شناسهٔ خبر: 46080604 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چین: واشنگتن هر چه زودتر تمام محدودیت‌های"نامعقول" بر سر راه همکاری را بردارد

فرزانه جوادی

"وانگ یی"، دیپلمات ارشد و وزیر امور خارجه چین گفت پکن به ارتباط با آمریکا بر اساس احترام متقابل، علاقمند و امیدوار است واشنگتن تمام محدودیت‌های "نامعقول" بر سر راه همکاری را هر چه زودتر بردارد

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، وی در پاسخ به پرسشی درباره تنش‌های اخیر آمریکا و چین بر سر تایوان، سین‌کیانگ و دریای چین جنوبی خاطرنشان کرد پکن هرگز اتهامات و انتقادات بی‌اساس را نمی‌پذیرد و افزود آمریکا دموکراسی و حقوق بشر را به عنوان مبنایی برای دخالت خودسرانه در امور دیگر کشورها مورد استفاده قرار داده است.

وی گفت: آمریکا باید هر چه زودتر متوجه این امر شود، در غیر این صورت جهان به تجربه بی‌ثباتی ادامه خواهد داد.

وانگ افزود اختلافات بین چین و آمریکا باید به دقت مدیریت شود و دو طرف باید از رقابت سالم حمایت کنند، نه اتهام‌زنی.

وانگ طی کنفرانس خبری روز یکشنبه خود به طور گسترده درباره اتهامات نقض حقوق بشر در سین‌کیانگ نیز صبحت کرد و گفت این انتخاب برخی سیاست‌مداران غربی است که دروغ‌ها در مورد منطقه سین‌کیانگ را باور کنند.

چین سال گذشته قانون امنیت ملی سخت‌گیرانه‌ای را برای این مستعمره سابق بریتانیا اعمال کرد و گفت این قانون به دنبال ماه‌ها اعتراضات ضددولتی گاهاً خشونت‌آمیز، مورد نیاز بوده است.

وانگ حین صحبت در کنفرانس خبری سالانه خود گفت سیستم انتخاباتی در هنگ‌کنگ باید برای ثبات بلندمدت بهبود پیدا کند؛ اصلاحات "آینده روشن‌تری" را برای این دولت شهر رقم می‌زند. در دوران استعمار، دموکراسی در هنگ‌کنگ وجود نداشته است و چین اطمینان دارد اصلاحات انتخاباتی سودمند خواهند بود.

اقدامات چین در هنگ‌کنگ مورد محکومیت آمریکا و متحدانش قرار گرفته و به خشم دولت چین انجامیده تا جایی که گفته است مسائل هنگ‌کنگ یک مسئله داخلی است که خارجی‌ها اجازه دخالت در آن را ندارند.

وانگ روز یکشنبه گفت تغییرات سیستم‌ انتخاباتی، قانونی و منصفانه هستند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما