شناسهٔ خبر: 46078195 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

وحید کردلو تدوین گر سینما و تلویزیون در گفتگو با برنا گفت،

تدوینگر علاوه بر دانش تدوین باید بر ابزار کار خود مسلط باشد/ تدوین در درجه اول تخصص من و بخش مهمی از زندگی ام است

وحید کردلو متولد ۲۳ فروردین ۱۳۶۲، در بروجرد تدوینگر و کارگردان ایرانی و فارغ التحصیل رشته تدوین و کارگردانی سینماست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری  برنا،  وحید کردلو تدوینگر سینما و تلویزیون در گفتگو با برنا گفت، از سال ۱۳۸۵ وارد عرصه سینما شدم و با تجربیاتی نظیر کارگردانی تیزر برای مجموعه های دولتی و خصوصی، مستندهای تبلیغاتی و صنعتی، و همچنین تدوین فیلمهای مستند و کوتاه فعالیت حرفه ای خود را آغاز کردم، و توانستم در زمینه تدوین  سریالهای متفاوتی برای شبکه ۱ و ۳ سیما، مستندهای هنری برای شبکه ۱،۲،۳،۴ سیما و حضور در جشنواره سینما حقیقت و همچین با تدوین فیلمهای سینمایی حضور خود رادر عرصه سینما پر رنگ تر کنم.

با کدام کارگردانان کار کردید؟

همکاری با کارگردانان ، همچون علی مسعودی مشهدی، میثم حسینی، رضا حسن زاده، مجید کریمی و... را داشتم...

مهارت و دانش مورد نیاز برای ورود به حرفه ی تدوین چیست؟

تدوینگر باید بر ابزار کار خود مسلط باشد و همینطور دانش تدوین را بداند که برخی از این دانش با مطالعه،تجربه، دستیار بودن و یا رفتن به دانشگاه می باشد. تدوینگر باید نسبت به جهان هستی و محیط پیرامونش دیدگاه وسیعی داشته و سینما را درست بشناسد، درک درستی از کارگردانی و فیلمنامه، بازیگری، روانشناسی، جامع شناسی و حتی موسیقی  داشته و به جزییات دقت نماید،،،، از مهمترین خصایص یک تدوینگر حرفه ای این است که:  فیلمی که تدوین میکند را فقط یک پروژه یا یک کار نداند برای موفق شدن باید فیلم را از آن خود بداند و مسئول پذیر باشد و به تک تک پلانها دقت نماید، تلاش کند که یک جریان فکری و خلاقیتی را در راستای فیلم جاری نماید، سعی کند به فضای ذهنی کارگردان و فیلم نزدیک شود، و توان تبادل نظر و همفکری را با کارگردان داشته باشد.

آموزش تدوین به‌چه صورت انجام میشود؟

متاسفانه دیده می شود کلاسهای تدوین زیادی در حوزه اموزش برگزار می شوند و هنرجو پس از گذراندن یک دوره آموزش نرم افزار تدوین مدرک تدونگر شدن را میگرد  و زمانی که وارد بازار کار می شود متوجه میشود که هیچ گونه درکی نصبت به تدوین و سینما ندارد.... و این مسئله به تازگی زیاد اتفاق می افتد.

مهمترین بخش آموزش و کسب مهارت تدوین در هنگام انجام پروژه صورت میگیرد، وظیفه یک آموزگار این است که در حین آموزش نرم افزار پروژه های تمرینی درستی را به شاگرد ارائه دهد.

البته یک آموزگاری که فقط تخصصش نرم افزار تدوین است نمیتواند تدوین سینما و... را به شاگرد ارائه دهد این امر تنها زمانی میسر میشود که شاگرد نزد یک تدوینگر برود و مراحل آموزشی خود را تکمیل‌نماید.

از چه سالی فعالیت خود را شروع کردید؟ چه فیلمهای رو تدوین کردید؟

از سال ۱۳۹۰ به صورت حرفه ای در زمینه تدوین سینما و تلویزیون فعالیت داشته ام. با تدوین فیلمهای همچون تدوین سریال دا که ۱۲۰قسمت بود به کارگردانی میثم حسینی  از شبکه ۱ سیما پخش شد. سریال آخرخط که به کارگردان علی مسعودی مشهدی و به تهیه کنندگی مهران‌مهام که در 36 قسمت ازشبکه ۳سیما  پخش شد.

تدوین فیلم سینمایی دانه های قرمز برف به کارگردانی رضا حسن زاده که با تهیه کننده گی خانم رویامحمد پور ، تدوین مستند سینمایی تمدن خفته ، مستند سمفونی ماسک حضور در جشنواره سینما حقیقت، مستند شهر من، فیلم صورت،متولی، دستانم برای توست، صدایی در عمق سیاهی، استیصال، طبقه پنجم، بن بست، فردا، مسابقه، حالا دقیقا نیمه شب است، چشم به راه و... را در رزومه خود دارم.

به نظرتان تدوینگر از چه مرحله در فیلم حضور دارد؟

تدوین مرحله پس تولید فیلم هست یعنی در خیلی مواقع بعد از فیلمبرداری تمامی راش ها را به تدوینگر تحویل میدهند که مرحله ی تدوین شروع شود و در بعضی مواقع بعد از یک روز فیلمبرداری راش ها به دست تدوینگر میرسید تا هم زمان با فیلمبرداری، تدوین پیش رود، ولی به صورت حرفه ای در مرحله پیش تولید کارگردان باید تدوینگر خود را انتخاب کرده و در مورد ریتم سکانس ها و فضای فیلم برای پیشبرد بهتر با تدوینگر همفکری شود،

در کلام آخر تدوین فیلم چه جایگاهی در زندگی شما دارد ؟

قطعا در درجه اول تخصص من است و  بخش مهمی از زندگی من است، زمانی که در فرایند تدوین یک فیلم قرار میگیرم مرحله کشف و شهود آغاز میشود، به طوری که تمام تلاشم بر این است که بتوانم آنچه کارگردان میخواهد انجام بشود و حتی فراتر از آن،  در زمانهای استراحت هم به سکانسهای تدوین شده فکر میکنم، قبل از هر گونه اقدام برای کات زدن در ذهنم  سکانس را با توجه به پلانها تدوین میکنم و بعد اجرا ، قطعا این روند و لحظه هایی که در حال انجام تدوین هستم مهمترین بخشی از زندگی من حساب میشود.

.

 

نظر شما