح اقدام سازنده و دقیق خودمان را ارائه خواهم کرد البته از طریق کانال‌های دیپلماتیک.»

البته این تنها وزیر امور خارجه نبود که به سخنان رضایی واکنش نشان داد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه نیز روز جمعه در واکنش به اظهارات محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با فایننشال‌تایمز، مصاحبه و نظرات مطرح‌شده در این مصاحبه را شخصی توصیف کرد و گفت: کلیه امور مرتبط با حوزه سیاست خارجی صرفا از طریق وزارت خارجه و به‌صورت نهادی و از مجاری خودش منتقل می‌شود.

به‌دنبال آن، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز روز ۱۶ اسفندماه تاکید کرد: «نباید اعتبار موضع‌گیری وزیر خارجه را با اظهارنظرهای غیرکارشناسی و غیرمسوولانه مخدوش کرد؛ چراکه موضع وزیر خارجه تنها موضع جمهوری اسلامی در این حوزه است.» او در عین حال روز شنبه تاکید کرد که در مذاکره با آمریکا تابع سیاست‌های رهبری هستیم.

به گزارش خبرآنلاین، جهانگیری با کنایه به محسن رضایی و فعالیت‌های انتخاباتی‌اش گفت: «حال هر کسی هوس می‌کند و جمله‌ای می‌گوید. هیچ مسوولیتی هم در این زمینه ندارد حالا به انتخابات فکر می‌کند یا مسائل دیگری وجود دارد من کاری به آن ندارم نمی‌توانیم جلوی کسی را بگیریم.»

از دیگر چهره‌های دولتی که به سخنان رضایی در گفت‌وگو با روزنامه اقتصادی فایننشال‌تایمز واکنش نشان دادند، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری بود که در توییتی به کنایه نوشت: «آقا محسن عزیز! همان یک عملیات فریب قدیمی کافی‌است. لازم نیست دشمن را بیش از این فریب دهید.»

کنایه آشنا به اظهارات محسن رضایی درباره عملیات کربلای ۴ درسال ۹۸بود که آن را عملیات فریب خوانده بود. سخنانی که جنجال زیادی به پا کرد.

همچنین محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور روز شنبه در واکنش به اظهارات دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «تصمیم‌گیری در حیطه مسائل ملی و مهم کشور از قبیل پرونده هسته‌ای، در سطح کلان صورت می‌گیرد و این‌گونه اظهارنظرها صرفا موضع شخصی افراد است و نباید مورد توجه قرار بگیرد.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه با نزدیک شدن به زمان انتخابات، بیشتر شاهد این دست موضع‌گیری‌ها خواهیم بود، از مردم خواست به این گونه اظهارات اعتنایی نکنند و سیاست رسمی کشور در موضوعات کلان را صرفا از زبان مراجع مسوول و مرتبط دنبال کنند.

درمیان چهره‌های سیاسی کشور نیز مصطفی هاشمی‌طبا، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ در گفت‌وگویی اظهار کرد: «متاسفانه برخی از مسوولان ما در حیطه وظایف خود حرف نمی‌زنند.» به گزارش «ایرنا» مصطفی کواکبیان، نماینده سابق مجلس، هم فراتر از بحث‌های اخیر درباره مصاحبه محسن رضایی وی را به مناظره دعوت کرد. وی گفت: «باید مشخص شود که آیا آقای رضایی از جایگاه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام این مصاحبه را انجام داده‌اند یا از منصب کاندیدای بالقوه انتخابات یا یک فعال سیاسی یا حتی یک مقام نظامی؛ باید مشخص شود که ایشان از چه موقعیتی اظهارنظر کرده‌اند.» کواکبیان همچنین گفت: «اگر قبول کنند می‌توانیم بحث کنیم که آیا اساسا می‌شود به‌صورت غیرکارشناسی و باری به هر جهت، وارد مباحث تخصصی این عرصه شد و گفت که شما تا یکسال دیگر تحریم‌ها را بردارید و ما وارد مذاکره می‌شویم؟ به‌نظر می‌رسد نوع سیستم فکری و نگاه و رویکردی که سردار رضایی به مقولات سیاست بین‌الملل دارند، نه تنها در مصاحبه اخیرشان، بلکه در موارد مختلفی مطرح شده که نیازمند یک بررسی و بحث مفصل است».

