شناسهٔ خبر: 46088122 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

دلیل حذف بسته‌ های شبانه اینترنت از زبان وزیر ارتباطات

ایسنا

صاحب‌خبر -

به تازگی بسته های شبانه اینترنت به دلیل اعتراضات مطرح شده از سوی مراجع فرهنگی حذف شده‌ است. حالا وزیر ارتباطات علت حذف این بسته ها را اینگونه بیان کرده است.

طبق گفته وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات به دلیل اعتراضاتی که از سوی مراجع فرهنگی کشور در ارتباط با بسته‌ های شبانه اینترنت مطرح شد، اپراتورها اقدام به حذف این بسته‌ها کردند؛ اما در حال حاضر به اپراتورها توصیه شده بسته های شبانه اینترنت را ارائه کنند تا از این طریق بخشی از بار ترافیکی شبکه به ساعت‌های کم‌باری انتقال داده شود.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کانال تلگرامی خود به سؤالات کاربران پاسخ داد. وی در رابطه با ساختار قیمت‌گذاری اینترنت عنوان کرد که سه اپراتور تلفن همراه و بیش از ۲۰ اپراتور که خدمات اینترنت خانگی ارائه می‌کنند، در کشور وجود دارد. به لحاظ کلی ساختار شرکت‌های ارتباطی ایران در ارائه خدمات در بازار رقابتی است، معمولا در بازارهایی که به صورت رقابتی فعالیت می‌کنند و فاقد فضای انحصاری هستند، تعرفه گذاری براساس آزاد و رقابتی است و قیمت بازار به واسطه فضای رقابت تعیین می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه دولت تعرفه‌گذار بسته های اینترنتی نیست اظهار کرد که اپراتورها در رقابت با هم قیمت بسته‌ها را مشخص و ارائه می‌کنند و آن چیزی که توسط دولت تعیین می‌شود سقف قیمت است. اکنون قیمت هر کیلوبایت اینترنت از طرف کمیسیون تنظیم مقررات که نهاد تصمیم‌گیر برای تعرفه‌گذاری است ۰/۴ ریال تعیین شده، یعنی سقف قیمت برای هر گیگ اینترنت می‌تواند ۴۰ هزار تومان باشد. اپراتورها قادر خواهند بود تا در رقابت با هم، بسته‌های متنوعی را ارائه کنند که فضای بازار و رقابتی که بین آن‌ها وجود دارد این قیمت را تعیین می‌کند، البته قیمت‌های مذکور مختص به تلفن همراه است و شرایط تلفن خانگی متفاوت است.

حذف بسته های شبانه و نامحدود اپراتورها مربوط به شرایط رقابتی آن‌ها است

حذف بسته های شبانه اینترنت و نامحدود بیش‌تر به شرایط رقابتی بین اپراتورها مربوط می‌شود. آن‌ها بسته‌های مناسب با ساعت‌ها و گروه‌های مختلف در جذب مشتریان ارائه می‌دهند و حذف بسته‌ها از طرف یک اپراتور موجب می‌شود که کاربران جذب اپراتوری دیگری شوند که آن بسته‌ها را ارائه می‌کند. وزارت ارتباطات به عنوان نهاد تنظیم‌گر بازار باید مراقب باشد تا اپراتورها با هم تبانی نکنند، زیرا این کار منجر به ضرر مشتریان می‌شود. مانند اتفاقی که دو ماه پیش صورت گرفت و دو اپراتور ایرانسل و همراه اول در یک هماهنگی با یکدیگر قیمت بسته‌ها را افزایش دادند و بسته‌های پرطرفدار را حذف کردند. این مصداق بارز تبانی است که وزارت ارتباطات به آن ورود کرده و اپراتورهای مذکور را تهدید به جریمه کرده است تا بسته‌ها را به حالت سابق برگردانند.

