شناسهٔ خبر: 46072513 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بیابانی:رسیدن به گام دوم انقلاب، تحقق تمدن اسلامی و تعمیم آن به جوامع دیگر باحضور زنان در صحنه میسر است/بسیج جامعه زنان بسترساز کنش اجتماعی زنان

در دهه پنجم انقلاب اسلامی ما نیاز به نقش آفرینی موثرتر زنان داریم چرا که نوک پیکان هجمه های دشمن زن و خانواده است، زنان نقش محوری در ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی دارند و بنای کار در تحقق تمدن نوین اسلامی، زنان به عنوان مربیان جامعه و تربیت کنندگان انسان های انقلابی هستند.

صاحب‌خبر -

گروه خانواده:در سال 91 رهبر معظم انقلاب اسلامی پیامی را به کنگره 7 هزار زن شهید کشور توسط سازمان بسیج جامعه زنان کشور ارسال کردند و در آن به معرفی الگوی سومی در مقایسه با دیگر الگوهای زنان در جهان پرداختند. رهبری در این پیام اشاره کردند کهن الگوی زن مسلمان نه شرقی و نه غربی است به همین مناسبت روز صدور این پیام روز این قشر یعنی شانزدهم اسفند ماه (روز قشر بسیج جامعه زنان) نام گرفته است.

میزگرد تشریح فعالیت های بسیج زنان به مناسبت شانزدهم اسفند ماه روز قشر بسیج جامعه زنان صبح امروز با حضور مینا بیابانی، مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور، دکتر افضلی، دکترلیلا استیری و خانم خانی فعالان حوزه زنان و خانواده در خبرگزاری فارس برگزار و در این میزگرد مباحثی درباره نقشه راه بسیج زنان، حضور زنان در نهضت اسلامی و فعالیت های بسیج زنان در این عرصه مطرح شد که مشروح آن در ادامه می آید:

*خانم بیابانی مقدمتا درباره نقش زنان در ایجاد نهضت اسلامی برایمان بفرمایید؟

مینا بیابانی: نقش زنان در انقلاب اسلامی و نهضت اسلام بسیار برجسته و قابل تأمل است و در این شک و شبهه ای وجود ندارد. انقلاب اسلامی اختصاص به یک قشر یا بخش خاص از جامعه نداشت و با اتکا به حضور احاد و اقشار مردم اعم از زن و مرد اتفاق افتاد و نقش زنان هدایتگر و جهت ده بود، این را با ابتنا به فرمایشات رهبر معظم انقلاب  و بنیانگذار انقلاب صحه می گذاریم.

حضرت امام (ره) به عنوان بنیانگذار نهضت به دفعات این موضوع را بیان کردند و حتی در جاهایی زنان را رهبران نهضت معرفی می‌کنند و نقش جهت دهی و هدایتگری بسیار مبین و راهبردی آنها را طرح کردند. امام در جای دیگری می فرمایند که نهضت اسلامی مرهون زنان است، همین نقش زنان را در پیروزی، ایجاد نهضت، پیش‌برندگی انقلاب و تحقق کامل اهداف و راهبردهای امامین انقلاب در نهضت نشان می دهد.

 

با توجه به دیدگاه‌های رهبری در موضوع زنان، ما اعتقاد داریم نگاه آقا در امتداد دید و افقی است که امام نسبت به مباحث مختلف به ویژه در عرصه زن و خانواده داشتند و در واقع رهبری تفسیر نگاه امام خمینی (ره) در موضوع زن و مباحث حوزه خانواده است. اوج نگاه رهبر نسبت به این امر در بیاناتشان در پیام کنگره هفت هزار زن شهید در همین روز 16 اسفند ماه در تاریخ 1391 بیان شد.

بیانات ایشان در این کنگره چکیده و جوهره دیدگاه های حضرت امام نسبت به حضور اجتماعی و انقلابی زنان در عرصه های مختلف و هم عصاره دیدگاه های خودشان نسبت به جایگاه و نقش هویت و سازندگی زن در جامعه دارد. در این پیام رهبری به صراحت نقش و جایگاه زن در پیشبرندگی، تحولات و سازندگی جامعه در بیانی کوتاه  و صریح مشخص است و حضرت آقا ، زن را تاریخ ساز و به ویژه زنان دفاع مقدس را معماران جدید ایران معرفی می‌کند.