به‌دنبال این واکنش‌ها بود که محسن رضایی در توییتی تلاش کرد سخنانش درگفت‌وگو با روزنامه مذکور را به نوعی اصلاح کند و نوشت: «در گفت‌وگو با فایننشال‌تایمز به آمریکایی‌ها هشدار دادم که اجازه ادامه تحریم‌ها را نخواهیم داد و با عقب راندن آمریکایی‌ها تحریم‌ها را لغو یا بی‌اثر می‌کنیم. مذاکره فقط در چارچوب ۱+۵ و پس از لغو کامل تحریم‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.»

اطلاعیه وزارت خارجه درباره کمک به عراق و سوریه

اما بخش دوم سخنان محسن رضایی با روزنامه فایننشال‌تایمز که مربوط به کمک به عراق و سوریه بود نیز روز گذشته با واکنش صریح وزارت خارجه روبه‌رو شد. روابط عمومی وزارت امور خارجه در اطلاعیه‌ای با تاکید بر اینکه اظهارات محسن رضایی درباره کمک‌های ایران به مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق دیدگاه شخصی او بوده است، اعلام کرد: آنچه گفته شده است دیدگاه شخصی مصاحبه‌شونده بوده و با نگاه جمهوری اسلامی ایران فاصله دارد و ایران در همه موارد و مقاطع بر اساس اصل برادری به کمک دولت‌های عراق و سوریه شتافته که جلوه بارز آن را در مبارزه با داعش می‌توان دید.

این اطلاعیه در ادامه افزود: ایران با درک خطر تروریسم برای منطقه و بنا به درخواست دولت عراق و سوریه برای مبارزه با داعش حضور پیدا کرد.محسن رضایی در گفت‌وگویی که با فایننشال‌تایمز داشته است، گفته بود: «ما از ملت‌های منطقه که با تجاوز روبه‌رو هستند، دفاع خواهیم کرد؛ به شرطی که از ما بخواهند به آنها کمک کنیم. ما برقراری صلح و امنیت در منطقه را از وظایف خود می‌دانیم. هرچه منطقه ناامن باشد، خسارات وارده به تجارت ما نیز بیشتر خواهد بود. این کمک‌ها در چارچوب منافع ملی ایران خواهد بود.»

وی همچنین گفته بود: «از این به بعد، هر یک ریال که به هرکسی بدهیم، یک ریال را ادعا خواهیم کرد؛ زیرا اقتصاد برای ما بسیار مهم است. هیچ دلیلی وجود ندارد که ما به امنیت عراق و سوریه کمک کنیم و سپس ببینیم که سایر کشورها از مزایای اقتصادی بهره‌مند می‌شوند.»

اظهارات محسن رضایی درشرایطی مطرح شد که موضوع کمک‌های ایران به سوریه و عراق و نحوه مشارکت در بازسازی این کشورها در طول‌ سال‌های اخیر بارها ازسوی برخی چهر‌ه‌های سیاسی و نظامی ایران مطرح شده است.

اما سخنان اخیر محسن رضایی در حوزه سیاست خارجی مختص به گفت‌وگویش با روزنامه فایننشال‌تایمز نیست. او روز گذشته هم در جمع اقشار مختلف مردم شهرستان دورود گفت: نباید به آب‌نبات و پرداخت پولمان از سوی کره جنوبی دلخوش باشیم. اگر اقتصاد ایران قدرتمند شود، دشمن برای مذاکره با ما التماس خواهد کرد.

نظر شما