وزارت ارتباطات به منظور کنترل بازار اپراتور غالب مقرراتی را فرض خواهد کرد، مانند اینکه اپراتورهای غالب برای تغییر قیمت و حذف بسته‌های خود باید ابتدا از سازمان مقررات اجازه بگیرند. این فرآیند، نظارتی است که وزارت ارتباطات برای کنترل اپراتورها در نظر گرفته و در شرایط عادی در تعیین قیمت بسته‌های اینترنت هیچ‌گونه دخالتی نخواهد کرد و اپراتورها می‌توانند آزادانه با یکدیگر رقابت کنند، مگر اینکه قصد تبانی یا افزایش قیمت‌های بازار را داشته باشند.

وزیر ارتباط با اشاره به منطق ارائه بسته های اینترنت شبانه اپراتورها بیان کرد که بهتر است شبکه‌های ارتباطی نیز مانند شبکه‌های برق که اوج ساعت مصرف و کم‌مصرفی دارند، در ساعت کم‌مصرفی بسته‌هایی با قیمت کم‌تر ارائه کنند تا از این طریق مشتریان را به سمت ساعات کم‌مصرف بکشانند، زیرا در صورت مصرف کاربران در زمان اوج مصرف، اپراتور باید سرمایه‌گذاری بیش‌تری را در زمینه توسعه شبکه انجام دهد و بعد از توسعه شبکه، صرفا در ساعت محدودی قادر خواهد بود تا از ظرفیت بالای توسعه داده شده کسب درآمد کند. به همین علت منطقی است اپراتورها به لحاظ قیمتی، در ساعات کم‌باری بسته‌هایی با قیمت پایین‌تر ارائه کنند.

حذف بسته‌ های شبانه اینترنت حذف بسته‌ های شبانه اینترنت

اعتراضات مراجع فرهنگی در خصوص بسته های شبانه

در کشورهای زیادی بسته های شبانه و نامحدود از طرف اپراتورها ارائه می‌شوند؛ اما اصل ماجرا این است که اعتراضاتی از سوی مراجع فرهنگی در کشور در خصوص بسته های شبانه اینترنت مطرح شد و وزارت ارتباطات ابلاغیه‌ای دریافت کرد از این مراجع دربافت کرد که در آن آمده بود که کاربران به سمت بسته‌های اینترنت رایگان شبانه سوق پیدا نکنند، زیرا تأثیر منفی روی دانش‌آموزان و دانشجویان داشت که شب بیدار می‌ماندند و نمی‌توانستند در کلاس‌های صبحشان حاضر شوند، به همین جهت پیشنهاد داده بودند که بسته های شبانه حذف شود.

طبق گفته وزیر ارتباطات ارائه بسته های شبانه از طرف اپراتورها یک درخواست منطقی است. با توجه به نامه‌هایی که شاید به خود اپراتورها نیز ابلاغ شده بود، آن‌ها هم بر این اساس منطق را زیر پا گذاشتند؛ منطق ایجاب می‌کند که در ساعات پیک شبانه، بسته‌های ارزان قیمت ارائه شوند. این موضوع موجب شد تا وزارت ارتباطات دو ماه قبل دوباره اپراتورها را فرا بخواند و به آن‌ها توصیه کردند که بسته های شبانه را ارائه کنند تا از این طریق بار ترافیکی شبکه به ساعت‌های کم‌باری انتقال پیدا کند.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد که این وزارتخانه هیچ‌گونه دخالتی در این موضوع ندارد و شرایط رقابتی اپراتورها است. به نظر می‌رسد که اگر یک اپراتور بسته شبانه ارائه دهد، اپراتورهای دیگر نیز چاره‌ای جز حرکت به سمت بالا نخواهند داشت و ما این مسئله را به اپراتورها توصیه و اعلام کردیم و سازمان تنظیم مقررات پیگیر است تا بسته های اینترنت شبانه را دوباره ارائه کند. البته در حال حاضر نیز بسته های شبانه ارائه می‌شود، اما اپراتورها می‌توانند به سمت ارائه بسته‌های ارزان قیمت و رایگان سوق داده شوند.

اینترنت به‌صورت انحصاری در اختیار شرکت زیرساخت است

وزیر ارتباط در خصوص انحصار شرکت زیرساخت عنوان کرد که این شرکت پس از خصوصی‌سازی به عنوان بخش دولتی مخابرات شروع به فعالیت کرده است. بر اساس قانونی که در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی‌سازی مخابرات مطرح و توسط مجلس تصویب شد در حال حاضر اینترنت به صورت اختصاصی در اختیار شرکت زیرساخت قرار گرفته است.

