شناسهٔ خبر: 46072537 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

یک مسوول:

سرو کاشمر نخستین درخت کهنسال نجات‌یافته از مرگ در ایران است

ایرنا

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشمر گفت: سرو ۸۰۰ ساله این شهرستان در جنوب غربی خراسان رضوی نخستین درخت کشور است که با وضع قانون و توجه به درختان کهنسال از مرگ و نابودی نجات یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، رضا یوسفی به مناسبت هفته درختکاری افزود: توجه سازمان‌یافته نسبت به درختان کهنسال و وضع قانون برای جلوگیری از قطع و مراقبت از حیات آنها تا ۸۲ سال پیش در ایران وجود نداشت.  

وی ادامه داد: بر اساس اسناد موجود پانزدهم اسفند ماه ۱۳۱۷ برای نخستین بار در ایران، هیات وزیران وقت بخشنامه‌ای مبنی بر ممنوعیت قطع درختان با عمر افزون بر ۱۰۰ سال تصویب و ابلاغ کرد و بر این اساس قطع هر نوع درخت با این مشخصه در هر نقطه از ایران ممنوع شد و حتی تمامی فرمانداریها و شهرداریهای کشور مکلف به شناسایی و تدوین فهرستی از تمامی درختان کهنسال در ایران شدند.  

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشمر گفت: با این وجود توجه قانونی نسبت به درختان کهنسال در برهه‌ای از زمان به مدت ۲۷ سال به فراموشی سپرده شد تا اینکه حدد سه دهه پس از مصوبه هیات وزیران حکومت وقت، گزارش رییس هیات مدیره وقت انجمن مفاخر ملی ایران از وضعیت سرو سالخورده کاشمر، توجه عمومی را نسبت به درختان کهنسال در ایران برانگیخت.

وی افزود: فردی به نام "سپهبد فرج الله آق‌اولی" که سمت ریاست هیات مدیره انجمن مفاخر ملی ایران را داشت در سال ۱۳۴۴ و در پی سفر به کاشمر و مشاهده وضعیت سرو سالخورده در محوطه امامزاده سیدحمزه این شهر، گزارشی را خطاب به وزارت کشور وقت نوشته و ضمن معرفی چند نمونه دیگر، بر ضرورت حفظ این درختان به عنوان مواریث ملی تاکید نمود.  

یوسفی ادامه داد: پس از این گزارش،  وزارت کشور در دوره پهلوی دوم یا صدور و ابلاغ یک بخشنامه استانداران و فرمانداران را در سراسر ایران موظف به نگهبانی و حفاظت درختان کهنسال کرد و در همین چارچوب ظرف سالهای ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۴ برای ۳۸۰ درخت سالخورده در کشور عکس و شناسنامه تهیه شد.  

وی بر اساس این تاریخچه سرو کاشمر را نماد ماندگاری، استقامت و سند افتخار طبیعت‌دوستی ایرانیان توصیف و بیان کرد: این درخت ۸۰۰ ساله هم‌اینک کهن‌ترین موجود زنده در منطقه جنوب و غرب استان خراسان رضوی محسوب می‌شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشمر گفت: ۲۰ گونه گردشگری که مهم‌ترین آن منطقه نمونه گردشگری شصت دره در این منطقه است بررسی شده و در اردیبهشت سال ۸۷  مصوبه هیات دولت را گرفته و مطالعات اولیه،  امکان ‌سنجی و مکان‌یابی آن نیز انجام شده ولی به دلیل نداشتن سرمایه‌گذار همچنان بلاتکلیف مانده است.

وی با بیان اینکه کمپ‌های کوهستانی و کویری از دیگر ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در این شهرستان است افزود: در همین خصوص مطالعات اولیه کویر "گندم‌ بر" برای گردشگری کویری انجام شده ‌است.

یوسفی ادامه داد: به دلیل اجرایی نشدن بند "د" تبصره ۱۰ قانون بودجه سال ۹۸ که برای کمک‌ هزینه مرمت بناهای تاریخی بود، مرمت مدرسه در حال تخریب سلطان العلما در این شهر نیز آغاز نشد و این بنای ارزشمند تاریخی در حال تخریب است.

وی با اظهارتأسف از نبود اعتبار برای مرمت بناهای تاریخی گفت: با توجه ‌به وضعیت اقتصادی و تعطیلی مراکز گردشگری به دلیل شیوع کرونا، دولت باید معافیت مالیاتی صنایع ‌دستی و مراکز گردشگری را از ۵۰  به ۱۰۰ درصد افزایش دهد.

کاشمر یکی از شهرهای زیارتی سیاحتی در جنوب غربی خراسان رضوی است که قدمت دو هزار و ۵۰۰ ساله دارد. مسجدجامع، مدرسه علمیه حاج سلطان، بند شاهی، یخدان فروتقه، آبگرم کریز، مسیر ییلاقی کوهسرخ، بقاع متبرک امامزادگان سیدحمزه، سیدمرتضی و سیدمحمد و آرامگاه شهید مدرس از جمله آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی و گردشگری کاشمر هستند و فرش دستباف و فرت بافی نیز از جمله صنایع دستی این منطقه به شمار می‌روند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

نظر شما