*آیا این نقش برای زنان و مردان تفکیک  نشده است؟

ببینید زنی که در انقلاب اسلامی در محوریت قرار دارد و نهاد خانواده وابسته به وجودش است، قطعا اگر نباشد به تعبیر رهبری، جامعه به سمت فروپاشی خواهد رفت و بنابراین نگاه رهبران جامعه ما به وجود زنان اینطور است. گام اول انقلاب را ما پشت سر گذاشتیم حضرت آقا در بیانیه‌ای که با همین عنوان به ملت ایران در چهل سالگی انقلاب اسلامی ابلاغ فرمودند، یک بازنگری و آسیب شناسی از گام اول انقلاب داشتند. ما در بیانیه رهبری نمی‌توانیم نقش زنان و مردان را تفکیک کنیم و علتش هم تأثیرگذاری عمیق زنان در روند پیمودن این مسیر داشتند.

زنان در گام اول در جای جای این سیر حرکت انقلاب نقش خود را ایفا کردند که بسیار نقش مهمی بود و آنچه کاملا مشهود است تأییدات امامین انقلاب در این زمینه است. ما وقتی گام اول انقلاب را بررسی می کنیم در ایجاد و تشکیل نهضت و بعد هم دفاع مقدس زنان ما به بهترین شکل ایفای نقش کردند به گونه ای که به تعبیر رهبر انقلاب زنان ما الگوی جدیدی هستند که در جایگاه جهانی شدند که نه در تعاریف زن شرقی و نه غربی می گنجد.

زنان عرصه دفاع مقدس ما قابلیت جهانی شدن دارند و این اتفاق هم افتاد. در ساحت تهذیب نفس، اجتماعی، علمی، ولایت اجتماعی،‌ جهاد و خانواده سالم زن مسلمان ایرانی نقش آفرینی کردند و اینطور زن مسلمان ایرانی الگوی جهان شد و این هم با تأسی از بانوان صدر اسلام ، بانوی صدیقه طاهره و حضرت زینب (س) است. اما آنچه را که ما در دهه پنجم انقلاب با ورود به گام دوم انقلاب می بینیم، طبیعی است که نقش آفرینی موثق تری را باید شاهد باشیم، چون ما در عرصه جدید ورود کردیم و هجمه ها بسیار جدی تر است و دشمن کانون همه این تحولات را در نظام و انقلاب اسلامی و ورود به تمدن سازی را زنان تعیین کرده و در این گام دوم به ویژه هجمه ها جدی تر است.

توجه ما در بیانیه گام دوم تأکید به ترویج سبک زندگی اسلامی است. البته در شش محور اول بیانیه گام دوم حضرت آقا هم زنان در همه عرصه های انقلاب نقش آفرینی درخوری داشته و دارند و نقشه راه چهل سال اول یک بخشی اش حضور زنانه بود. در گام دوم بیانیه حضرت آقا یک راهبرد اساسی در امتداد چهل سال اول است، پس حضور زنان  مثل قبل موثر است منتها این نقش آفرینی باید خیلی وسیع و عمیق تر از روی بصیرت با عمق بیشتر باشد.

تلاش ما در گام دوم تأکید بر ترویج سبک زندگی اسلامی است که در گام دوم انقلاب می تواند موثرتر باشد

پس زنان ما به این نقطه از فهم و بصیرت رسیدند تا نقش خود را از شش محور بیانیه گام دوم داشته باشند.

اما محور هفتم اختصاص بیشتری به نقش زنان دارد چرا که رسیدن به گام دوم انقلاب، تحقق تمدن اسلامی و تعمیم آن به جوامع دیگر تأکید بیشتر بر حضور زنانه است. سبک زندگی اسلامی ایرانی و ترویج آن بیشتر در خانواده میسر می شود. بحث کادرسازی طراز انقلاب اسلامی برای تحقق این اهداف باز هم در خانواده شکل می‌گیرد و این نهاد مبنا و پایه اش با محوریت زنان است.زنان نقش محوری در ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی دارند و بنای کار در تحقق تمدن نوین اسلامی زنان ، مربیان جامعه و تربیت کنندگان انسان هایی هستند که همه بار انقلاب را در عرصه های مختلف به دوش می گیرند.