جهرمی می‌گوید ما تلاش می‌کنیم تا به واسطه تفسیرهایی که از این قانون وجود دارد و اختیاراتی که دولت دارد، تا پیش از پایان دولت دوازدهم، شرایطی را فراهم کنیم که واردات پهنای باند از طریق شرکت‌های مختلف میسر و انحصار شرکت زیرساخت شکسته شود. بر این اساس ما نخستین مرکز داده بین‌الملل (ixp) را با نام منطقه ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجموعه فرودگاه پیام بنا کردیم. این مرکز یکی از اجزای شبکه ملی به شمار می‌رود که در سند مصوب آمده است، در حال حاضر زیرساخت این شبکه فراهم شده است و کارهای فنی نیز صورت گرفته است تا ما را به سمتی سوق دهد که تا مرداد ۱۴۰۰ انحصار را از شرکت زیرساخت برداریم. هرچند این مسئله بسیار دشوار است، اما تمام تلاش خودمان را خواهیم کرد.

حذف بسته‌ های شبانه اینترنت حذف بسته‌ های شبانه اینترنت

تلاش برای شکستن انحصار مخابرات در حوزه فیبر نوری

وزیر ارتباطات همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا راه‌کاری برای استفاده از فیبرنوری شرکت‌ها در مناطقی که مخابرات فیبر کشیده وجود ندارد بیان داشت که راهکار این موضوع، مصوبه‌ای بوده که در سال ۱۳۹۶در کمیسیون تنظیم مقررات تحت عنوان بیت استریم داشتیم. طبق این مصوبه مخابرات مکلف است که با شرکت‌های دیگر همکاری به عمل بیاورد تا به این واسطه امکان ارائه خدمات به شرکت‌های دیگر فراهم شود. چند ماه گذشته بین شرکت مخابرات ایران و دو شرکت آسیاتک و شاتل در تهران، قم، بوشهر و استان‌های دیگری قراردادی به امضا رسید تا این دو شرکت نیز بتوانند فیبر نوری ارائه کنند.

سهامداران مخابرات همواره نسبت به رفع انحصار مخابرات بدبین هستند و دخالت‌های مدیریتی از انجام این کار جلوگیری کرد. مخابرات خیلی دشوار در این مسیر حرکت می‌کنند و ضمانت‌های اجرایی آن مصوبه نیز کم است. زمانی که قرار بود انحصار نسل سوم و چهارم اینترنت همراه در اپراتور رایتل برداشته شود، همین نارضایتی مدیران و سهامداران مخابرات در سهامداران رایتل نیز وجود داشت، سازمان تأمین اجتماعی و وزارت رفاه پیگیر بودند که این انحصار نسل سوم و چهارم تلفن همراه شکسته نشود، در حالی که همان زمان وزیر ارتباطات اعلام کرده بود که شکستن این انحصار رشد رایتل را به همراه خواهد داشت.

در عمل نیز این اتفاق رخ داد و بعد از اینکه اپراتورهای همراه‌ اول و ایرانسل موفق شدند تا نسل سوم و چهارم را ارائه کنند، تعداد مشتریان رایتل ده برابر افزایش پیدا کرد و درآمد آن نیز به شکل قابل توجهی رشد کرد، زیرا زمانی که بازار توسعه پیدا می‌کند سهم آن شرکت نیز افزایش پیدا می کند‌ و این در حالی است که رایتل نمی‌تواند به تنهایی بازار را بزرگ کند. ایستادگی مخابرات به لحاظ اقتصادی اشتباه و بر خلاف تصمیم‌های خودشان است، زیرا انحصار در هیچ دوره‌ای از تاریخ سازنده نبوده است. البته وزارت ارتباطات نیز به دنبال ضمانت اجرا برای تصمیماتش است و قصد دارد تا جریمه‌های سنگینی را برای مصوبه‌ها وضع کند.

