شناسهٔ خبر: 46071984 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک کارشناس مسائل منطقه مطرح کرد:

بیانیه اتحادیه عرب به نیابت از اسرائیل و عربستان صادر شد

فاطمه خوش نیت

یک کارشناس مسائل منطقه با اشاره به مباحث مطرح شده در نشست اخیر اتحادیه عرب خاطرنشان کرد: محکوم کردن ایران و طرح مسئله جزایر سه گانه ایرانی در بیانیه اجلاس اتحادیه عرب برای ایران و ملت های منطقه قابل قبول نیست و این اتحادیه در واقع سیاست های اسرائیل را تحمیل می کند.

صاحب‌خبر -

حسن هانی زاده در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به بیانیه پایانی اجلاس وزرای خارجه اتحادیه عرب گفت: در جریان نشست اخیر وزرای خارجه کشورهای عرب بدون توجه به شرایط منطقه و وضعیت فلسطین و مردم یمن وزرای کشورهای عربی تحت فشار عربستان سعودی و امارات بیانیه‌ای را علیه ایران صادر کردند.

وی تصریح کرد: نه تنها این بیانیه به لحاظ قانونی هیچ گونه ارزشی ندارد حتی اتحادیه عرب نیز نقش تعیین کننده ای در رخدادهای جهان عرب و جهان اسلام ندارد و در واقع طی سال های اخیر جایگاه خود را به دلیل نفوذ امارات و جهت گیری های عربستان سعودی از دست داده است.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: اتحادیه عرب به ابزاری در اختیار قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای تبدیل شده است. دبیرکل این اتحادیه شخصی است که روابط نزدیکی با نتانیاهو و دونالد ترامپ دارد و به گفته متفکران و اندیشمندان عرب، اتحادیه عرب به اتحادیه عبری تبدیل شده و سیاست های اسرائیل را به ملت های عرب تحمل می کند.

هانی زاده خاطرنشان کرد: اتحادیه عرب هیچ گونه تاثیری در موازنه قدرت به نفع ملت های عرب ندارد و باید در نگرش و سیاست های خود تغییر داده و مسئله فلسطین را در اولویت قرار دهد.

وی افزود: متاسفانه محکوم کردن ایران و بحث جزایر ایرانی به عنوان ترجیع بندی تکراری و خسته کننده برای ایران و ملت های منطقه همواره تکرار می‌شود و به هیچ وجه قابل قبول نیست و بهتر است آنها به مسائل مربوط به جنگ تحمیلی یمن، عراق و سوریه بپردازند.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: از آنجایی که عربستان سعودی، امارات، بحرین، کویت و قطر 80 درصد از بودجه یک میلیارد دلاری اتحادیه عرب را پرداخت می کند و دبیرکل این اتحادیه نیز بالاترین حقوق را در منطقه دریافت می کند تابعی از اراده کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است و دیگر کشورها هیچ گونه نقشی در صدور بیانیه هایی که در این نشست ها اعلام می شود ندارند بلکه این بیانیه ها به نیابت از اسرائیل و عربستان صادر می شود.

انتهای پیام

نظر شما