 

زنانی که خود از پس تهذیب نفس و تربیت اسلامی و صحیح برخوردار هستند می توانند نسل طراز اسلامی را تربیت کنند و بسیج جامعه زنان به عنوان انسجام دهنده این حرکت های زنان در انقلاب اسلامی نقش حائز اهمیتی در هدایت کنندگی این جریانات و شکل گیری تمدن سازی اسلامی می تواند داشته باشد. ما با ورود به گام دوم انقلاب تمهیدات این ورود را قبل تر داشتیم و با توجه به نقش مهم بسیج جامعه زنان، در عرصه تربیت سال ها ورود پیدا کردند و با ایجاد مهدهای قرآنی و اخیرا هم با ایجاد یک جریان تربیتی بین آحاد مادران و پدران جامعه با طرح مربی محله سعی کردیم این نهضت کادرسازی انقلاب اسلامی را ورود جدی تر داشته باشیم. ما این فرهنگ سازی را از محلات شروع کردیم تا سطح آگاهی والدین به ویژه مادران را نسبت به فرهنگ اسلامی ایرانی بالا ببریم.

**کادرسازی انقلاب اسلامی/ایجاد مهدهای قرآنی و مربی محلات

در عرصه های دیگر فرهنگی، هنری، اقتصادی و اجتماعی هم به توانمندسازی زنان می پردازیم که توضیحاتش مطرح می شود. بسیج جامعه زنان به عنوان انسجام دهنده حرکت های زنان در جامعه در مسیری برای هدایت کردن این جریانات قاعدتا باید نقش موثری را ایفا کند که خوشبختانه تمهیدات لازم اندیشیده شده و ما تلاش کردیم افق 10 ساله حرکت سازمان بسیج را با تأییدات رهبر معظم انقلاب به تازگی در زمینه نقشه راه اعتلای سازمان بسیج داشته باشیم و بنابراین بخش زنانه این نقشه راه توسط بسیج جامعه زنان تدوین و به سراسر کشور ابلاغ کردیم تا انشاالله در همه این مسیر با قدرت با زنان الگو و طراز اسلامی جلو برویم تا به نهضت ظهور نزدیک شویم.

*همه می دانیم که زن امروز مسلمان جامعه ایران به شدت تحت هجمه دشمنان و تهاجم فرهنگی غرب است بسیج جامعه زنان با ظرفیتی که دارد چقدر در این عرصه ورود کرده است؟ اینکه آیا مصداق و الگوی مشخص عینی برای بانوان ما وجود دارد یا خیر و چقدر بسیج زنان در این زمینه فعال است که محتوا و فرهنگ سازی و آموزش مناسب داشته باشد. همین مربی محله ای که توسط خانم بیابانی مطرح شد خیلی کم رسانه ای و مطرح شده است.

دکتر لیلا استیری: مقدمتا باید بگویم با توجه به اینکه امروز روز بسیج جامعه زنان انتخاب شده ، به دلیل اهمیت موضوع بسیج جامعه زنان است، ما در این روز پیام حضرت آقا به کنگره هفت هزار زن شهید را داریم که آنجا به خوبی الگوهای درست را که شما هم در سوالتان فرمودید و هم زن طراز اسلامی را ترسیم کردند.

تعریف من از بسیج جامعه زنان، زنان مومن انقلابی،‌ متعهد و کاردان با روحیه جهادی است یعنی همان مولفه های اصلی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مورد تأکید مقام معظم رهبری که تأکید ما هم بر جوان گرایی و روحیه جهادی است. فعالیت ها و برنامه های زیادی در این تشکل مردمی از ابتدای انقلاب تا دفاع مقدس شاهد هستیم. ویژگی بیانیه رهبری در گام دوم انقلاب هم این است که خطاب به زنان و مردان دارد، این وظیفه ما هست که با مطالعه آن وظایف و نقش های خود را پیدا کنیم و به آن بپردازیم.

ما در بسیج جامعه زنان دور هم جمع شدیم تا این نقش را تبیین کنیم و ببینیم ما به عنوان زنان چه نقشی داریم و بند بند این بیانیه چراغ راه روشن برای رسیدن به تمدن اسلامی و دربرگیرنده عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است و زنان نیز در همه این عرصه ها نقش تأثیرگذار دارند و در عرصه سبک زندگی اسلامی که خیلی نقش پررنگی دارد و غرب تلاش زیادی می کند تا این را از جامعه ما بگیرد و زیان هایی هم وارد کرده است، منتها تلاش زنان ما در بسیج این است که در این زمینه مقابله کنند و این هم با آگاهی و بصیرت و آگاه کردن دیگر اعضای زن جامعه میسر می شود.

 

مسیر تمدن اسلامی با مولفه های خاص خودش برای ما مشخص شده و ما می بایست با شناخت آن در جامعه تلاش کنیم و بسیج جامعه زنان هم خوشبختانه این توان و ظرفیت را داد که به خوبی عمل کند. البته این روزها یک روایتی را شاهدیم که تلاش می کند با تأکید بر شعار برابری جنسیتی و مردگرایی، تمامی شاخصه های زن مسلمان ایرانی را از بین ببرد و در واقع طغیانی علیه زن به عنوان شیرازه خانواده است و تلاش دارد فرهنگ خانواده ایرانی را متزلزل کند و این خیلی جای کار و توجه دارد.در حالیکه زنان در جامعه ما با مردان در تقابل نیستند و به راحتی می توانند در همه عرصه ها فعالیت کنند و استعدادهای خود را شکوفا کنند.

یک روایتی این روزها تلاش دارد با شعار برابری جنسیتی ، تمام شاخصه های زن مسلمان ایرانی را از ببین برد و زن را طغیان گر در شیرازه خانواده کند!

بسیج جامعه زنان به خوبی می تواند دست به کار بزرگی برای تثبیت فرهنگ درست اسلامی در خانواده ها بزند. من در پاسخ به سوال شما که گفتید تولید محتوا در خیلی عرصه ها کم داریم باید نظر مخالف بدهم و بگویم تولید محتوا در خیلی زمینه ها به خوبی اتفاق افتاده است و این در اسناد بالادستی حوزه زنان دیده می شود و در برنامه های توسعه و منشور حقوق و مسئولیت های زنان موجود است.

منتها اشکال کار در بخش اجرا است یعنی سیاست گذاری و تصمیم گیری به خوبی در موضوعات مختلف اتخاذ می‌شود اما در عرصه اجرا دستگاه‌ها و نهادها به خوبی وظیفه خود را ایفا نمی‌کنند یا حتی برخی نهادها خلاف روایت حاکم بر جامعه در موضوعات مختلف از جمله موضوع زن و خانواده عمل می کنند.

بسیج جامعه زنان تلاش دارد روایت صحیحی از زن طراز انقلاب را حاکم کند. بنابراین محتواها در همه عرصه های مختلف وجود دارد و بسیج هم ورود کرده و زنان ما در بسیج ضمن رسیدن به آگاهی و بصیرت با یک آموزش ساختارمند، به دیگران هم منتقل و جامعه مخاطب خود را هم توانمند می سازند.

* چطور با این نگاه که شما می‌فرمایید می توانیم به مدل صحیحی برای زنان جامعه برسیم؟

دکتر افضلی: بحث عاملیت یکی از مباحث مهم در عرصه زنان است اینکه زنان به عنوان افراد آگاه می توانند انتخاب های خود را داشته و در صحنه جامعه کنشگری داشته باشند و جوامع غرب و شرق هنوز هیچ کدام نتوانستند پاسخ درستی به این امر بدهند. رهبر معظم انقلاب در پیامی که به کنگره هفت هزار زن شهید داشتند، زن شرقی را منفعل و زن غربی را یک انسان تک ساحتی و اقتصادی طبق گفتمان برابری جنسیتی معرفی می کند. مدل نگاه اسلامی و آنچه رهبری هم مطرح کردند زن یک انسان چند بعدی است که هیچ عرصه ای به روی او بسته نیست منتها با توجه به ویژگی های تکوینی اش نقش های خاصی هم دارد و می تواند در عرصه انقلاب هم ایفای نقش کند و به تعبیر علامه طباطبایی به جامعه منفعت برساند.

با این تعریف ما در ترسیم الگو دستمان باز می شود و نقش تکوینی زن با ویژگی هایش محور قرار می گیرد، همه ویژگی هایی که خدا در نهاد زن قرار داده مزیت او هست و در این قالب زن می تواند یک خود دوست داشتنی و هویت ارزشمند داشته باشد و به فعالیت هایش بپردازد به این صورت که زن در ابتدا خود را آماده مادری و همسری کند و بعد از ایفای این نقش وارد فعالیت اجتماعی شود و این فعالیت هم منحصر به اقتصاد نیست، هر نوع کنشگری که می تواند خدمت رسانی به مردم باشد، اثرگذار است.