قیمت اینترنت ۵G گران نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤال که آیا قیمت اینترنت نسل پنجم گران است عنوان کرد که زمانی که نسل پنجم ارائه شود، سرعت افزایش پیدا می‌کند و میزان مصرف نیز بالا می‌رود. در دنیا معمولا اینگونه است که به ازای هر ۱۰۰ درصد رشد ترافیک، قیمت ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. این فرمول در اقتصاد پهنای باند مصرفی کاربران در تمام دنیا به اجرا در میاید و قیمت اینترنت همواره نزولی است و در هیچ زمانی صعودی نبوده است و در مقابل کمک می‌کنند ترافیک رشد کند و مصرف افزایش پیدا کند چراکه بالا بودن قیمت در مصرف کاربران تأثیر منفی می‌گذارد.

ما نیز در چند سال اخیر با همین فرمول پیش رفتیم. تأثیر اینترنتی که به واسطه شرکت‌های زیرساخت برای اپراتورها تأمین می شود، کمتر از ۵ درصد است و ۹۵ درصد تعرفه اینترنت مصرفی مردم به تصمیمات اپراتور مربوط می‌شود. این تصور که بعضی از افراد مطرح می کنند از آنجایی که اینترنت زیرساخت است، به همین دلیل گران است کاملا تفکر اشتباهی است. کمتر از ۵ درصد از هزینه اپراتورها برای بسته‌های اینترنتی به شرکت زیرساخت پرداخت می‌شود؛ اما اپراتورها هزینه‌های دیگری مانند هزینه اجاره فضا برای دکل، خرید تجهیزات، برق و نیروی انسان دارند که هزینه زیادی به شمار می‌رود.

بدیهی است که ارائه نسل پنجم اینترنت موجب افزایش مصرف و کاهش قیمت می‌شود. این روال منطقی بازار است و اگر تصمیمی بر خلاف این گرفته شود، ضد توسعه اینترنت و فناوری اطلاعات در ایران خواهد بود. گران شدن اینترنت به این معنا نیست که وزارت ارتباطات علاقه‌ای به توسعه اینترنت ندارد و سیاست کلی ما همواره بر کاهش قیمت استوار بوده است.

در مدت چهار سال گذشته نیز همه چیز گران شده است؛ اما قیمت بسته های اینترنت تثبیت شد و دولت اجازه نداد قیمت اینترنت بالا برود، اگرچه با رشد بازار درآمد اپراتورها نیز بالا رفت، به همین علت فراگیری ۵G باعث کاهش قیمت بسته های اینترنت خواهد شد. در شورای عالی فضای مجازی نیز مصوب شده که هزینه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سبد هزینه خانواده نباید بیش از ۲.۵ درصد شود و تعرفه‌گذارها مکلف هستند تا مصوبه شورای عالی فضای مجازی را رعایت کنند و قیمت‌ها کاهش پیدا کنید، به همین علت هیچ جای نگرانی در رابطه با قیمت ۵G وجود ندارد.

تأمین اعتبار برای خرید قسطی گوشی و مودم

آذری جهرمی در ارتباط با گرانی مودم و تلفن‌های همراه توضیح داد که ما تولید کننده نیمه‌هادی در ایران نیستیم و تعداد زیادی از گوشی‌ها و مودم‌های موجود در داخل کشور وارداتی هستند و واردات نیز مربوط به قیمت ارز است. نسبت به دو سال گذشته تا کنون قیمت گوشی و مودم افزایش چشم‌گیری داشته است، همانطور که نرخ ارز به جهت تحریم‌های ظالمانه و وضعیت دیپلماسی بین‌المللی رشد زیادی داشته است و تأثیر مستقیمی بر زندگی مردم و قیمت کالاها گذاشته است.

در خصوص تولید گوشی و مودم باید گفت که این موضوع در حوزه مسئولیت‌های وزارت ارتباطات نیست و مرتبط با حوزه وزارت صمت است؛ اما چون قیمت مودم و گوشی و قدرت خرید مردم در این حوزه ارتباط مستقیمی با توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران دارد، وزارت ارتباطات از تولیدات این حوزه حمایت لازم را به عمل خواهد آورد و همچنین اقدامات متعددی در رابطه با این موضوع انجام شده است تا بتوانیم تعرفه واردات قطعات این شرکت‌ها را کاهش دهیم.

