شناسهٔ خبر: 46087949 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توزیع درآمد تبلیغات پخش مسابقات ورزشی به این‌ شیوه منطقی است؟

تهران- ایرناپلاس- چگونگی هزینه‌کرد درآمد تبلیغات پخش مسابقات ورزشی مشخص شد! نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صداوسیما را مکلف کردند که ۳۰ درصد منابع حاصل از تبلیغات پخش مسابقات ورزشی را به این وزارتخانه و ۷۰ درصد آن را به سازمان یادشده اختصاص دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرناپلاس، موضوع درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی چه در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ و چه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مساله‌ای قابل تامل برای ورزش کشور تبدیل شده و هیچ پاسخ مشخص و روشنی نیز از سوی متولیان امر به آن داده نمی‌شود.

هرچند در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، مقرر شده بود درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی با برآورد ۵۰ میلیارد تومان باید به نسبت مساوی بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صداوسیما تقسیم شود، اما در نهایت نمایندگان مجلس یازدهم مصوب کردند این درآمد باید به نسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صداوسیما تقسیم شود. البته باید منتظر بود که این مصوبه همراه با دیگر مصوبه‌های بودجه‌ای مجلس در شورای نگهبان تائید شود.

براساس مصوبه مجلس، در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، به استناد بند پ ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صداوسیما مکلفند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌داری کل‌ کشور واریز کنند. وجوه واریزی از محل ردیف ۴۹-۵۳۰۰۰۰ مندرج در جدول شماره ۹ این قانون به نسبت ۳۰ درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای کمک به فدراسیون‌های مربوطه) و ۷۰ درصد در اختیار سازمان صداوسیما قرار می‌گیرد.

براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

سهم وزارت ورزش ۱۵ میلیارد تومان!؟
البته با توجه به اینکه درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی در قانون بودجه امسال ۱۳۹۹ نیز به همان نسبت ۳۰ به ۷۰ بوده و معادل ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بنابراین سهم وزارت ورزش معادل ۱۵ میلیارد تومان خواهد بود.

نخستین مساله‌ای که وجود دارد اینکه از ابتدای امسال تا کنون چه میزان از این رقم ۱۵ میلیارد تومانی، محقق و به حساب وزارت ورزش واریز شده؟ موضوعی که تا کنون در مورد آن توضیحی داده نشده است.

دومین پرسش این است که به چه علت سهم برابر و ۵۰ درصدی در نظر گرفته شده برای وزارت ورزش و جوانان و سازمان صداوسیما از محل درآمدهای تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به سهم ۳۰ در مقابل ۷۰ درصدی تغییر یافت؟

پرسش سوم مربوط به سهم فدراسیون‌ها یا همان رشته‌های ورزشی مختلف است؛ اینکه مبنای تقسیم‌بندی صورت گرفته چیست و به هر یک از فدراسیون‌ها چه میزان تخصیص می‌یابد؟
به طور نمونه سهم فوتبال، کشتی، بسکتبال، والیبال و سایر رشته‌های ورزشی از این درآمدها چگونه تقسیم‌بندی می‌شود؟
آیا نگاهی به میزان درآمدزایی هر رشته و ضرورت تخصیص براساس عملکرد هر رشته ورزشی، نباید در این تقسیم‌بندی درآمدها مورد توجه قرار گیرد؟ همچنین تا کنون در ارتباط با توزیع این درآمدها بین فدراسیون‌ها،‌ هیچ شفاف‌سازی صورت نگرفته است و مشخص نیست شیوه توزیع درآمدها چگونه خواهد بود.

محمدمهدی فروردین رئیس فراکسیون ورزش مجلس در این باره به ایرناپلاس گفت: «تلاش کردیم تا سهم برابر و ۵۰ درصدی در نظر گرفته شود، اما نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی این بود که ۳۰ درصد به وزارت ورزش و جوانان و ۷۰ درصد به سازمان صداوسیما اختصاص یابد.
البته ما در آینده باز تلاش خود را خواهیم کرد تا حداقل سهم برابر و ۵۰ درصدی به تصویب برسد، اما آنچه امروز مقرر شده را باید پذیرفت. البته این را هم به خوبی می‌دانیم که این مبلغ برای فدراسیون‌ها ناچیز است، اما مقرر شده این پول به حساب فدراسیون‌هایی که المپیکی هستند تخصیص یابد.»

دیگر نکته بسیار مهم درخصوص میزان درآمدهای واقعی سازمان صداوسیما از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی است، اینکه به صورت سالانه و در یک سال مالی، سازمان صداوسیما چه میزان پول از این مسیر کسب می‌کند؟ این درآمد مالی در سال ۱۳۹۸ چقدر بوده است؟ در سال ۱۳۹۹ چه میزان خواهد بود؟

رئیس فراکسیون ورزش مجلس در پاسخ این پرسش‌ها و اینکه تا کنون در مورد آن هیچ اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است و مبلغ واقعی بدست آمده از سوی صداوسیما در این رابطه در هیچ سالی مشخص نیست، گفت: «هیچ اطلاع دقیقی ندارم و بهتر است از آقای سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی که عضو ناظر در شورای نظارت بر سازمان صداوسیماست این پرسش‌ها را در میان بگذارید.»

سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی، رئیس کمیته فرهنگی و جمعیت کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در مجلس و بیژن نوباوه‌وطن نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس که هر دو عضو ناظر در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما هستند، هیچ‌کدام پاسخگوی تماس‌های مکرر نبودند.                                                                           

نظر شما