بنابراین ما زن را محدود نمی کنیم مگر عرصه هایی که به دلیل اینکه اولویت نقش اول زن را از بین می برند، محدود شده ولی فضای گسترده‌ای برای کنشگری داریم. کاری که بسیج جامعه زنان انجام می دهد و کار ویژه خاصش است ، بازکردن بسترهای کنشگری برای زنان است. ما در هیچ جای دنیا یک سازمان مردم نهاد به این گستردگی نداریم که تا دوردست ترین نقاط کشور هم بتواند هرمی نفوذ و یک شبکه مویرگی داشته باشد. خود امام خمینی (ره) هم با راه اندازی بسیج حاکمیت را پایین به بالا می دانستند، اینطور که ارزش ها در کل جامعه نفوذ کند و بسیج خواهران هم کنار بسیج برادران شکل گرفت تا خانم ها هم در عرصه حاکمیت حضور داشته و ارزش های انقلاب اسلامی را گسترش دهند.

کار ویژه خاص بسیج جامعه زنان باز کردن بسترهای کنشگری برای زنان است 

ما در عرصه فرهنگی ، اقتصادی و محرومیت زدایی برای بانوان بسترسازی می کنیم حتی در عرصه اقتصادی هم که بیشتر در عرصه کاری من هست بیشتر تسهیل گری می کنیم، با این رویکرد که خانم ها در عین فعالیت توانمند شوند. نگاه ما به اقتصاد هم یک ابزار برای رشد کلی جامعه است ما در این عرصه هم مصرف کنندگی و هم تولید کنندگی را داریم و زنان در هر عرصه می توانند فعالیت کنند و بحث سبک زندگی اقتصادی بخش مهمی از کلان سبک زندگی است که ما الان دچار مشکل در این عرصه هستیم.

 

ما از پر مصرف ترین جوامع کره زمین در منابع زمین و آب و برق و گاز هستیم  و این خود یکی از موانع پیشرفت ما هست ، ما به خانم های جامعه الگوی درست اقتصادی اسلامی را باید آموزش دهیم و این یکی از کارویژه های ما هست که مرتبط با خانم های بسیجی این مفاهیم را آموزش و آنها هم در سطح خانواده ها تسری می دهند. مسئله دیگر هم پایین بودن فرهنگ کار و تلاش در جامعه است اینکه ما باید دانشگاه برویم و بعد یک میز داشته باشیم تا کار کنیم ، مانع پیشرفت اقتصادی ما می شود این ایده هم باید از بین برود تا برای داشتن جامه پویا ، افراد کارآفرین تربیت کنیم و مادر خانواده قلب یک خانواده است که می تواند فرزندان کارآفرین تربیت کند.

از سوی دیگر هیچ کس از کسب درآمد بدش نمی آید و همه علاقه مند به تولید و فروش هستند . مدل اشتغالی که این روزها در خیلی کشورهای دنیا رواج یافته مشاغل خانگی است با توجه به این شرایط کرونایی اهمیت مشاغل خانگی بیشتر خود را نشان داد. ما این مدل را با سبک زندگی اسلامی برای زن ها سازگارتر دیدیم و تلاش می کنیم این الگو را توسعه دهیم و بسترهای مشاغل خانگی را برای خانم ها به ویژه سرپرستان خانوار فراهم کنیم. زن سرپرست خانوار با مجموعه مسائلی روبه رو است که یکی از آنها بحث اقتصادی و فرزندان و چیزهای دیگر هم باید مدنظر قرار بگیرند.

به همین دلیل در فاز حمایت از زنان سرپرست خانوار مشاغل خانگی در نظر گرفتیم غیر از این زنان یک سری بانوان هم توانمند هستند و می خواهند منفعتی به جامعه برساند و این در قالب حرکت های جهادی، ‌خدمات محرومیت زدایی در بحران های مختلف جامعه در نقاط مختلف که نیاز به داوطلب داریم،‌ دیده شده است از سیل و زلزله تا کرونا سازمان دهی گروهی می شوند و ما اخیرا در سیل و زلزله ها به عنوان یک گروه ضربت از این گروه های جهادی حتی مداخله در بحران روانی اثرگذار هستیم. در بحث حوزه کودک حوادث غیر مترقبه فعالیت کردیم و در بحران کرونا هم در کنار کادر درمان با یک سری آموزش های اولیه از پیشگیری تا درمان و غربالگری تلفنی و خانه به خانه در طرح شهید سلیمانی و قبل از آن در بحران کرونا در بیمارستان ها کمک کردیم.