وزیر ارتباطات در ادامه اظهارات خود بیان کرد که اخیرا اتفاقات خوبی رقم خورده است و با موافقت رئیس جمهور و دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه، یک خط اعتباری ۵۰۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است و ما در تلاش هستیم تا این خط اعتباری را به صورت مستقیم به دست مصرف کننده نهایی برسانیم. یعنی شرایطی را به وجود بیاوریم که این ۵۰۰ میلیارد تومان به شکل وام مناسب و به اندازه به منظور خرید گوشی و مودم در اختیار مردم قرار بگیرد. شرایط اجرای این تصمیم توسط کارگروهی که برای این موضوع تشکیل شده است در حال نهایی شدن است و ما امید داریم که تا پایان فروردین ماه این شرایط و چگونگی بهره‌مندی مردم از این وام را برای خرید گوشی و مودم اعلام کنیم.

از طرفی دیگر بعضی از بانک‌ها برای ارائه وام خرید مودم و گوشی برای مردم اعلام آمادگی کرده‌اند و در این موضوع با وزارت ارتباطات همراه شده‌اند که بعضی از منابع غیر دولتی نیز توسط بانک‌ها در این زمینه سرمایه‌گذاری شود. اکنون زیرساخت‌های این کار در حال فراهم شدن است تا مردم بتوانند از طریق پیامک یا سامانه آنلاین، درخواست ثبت مودم بدهند و دستگاه به وسیله پست از طریق اپراتور مربوطه برای آن‌ها ارسال شود، کاربر نیز مکلف است تا پول مودم را ظرف ۲۴ ساعت به صورت قسطی به بانک برگرداند و تمام این تدابیر برای افزایش قدرت خرید مردم در نظر گرفته شده است و وزارت ارتباطات امیدوار است که این طرح از فروردین به اجرا گذاشته شود. تأمین ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از دولت در شرایط کنونی کشور بسیار دشوار است که خوشبختانه با همکاری رئیس جمهوری و کمک سازمان برنامه بودجه صورت گرفته است.

به جای توسعه VDSL، به سمت اینترنت خانگی رفتیم

وزیر ارتباطات در خصوص توسعه VDSL بیان داشت که سیم مسی نقطه نهایی ارتباط از کابینت مخابرات تا منزل کاربران، در انحصار شرکت مخابرات و از اشتباهاتی بوده که در مقوله خصوص‌سازی انجام شده است. ما قصد داشتیم تا پایان امسال ۵ میلیون پورت VDSL در شهر های تهران، قم و هشت شهر دیگر واگذار کنیم ؛ اما مخابرات ایران در تأمین منابع مالی آن ناکام بود و از طرفی دیگر هم با شرکت‌های بخش خصوصی با وجود قرار دادی که امضا کرده بود همکاری به عمل نیاورد. این رفتارها باعث شده تا ما امروزه حدود یک میلیون پورت VDSL نصب شده داشته باشیم و به دلیل عدم همکاری مخابرات نتوانستیم برنامه اصلی در این زمینه را اجرایی کنیم.

ما تمام تلاشمان را کردیم تا به برنامه‌هایمان برسیم که به جای تمرکز بر VDSL، حرکت به سمت ۵G FWA یعنی اینترنت ۵G است. نخستین شرکتی که خدمات مذکور را ارائه می‌کند، مبین نت است. قرار است این شرکت از دوشنبه هفته آینده اولین مجموعه کاری خود را در زمینه ۵G خانگی در تهران افتتاح کند و به تدریج در سال ۱۴۰۰ نقاط بیشتری را تحت پوشش قرار خواهد داد تا وزارت ارتباطات از برنامه توسعه اینترنت خانگی خود عقب نماند. البته در این میان همچنان مذاکرات وزارت ارتباطات با مخابرات نیز ادامه دارد و این وزارتخانه امیدوار است که مخابرات نیز سرمایه مورد نیازشان را تأمین کند و لجبازی با بخش خصوصی را نیز کنار بگذارد تا آن‌ها هم بتوانند کارشان را به خوبی انجام دهند.

مصوبه مجلس منجر به گرانی اینترنت خواهد شد

از طرفی دیگر مجلس به تازگی به مصوبه افزایش حق سهم اپراتورها ابهام وارد کرده و آن را به کمیسیون تلفیق برگردانده است و کمیسیون تلفیق نیز دو روز قبل در رابطه با این موضوع جلسه‌ای تشکیل داد که هنوز از این جلسه اطلاعات رسمی در دست نیست و وزارت ارتباطات منتظر است تا ببیند جلسه کمیسیون تلفیق چه نتیجه‌ای در بر خواهد داشت، لازم به ذکر است که مصوبه کمیسیون تلفیق باید در صحن علنی مجلس به تصویب برسد.

اگر مصوبه افزایش ۱۰ درصدی حق‌السهم اپراتورها به تصویب برسد، دیگر نیازی به این نیست که به اپراتورها اجزای افزایش تعرفه داده شود. تنها قیمتی که در حال حاضر گذاشته شده، ۰/۴برای هر کیلوبایت یا ۴۰ هزار تومان برای هر گیگ است و اگر مالیاتی که دولت از اپراتورها دریافت می‌کند افزایش یابد،‌ اپراتورها نیز می‌توانند تا سقف مجوز تعرفه را بالا ببرند و این اتفاقی است که با قانونی شدن این مصوب انجام خواهد شد و اینترنت بدون هیچ تردید گران خواهد شد، این در حالی است که گرانی اینترنت از توسعه و رشد فناوری اطلاعات در ایران جلوگیری می‌کند.

اگر این مصوبه تبدیل به قانون شود لازم‌الاجرا خواهد شد و دیگر چاره‌ای جز پیروی کردن از آن باقی نخواهد ماند. در حال حاضر وزارت ارتباطات در تلاش است تا با مجلس و نمایندگان و افکار عمومی در خصوص موضوعی که قرار است به قانون تبدیل شود گفت و گو کند. این صحبت‌ها که با تصویب این طرح اینترنت گران نمی‌شود و اپراتورها اجازه انجام این کار را ندارند، سخن کارشناسی شده‌ای نیست و اگر این مصوبه به قانون تبدیل شود، تأثیر زیادی در قیمت اینترنت در ایران خواهد داشت. وزیر ارتباطات امیدوار است این مصوبه در کشور اجرایی نشود و منابع مالی مورد نیاز برای تولید و نظارت در فضای مجازی و این خواسته نمایندگان به واسطه منابع دیگری تأمین شود.

اینترنت موبایل در ایران از ارزان‌ترین اینترنت‌های جهان محسوب می‌شود

آذری جهرمی در رابطه با انتقادات وارده نسبت به قیمت اینترنت عنوان کرد که شاید گفتن این حرف که ما یکی از ارزان‌ترین اینترنت‌ها در جهان را داریم درست باشد. دلیلش این است که ارزش ریال ایران پایین است و  به دلیل تحریم‌ها ارز ایران با سقوط بی‌سابقه‌ای مواجه شده است، یعنی اگر در جهان ۱ گیگ اینترنت موبایل ۲ یورو باشد که به هر گیگ ۶۰ هزار تومان تبدیل می‌شود، البته در خارج از کشور نیز درآمدشان به یورو است و نمی‌توان آن را با ایران مقایسه کرد.

نکته دوم این است که اپراتورها در مدت زمانی در یک رقابت منفی، قیمت‌ها را دامپ کردند، یعنی برای اینکه رقبایشان را که اینترنت خانگی بود را از مدار خارج کنند قیمت‌ها را کاهش دادند. این رقابت تا حدی ادامه یافت که کاربران آن‌ها به این فرآیند عادت کردند و دیگر نمی توانستند قیمت‌ها را مانند شیوه‌های سایر دنیا و عرف افزایش دهند و با توجه این توضیحات در حال حاضر اینترنت ایران یکی از ارزان‌ترین اینترنت‌های دنیا محسوب می‌شود.

