شناسهٔ خبر: 46075783 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

شهروندان همچنان تاوان کم کاری‌ها را می‌دهند

ترافیک؛ زخم کهنه محور مشهد _ طرقبه

موقعیت جغرافیایی که شهرستان طرقبه شاندیز دارد موجب شده موضوع راه‌های دسترسی به این شهرستان همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی مردم قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

نزدیک به ۱۵ سال است که این موضوع به اشکال متفاوتی هم از سوی مسئولان مطرح شده و هم سوژه رسانه‌ها بوده و هست. در این مدت تصمیم‌گیری‌ها و اقدام‌هایی نیز به فراخور صورت گرفته اما آنچه اتفاق افتاده با بحث رضایتمندی و رفاه مردم همخوانی ندارد و همچنان نارضایتی‌ها در موضوع راه‌های دسترسی و خروج از شهرستان طرقبه شاندیز به ویژه شهر طرقبه وجود دارد. ترافیک در روزهای تعطیل و برخی از ساعات به حدی پرحجم و کسل‌کننده است که زمان طی مسیر چند دقیقه‌ای بعضی مواقع چندین ساعت می‌شود!

ساخت معبر ۱۰۰ متری تا پایان سال

فرماندار شهرستان طرقبه شاندیز در واکنش به این موضوع و مشکلاتی که مردم برای عزیمت به این شهرستان به ویژه در حوزه شهر طرقبه دارند می‌گوید: بحث توسعه راه‌های دسترسی به شهرستان به ویژه طرقبه از اوایل حضور من در فرمانداری شهرستان طرقبه شاندیز مد نظر بوده که با گفت‌و گوهایی که در این سال‌ها بین مسئولان دخیل در این موضوع صورت پذیرفته منجر به کارها و اقدام‌های خوبی شده است.

سیدحسن حسینی می‌افزاید: یکی از اقدام‌های خوبی که توسط شهرداری مشهد و طرقبه به سرانجام رسیده موضوع تعریض پل پرتویی بود که ترافیک این نقطه نسبت به گذشته روان‌تر شده است. مبحث دیگری که اقدامی در خور توجه بوده و نتایج آن در آینده مشخص خواهد شد تملک اراضی بولوار امام رضا(ع) طرقبه حد فاصل ایستگاه مترو وکیل‌آباد تا پمپ بنزین طرقبه است که در لاین شرقی آن از امامزادگان یاسر و ناصر(ع) تا نیمی از مسیر به سمت مشهد تملک اراضی برای تعریض ۱۰۰ متری معبر است که در تلاش هستیم تا این پروژه تا اواخر سال یا نهایت اوایل سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد که این اقدام می‌تواند کمک زیادی در موضوع حل معضل ترافیک این نقطه نماید.

وعده ای برای  سال آینده

وی در خصوص مشکلاتی که تملک پلاک‌ها در این نقطه از بولوار امام رضا(ع) طرقبه و طولانی شدن این روند به خصوص در لاین غربی (لاین رفت به طرقبه) دارد نیز اظهار کرد: در لاین غربی بولوار خیلی از پلاک‌هایی که متعلق به مالکان بوده تاکنون توسط شهرداری طرقبه تملک شده و تحصیل حریم صورت گرفته که این لاین نیز پس از اتمام لاین شرقی پروژه‌اش شروع می‌شود، به طور کلی سال آینده شاهد تحول خوبی در بولوار امام رضا(ع) و موضوع کاهش ترافیک دسترسی به شهر طرقبه خواهیم بود.

حسینی همچنین از ایجاد آزادراهی بین طرقبه و شاندیز از طریق نغندر خبر داد و گفت: با ساخت این آزادراه بخشی از ترافیک این دو شهر به سمت گلمکان و بزرگراه مشهد- چناران کشیده خواهد شد. در کنار این پروژه، پروژه‌ای دیگر در دست مطالعه است که از بولوار کوهساران و کنار امامزادگان یاسر و ناصر(ع) و پشت بند گلستان امکان دسترسی به جاده‌های جنوب شهر مشهد فراهم خواهد شد البته این موضوع در حال حاضر در مرحله مطالعاتی قرار دارد و در حال حاضر چانه‌زنی‌های زیست محیطی و علمی و عملیاتی شدن آن در حال انجام است. 

راهی برای تردد ادوات

آنچه مسلم است از هفته‌های آینده و آغاز فصل بهار باز شاهد افزایش ترددها در این مسیر خواهیم بود و ترافیک به محورهای طرقبه باز خواهد گشت اما در هفته‌های اخیر هم تردد در روزهای تعطیل در مسیر طرقبه به مشهد اندکی بیشتر و موجب شده شهروندان برای فرار ترافیک سه‌راهی وکیل‌آباد به سراغ مسیر خاکی حد فاصل بند گلستان تا ارتفاعات جنوبی مشهد بروند.

برای نمونه بعدازظهر جمعه گذشته برخی از مشهدی‌هایی که به طرقبه رفته بودند به دلیل حجم ترافیکی بالایی که در برگشت وجود داشت مسیر جاده حصار از قسمت پشت بند گلستان را انتخاب کرده بودند که با بسته بودن جاده فرعی و خاکی که به اصطلاح جاده طبیعت گفته می‌شود برخورد کردند. موضوعی که سبب شد برای مدتی ترافیک خودروها در این قسمت بالا رفته و موجب سرگردانی آن‌ها شود.

هر چند که مسیر مد نظر یکی از راه‌های فرعی است که مدت‌ها مردم برای رفت و آمد بین مشهد و طرقبه از آن استفاده می‌کردند اما مسئول کمربند جنوبی مشهد در واکنش به آنچه روز جمعه در این محدوده اتفاق افتاد به قدس می‌گوید: همان طور که می‌دانید ما چیزی به اسم جاده در آن محدوده نداریم آنچه از قبل وجود داشته راهی فرعی بوده که برای عبور و مرور ماشین‌ها و ادوات آبرسانی به کمربند سبز از آن استفاده می‌شده است که با اقبالی که مردم به مرور زمان نشان دادند به راهی برای رفت و آمد خودروهای شخصی به خصوص در روزهای تعطیل که بار ترافیکی جاده طرقبه به مشهد زیاد می‌شد تبدیل گردید.

رمضانی ادامه می‌دهد: اما از اواخر سال گذشته تا همین اواخر که کرونا شایع شد مسیر مد نظر مسدود بود که از تجمع زیاد خودروها در مسیر ارتفاعات جنوب جلوگیری شود. پس از آن هم با کشیده شدن فعالیت کشت و کار و درختکاری در کمربند جنوبی به این قسمت بخش زیادی از مسیر به محل استقرار ماشین‌آلات و یگان حفاظتی کمربند سبز تبدیل شد که شرایط رفت و آمد دیگر برای خودروها وجود نداشت.

وی اظهار می‌دارد: قرار بود از قسمت بالاتر و درست از راه آسفالتی که برای رفت و آمد خودروهای شرکت برق استفاده می‌شود بسته شود اما این موجب می‌شد که مردم تا آنجا بیایند و نه راه پیش داشته باشند و نه راه پس؛ بنابراین ترجیح داده شد از محل فعلی مسدود شود تا مشکل کمتری ایجاد شود ضمن اینکه برای حل کامل این داستان باید مسئولان شهر طرقبه همکاری کنند تا از ابتدای جاده حصار امکان دسترسی بسته شود تا کسی نتواند حتی تا پشت بند گلستان با خودرو بیاید و بعداً دچار مشکل شود.

برچسب‌ها:

نظر شما