وقتی ما مجموع این فعالیت ها را می بینیم به نظرم شگفت آور است و به جز یک روحیه انقلابی و پشتوانه فکری عمیق نمی توان این جمعیت را بسیج کرد و عاملیتی که همه دنیا دنبال آن است ، را ما به عرصه ظهور رساندیم حتی آن خانم بسیجی که با مرگ آگاهی به غسالخانه می رود و در این ایام کار می کند، بالاترین عاملیت را داشته است و من فکر می کنم در حق بسیج به ویژه بسیج جامعه زنان کم لطفی شده و مردم هنوز بسیج را نمی شناسند و اگر بشناسند و اثرگذاری اش را ببینند، رویکرد مناسب تری خواهند داشت و آن را یک بستر خوب برای فعالیتشان انتخاب می کنند.

*نکته پایانی در ارتباط با زن الگوی انقلاب اسلامی بفرمایید؟

دکتر افضلی: همه می دانیم که گام دوم یک منشور انقلاب اسلامی است که در آن رهبری همه مسیر را روشن کرده و بسیج جامعه زنان به نظرم در بیانیه گام دوم موتور محرکه است که حرکت را در پیش برندگی خواهد داشت. ما در حوزه نخبگانی بسیج جامعه زنان بستر را فراهم کرده تا نخبگان ورود کنند و این بستر در بطن مردم فراهم و نخبگان از همه سلیقه ها در این جلسات شرکت  و نظراتشان را ارائه می کنند.

به نظر من در گام دوم انقلاب واقعا وظیفه نخبگان ما است که همه چیز را برای نسل جوان تبیین کنند سوالی که شما داشتید که ما از نسل حاضر چه الگویی ارائه کنیم، من جوابم این است که ما باید به گذشته برگردیم و ببینیم در گام اول انقلاب ما به پیشینه تاریخی مان بازگشتیم اینکه زنان جریان ساز و نخبه و کارآفرین زیاد داشتیم اما اصل اول همان خانم فاطمه زهرا و حضرت زینب هستند یعنی اگر سبک زندگی آنها درست توسط نخبگان به نسل جوان ارائه می شد مطمئن باشید جوانان هم خود را خوب تطبیق می دادند، بسیج جامعه زنان هم به چنین کاری می پردازد و به طور جد در چشم انداز خود بحث الگوی سوم زن را در جهان مطرح می کند.

اگر ما دقت لازم را داشته و به تبیین الگوی زینبی بپردازیم . بدانیم عاشورا از کجا رقم خورد و فلسفه وجود حضرت زهرا(س) را به نسل جوان ارائه کنیم یعنی بهترین الگوها را به جوانان ارائه کردیم و تک تک اینها مصداق است و نیاز به مطالعه دارد و ما در تمامی این مصداق ها اگر مطالعه کنیم سیره حضرت زهرا را می بینیم. ما وقتی در نسل جوان همسر شهید مدافع حرم و زنان نخبه ای داریم که فعالیت علمی عمیق انجام دادند اینها همان ها در سیر حضرت زهرا و سیره حضرت زینب هست.

*نکته پایانی؟

مینا بیابانی: نهاد خانواده مبنای هر اجتماعی است و به همین وسعت ما فعالیت را برای یک خانواده می توانیم تبیین کنیم فلذا در این حوزه مباحث متنوعی از اقتصادی و اجتماعی،‌ جهادی، معنوی  و تربیت افزایی می توانیم تبیین کنیم و بسیج جامعه زنان هم همانطور که اشاره شد حضور جدی در همه این عرصه ها داشته و براساس مبانی دینی هم ما در این عرصه محتواهای غنی داریم  و کمبودی در این زمینه احساس نمی کنیم.

اما آنچه نیاز به ورود جدی داریم این است که همه این محتواها را روزآمد کنیم و به زبان نسل جدید تبیین و در اختیارشان قرار دهیم که خوشبختانه در این عرصه هم ما به قدر بضاعت ورود کردیم، چون این بخش آنقدر گسترده است که دستگاه ها و نهادهای مختلف نیاز به ورود دارند و سعی داریم در عرصه های مختلف محتواهای مناسبی را که از مبانی دینی و اسلامی برگرفته و نگاه های امامین انقلاب در آن مورد توجه قرار  گرفته و به زبان نسل جدید تبیین شده، ورود کنیم.

البته ما با این وصف ادعایی در زمینه عملکرد ایده ال نداریم و توقع خود ما مطابق انتظارات رهبری خیلی بیش از اینهاست و امیدواریم با عنایت الهی در همه سطوح استانی، ‌ناحیه و شهرستانی و حوزه ها و پایگاه های مقاومت روزی را ببینیم که با افتخار بتوانیم بگوییم ما آنچه در توان داشتیم بنا به دستوراتی رهبری توانستیم عملیاتی کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما