شناسهٔ خبر: 46078433 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتظار مسلمانان از پاپ، مقابله عملی با مروجان افراط گرایی

تهران - ایرنا - پاپ فرانسیس روز جمعه در سفری سه روز وارد بغداد شد پایتخت عراق شد. عراق ششمین کشور اسلامی است که از رهبر کاتولیک‌های جهان پذیرایی می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رهبر ۸۴ ساله کاتولیک‌های جهان در این سفر که بنا به ابتکار کاردینال «لوئیز ساکو» رهبر اقلیت کلدانی - کاتولیکی عراق و استقبال دولت این کشور انجام شد، افزون بر بغداد و دیدار با مقام‌های سیاسی عراقی، به نجف، اور، موصل و اربیل سفر کرد و در طی سفر  ۱۵۰۰ کیلومتری با رهبران مذهبی شیعه، سنی و مسیحی این کشور دیدار و گفت و گو کرد.    

پاپ فرانسیس نزدیک هشت سال است که رهبری کلیسای کاتولیک جهان را برعهده گرفته است و در طی این مدت گفته می شود که سعی کرده است بر خلاف پاپ بندیکت شانزدهم، رابطه مسیحیت و اسلام را تقویت و پیروان این ادیان را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کند.  

در این پیوند او به کشورهای مسلمان از جمله میانمار که دارای اقلیت مسلمان است، مصر، ترکیه، مغرب،  امارات و اکنون عراق سفر کرده است و در جریان این سفرها به صراحت به مسیحیان جهان پیام داد که نباید اسلام هراسی وجود داشته باشد.  

پاپ فرانسیس در سخنرانی‌های قبلی و سفرهای خود به کشورهای مسلمان به طور تلویحی از غربی‌ها خواست در شیوه‌های صدور آنچه که وی صدور دموکراسی غربی به کشورهای مسلمان و عربی توصیف کرد تجدید نظر کنند.  

پاپ فرانسیس و داعش 

رهبر کاتولیک‌های جهان در جریان  سفر به عراق به مناطقی پا ‌نهاد که هسته‌های گروه تروریستی داعش که بنا به اعتراف بسیاری از رهبران سیاسی غرب و تحلیلگران مسائل سیاسی، توسط آمریکا و همپیمانان غربی آن برای تحقق اهداف توسعه طلبانه و استثمارگرانه خود به وجود آمد، چند سال قبل با حمله این مناطق بسیاری از مسلمانان اعم از شیعه و سنی همچنین پیروان مسیح را سر بریدند و این توطئه آمریکایی - صهیونیستی را به نام اسلام اجرایی کردند.     

پاپ فرانسیس در حالی به این مناطق سفر کرد که همچنان باقی مانده‌های گروه تروریستی داعش زاییده آمریکا و صهیونیست‌ها در آن‌ها فعال هستند و او در اردیبهشت ۱۳۹۵ در گفت و گویی مفصل با مجله کاتولیک فرانسه زبان «لا کروآ» خطاب به جهانیان به ویژه مسیحیان کاتولیک گفت که هیچ ترسی از اسلام نیست بلکه از داعش باید ترسید.  

وی در آن گفت‌ و ‌گو تصریح کرد: هیچ دلیلی برای ترس از دین اسلام وجود ندارد بلکه باید از داعش و جنگ تهاجمی‌اش که برای خدشه وارد کردن به جایگاه اسلام به راه انداخته است، ترسید.  

اکنون که پاپ در کمال امنیت به عراق سفر کرده است باید جانفشانی نیروهای محور مقاومت و در راس آن‌ها فداکاری فرمانده این نیروها یعنی حاج قاسم سلیمانی و همرزم او ابو مهدی المهندس را به وی یادآوری کرد که این شهیدان بودند که مردانه جنگیدند تا با از بین بردن این مولود غرب و در راس آن‌ها آمریکا و رژیم صهیونیستی،  امنیت و آرامش به این مناطق بازگردد و مسلمانان و مسیحیان عراق با امنیت در کنار یکدیگر زندگی کنند و مناسک مذهبی خود را انجام دهند.  

پاپ فرانسیس در سفر به ترکیه گفته بود که، نیاز است که تمام مسلمانان، یهودیان و عیسویان از حقوق یکسان برخوردار باشند و احترام شوند.  

پاپ فرانسیس در جریان سفر به آنکارا، اقدامات ترکیه در پناه دادن به حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار پناه جوی جنگ داخلی سوریه را ستوده و گفت که، جامعه بین المللی از نظر اخلاقی متعهد است تا برای تامین نیازهای پناجویان با ترکیه کمک کند.  

رهبر کاتولیک‌های جهان باید بداند که خدمات محور مقاومت به پیروان مذاهب به ویژه مسلمانان و مسیحیان تنها به عراق محدود نشده بلکه در کشورهای دیگر از جمله سوریه که افزون بر حملات تروریست‌های افراطی مورد حمایت غرب با بمباران و موشک باران گاه و بیگاه رژیم صهیونیستی نیز ادامه یافته است، بوده است.  

مواضع پاپ و کشتار مسلمانان

خشونت علیه مسلمانان در بسیاری از کشورها به ویژه در دهه‌های گذشته افزایش یافته است و در بسیاری از پشت صحنه این خشونت ها دست‌های آلوده برخی ابرقدرت‌ها قرار دارد و در طول تاریخ نیز بسیاری از کشورهای استعمارگر و استثمارگر سعی کرده‌اند با ایجاد اختلاف‌های مذهبی و یا جایگزین کردن فرهنگ غربی به اهداف خود دست یابند.  

از آنجایی که اسلام مخالف هرگونه تجاوز، استعمارگری و استثمارگری است، اجازه نمی‌دهد پیروان این دین آسمانی تحت استعمار باقی بمانند و به همین دلیل سدی محکم مقابل استعمارگران و استثمارگران است و به همین دلیل کشورها و سیاستمداران سلطه جو به شیوه‌های مختلف درصدد ضربه زدن به اسلام  و مسلمانان هستند.  

راهبرد این کشورها تضعیف بیش از پیش اسلام و جلوگیری از پیشرفت مسلمانان و توسعه این دین است و به همین دلیل است که این کشورها، دولت‌هایی که به سرکوب اقلیت مسلمانان در کشور خود اقدام کنند را مورد حمایت قرار می‌دهند.  

در بسیاری از پرونده‌ها، حتی سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری با این موضوع سیاسی برخورد کرده‌اند و برای محکوم کردن این نوع جنایت‌ها تحت تاثیر نفوذ ابرقدرت‌ها قرار گرفته‌اند.  

نمونه‌هایی از سرکوب‌های مسلمانان در کشورهای اروپایی، آفریقایی و آمریکایی که دولتمردان آن‌ها از پیروان مسیح هستند به وضوح دیده شده، اما مع الاسف کلیسا در مقابل رفتار آن‌ها بازدارنده‌ای انجام نداده و نهایت اقدام کلیسا برای مقابله با این رفتارها، محکومیت برخی از رهبران مسیحیان در کشورهای مختلف بوده است.  

جایگزین کردن فرهنگ غرب یا توسعه دموکراسی مد نظر غرب از دیگر راهبردهای این کشورها در بین مسلمانان بوده است، موضوعی که مشکلات زیادی را بر سر زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان در برخی کشورها به وجود آورده است و پاپ فرانسیس نیز در مصاحبه با روزنامه فرانسوی «لا کروآ» به آن اشاره کرد.    

پاپ در این مصاحبه تصریح کرد: وظیفه ما در مرحله کنونی و در برابر تروریسم اسلامی این است که از خود بپرسیم چه شیوه‌هایی را برای صدور دموکراسی غرب به کشورهایی مانند عراق، که حاکمیتی قوی بر آن حاکم بود و لیبی، که ساختار حاکمیت قبیله‌ای محکمی داشت، اتخاذ کردیم. دیگر نمی‌توانیم بدون توجه به این مساله، به مسائل کشورهای اسلامی توجه کنیم و به روابط با آن‌ها ادامه دهیم.  

وی با بیان اینکه همزیستی بین مسلمانان و مسیحیان ممکن است، افزود:  من از کشوری هستم که در آن مسلمانان و مسیحیان با احترام و محبت در کنار هم زندگی می‌کنند.  

از این رو انتظار می‌رود پاپ فرانسیس که تلاش‌های زیادی برای اصلاح اشتباهات رهبران پیشین کلیسای کاتولیک که با سخنرانی‌ها و اظهارنظرهای غیر منطقی خود خشونت علیه مسلمانان را دامن می‌زدند و بدون توجه به عوامل اصلی شکل دهنده گروه‌های افراطی و تروریست‌ها در کشورهای اسلامی، مسلمانان را به خشونت متهم می‌کردند، انجام داده است، خشونت علیه مسلمانان و کشتار پیروان این دین آسمانی در برخی کشورهای اروپایی، آمریکایی و آفریقایی را به صدور بیانیه‌ها و سخنرانی‌هایی که صرفا" شعار محکومیت دارد، محدود نکند و انتظار می رود کلیسای کاتولیک جهان به رهبری وی اقدام عملی برای جلوگیری از این رفتارهای خشونت آمیز علیه مسلمانان انجام دهد.          

نظر شما