اما اصل ماجرا این است که شاخصی که باید سنجیده شود مقرون به صرفه بودن است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. منظور از مقرون به صرفه بودن الزاما ارزان بودن نیست، بلکه باید دید پولی که کاربران برای اینترنت پرداخت می‌کنند، نسبت به درآمدش چگونه است. در این شاخص اکنون ایران مطابق با آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد،‌ در جمع ۲۵ کشور دنیا قرار دارد، در اینترنت موبایل نیز وضعیت ایران در این شاخص مناسب است و در میان ۱۵ کشور اول جهان قرار دارد.

مشکل خدمات در ایران، از خدمات خانگی است

آذری جهرمی گفت اشکالی که وجود دارد در اینترنت خانگی است و در ادامه اظهار کرد که در ظاهر اینترنت خانگی در ایران از اینترنت موبایل ارزان‌تر به نظر می‌رسد، اما واقعیت این است که در کشورهای دیگر اینترنت خانگی به دلیل دایر شدن خدمات فیبر نوری، کیفیت بالایی دارند. ما در ایران به جهت مشکلاتی که با مخابرات در زمینه خصوصی‌سازی داریم و اینکه سرمایه‌گذاری در این شرکت از مدت‌ها قبل متوقف شده است، رشد مناسبی در اینترنت خانگی نداشتیم. سرعت اینترنت خانگی در دیگر کشورهای دنیا از ایران بالاتر است، در حالی که بابت این سرعتی که در ایران ارائه می‌شود، پولی که گرفته می‌شود از مبلغی که در دنیا مرسوم می‌شود بیش‌تر است.

اگرچه در ظاهر قیمت اینترنت خانگی از اینترنت موبایل ارزان‌تر است؛ اما در مقایسه با جهان خدمات گران‌تری است و با توجه به سرعتی که دارد اینترنت موبایل مقرون به صرفه‌تر است. این در حالی است که در دنیا اینترنت موبایل لوکس محسوب می‌شود و افراد بیش‌تری از اینترنت خانگی استفاده می‌کنند. در حقیقت اتفاقات سال ۸۸ و خصوصی‌سازی مخابرات دو اثر داشت، رشد بالای همراه اول که از یک مدیریت صحیح در این مجموعه حکایت داشت و رقابت مناسبی در میان ایرانسل و همراه اول شکل گرفت و فضا به شکل مناسبی رشد کرد؛ اما در اینترنت خانگی و مخابرات، کشور ما پس‌رفت داشته و سال های زیادی است که سرمایه‌گذاری خوبی در این رابطه صورت نگرفته است.

وزیر ارتباطات در ارتباط با اینکه مخابرات همیشه می‌گوید درآمدش اندک است و تعرفه را افزایش دهید عنوان کرد ما نیز می‌گوییم سرویس جدید ایجاد کنید که تعرفه بر اساس آن افزایش پیدا کند و بالا رفتن تعرفه سرویس‌های قدیمی امکان‌پذیر نیست. این یک چرخه باطل است که ما باید از آن خارج شویم. سهامداران اپراتورها باید بخش زیادی از هزینه لازم برای سرمایه‌گذاری را فراهم کنند، زیرا ما نمی‌توانیم از بیت‌المال تمام هزینه‌ها را فراهم کنیم. ما به عنوان دولت اعلام کردیم آمادگی آن را داریم که خودمان نیز آورده بیاوریم و بقیه سهامداران مخابرات نیز باید پذیرای این امر باشند، این شکل از همکاری خوب پیش خواهد رفت و ما امیدوار هستیم تا به توافق دست پیدا کنیم.

هرچند وزارت ارتباطات زمان زیادی را صرف این موضوع کرد؛ اما به نتایج خوبی خواهد رسید که مخابرات نیز از بن‌بست خارج شود و برای رقابت و سرمایه‌گذاری‌ها اعلام آمادگی کند و ما شاهد رونق و توسعه اینترنت خانگی باشیم. از آنجایی که مخابرات خصوصی شده است، دولت نمی‌تواند سرمایه‌ای را به آن تزریق کند جز قدرالسهم ۲۰ درصدی که در مخابرات دارد و به همان اندازه می‌تواند سرمایه‌گذاری کند. دولت نمی‌تواند پولی را از بیت‌المال در مخابرات سرمایه‌گذاری کنید؛ اما تمام تلاش خود را برای حل شدن این مسئله خواهد کرد.

نظر شما