شناسهٔ خبر: 46083697 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عبدالجبار کاکایی:

اندیشه‌های گوناگون، به جنگ هویت‌های متفاوتی می‌دهند

تهران-ایرنا- دبیر اجرایی همایش جنگ برای صلح، با بیان این که در دوره‌های تاریخی گوناگون مفهوم جنگ تغییرکرده است، گفت: اندیشه‌های گوناگون، به جنگ هویت‌ متفاوتی می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، عبدالجبار کاکایی در نشست خبری وبینار بین‌المللی شعر جنگ «جنگ برای صلح» صبح امروز (یکشنبه ۱۷ اسفندماه) در باغ موزه دفاع مقدس، درباره این وبینار علمی و ادبی، گفت: برگزاری وبیناری با این موضوع، سال‌ها در ذهن من بود و به دنبال فرصتی بودم که آن‌را به‌عنوان طرح به یکی از نهادهای فرهنگی ارائه دهم. گواه آن نیز تدوین کتاب بررسی تطبیقی موضوعات پایداری در شعر ایران و جهان است.
دبیر اجرایی همایش جنگ برای صلح افزود: در نگاه کلی، جنگ در فرهنگ بشری، پدیده‌ای منفور است و غالبا وجه مشترک دیدگاه شاعران و نویسندگان سراسر جهان نسبت به مقوله جنگ، تخریب، کشتار و مسائل سبعانه‌ای است که با پیشرفت تکنولوژی هم آمار تلفات و و خسارات جنگ‌ها بالا می‌رود.

ویسواوا شیمبورسکا؛ شاعر لهستانی و برنده جایزه نوبل ادبیات می‌گوید: همیشه بعد از جنگ، یکی باید فنر کاناپه‌ها را بکشد و خرده شیشه ها را جارو کند...  یا پل الوار؛ شاعر فرانسوی می گوید دخترم خنده‌های معصومانه‌ات را‎ برایم بفرست، من مهمات کم آورده‌ام، این دو شعر نگاه‌های متفاوتی به مقوله جنگ دارند. زیرا در مقاطعی از تاریخ، جنگ‌ها سبب استحاله ارزش‌ها می‌شوند، کشتن و کشته شدن که همواره در نگاه بشری کاری مذموم به شمار می رود، در بعضی جنگ‌ها مقدس شمرده شده است.

کاکایی ادامه داد: اگر از منظر فلسفه، دین و عرفان به جنگ نگاه کنیم به تحلیل‌های متفاوتی می‌رسیم، غالبا در ادیان شرقی به‌ویژه در فرهنگ هندی بودایی، جنگ منفور است. حتی در دوره‌هایی از تاریخ کشوری مانند چین به نداشتن سرباز افتخار می‌کرد، اما در غرب به‌ویژه در نگاه افلاطون و ارسطو، جنگ واقعیتی غیرقابل انکار و ستودنی برای دفاع از آرمان‌شهر است.
وی با بیان اینکه در ادبیات ملل مختلف، تعابیر زیبایی درباره جنگ وجود دارد، ادامه داد: در تاریخ ملت ما نیز کمابیش به این امر توجه شده است. اگر به بررسی متون حماسی بپردازیم، پهلوانان ما در جنگ حضور داشتند و به فتوحات و جنگاوری خود افتخار می‌کردند. حتی اکنون هم به برخی پادشاهان که لشکرکشی و مردمی را آزاد کردند افتخار می کنیم. از دیدگاه دین نیز باید گفت جهاد در اسلام یک نوع تکلیف محسوب می‌شود اما جنگ با کفار است. ایدئولوژی‌ها، مکاتب فکری و اندیشه‌های گوناگون، به جنگ هویت‌ متفاوتی می‌دهند. بدون ایدئولوژی‌ها، بدون فلسفه و دین، جنگ امری زشت و غیرقابل دفاع است.

این شاعر با اشاره به کنگره های ادبی در حوزه دفاع مقدس، گفت: محور بیشتر آن‌ها هشت سال دفاع مقدس بوده و کمتر به جنگ‌های پیشین در تاریخ معاصر توجه شده است. ما زبان‌های اقوام گوناگون ایرانی، ادبیات متفاوتی درباره‌ جنگ‌های تاریخ ایران داریم اما کمتر در حوزه پژوهش در ادبیات جنگ، کاری صورت گرفته است. ما ده‌ها قطعه شعر درباره جنگ با روسیه داریم، درباره سربازان عباس میرزا و نبردهای او، جنگ‌های ایران و عثمانی، جنگ هایی که در منطقه هرات بوده است، حتی به زبان‌های محلی و در ادبیاتی غیرفارسی نیز این اشعار وجود دارند.
کاکایی افزود: وظیفه و مأموریت مجموعه باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در درجه اول پژوهش، بررسی و مدون کردن وقایع و موضوعات مرتبط با جنگ‌های ما در تاریخ معاصر است. امسال با نگاهی متفاوت با برگزاری این همایش، وارد مسیر تازه‌ای می‌شویم که امیدواریم با همکاری اهالی این حوزه و رسانه‌ها به آن شکل و گسترش دهیم.

در این همایش دو مقوله اصلی مدنظر است، نخست تحلیل جامعه‌شناسانه ادبیات جنگ، دوم ارائه آثار در حوزه جنگ و صلح. شاعرانی از مصر، آرژانتین، آلمان و هند، مهمان ما در این همایش هستند که خواستیم آثارشان را اختصاصی برای دبیرخانه ارسال کنند. آثار رسیده ترجمه خواهند شد و در اختتامیه خودش شاعران در حضور بر خط، اشعار را می‌خوانند، آثار شاعران خارجی با موضوع جنگ و پایداری و به‌ویژه درباره جنگ‌های خودشان است.

کاکایی در معرفی سخنرانان این همایش نیز گفت: احمد نادمی به‌صورت تخصصی درباره ادبیات جنگ سخنرانی خواهد کرد. عباس باقری، غلامرضا اسماعیلی، حسین اسرافیلی، مصطفی محدثی، محسن راهجردی و حمیدرضا شکارسری از دیگر سخنرانان داخلی این برنامه هستند. همچنین اشرف ابوزید از مصر، علی اصغر الخیدری، توبیاس بوگهارات، جوانا بوگهارت، مهدی باقرخان، راتی ساسکنا و عزیز مهدی نیز سخنرانان خارجی همایش جنگ برای صلح هستند.
اختتامیه نخستین وبینار بین‌المللی شعر جنگ جنگ برای صلح، ساعت ۱۶ تا ۱۸ روز شنبه ۲۳ اسفندماه به همت انجمن شاعران موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

نظر شما