شناسهٔ خبر: 46068900 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

تکلیف سفرهای نوروزی مشخص شد

سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بر اساس مصوبه‌ ستاد، سفر به شهرهای قرمز و نارنجی کاملا ممنوع است و در سایر شهر‌ها که وضعیت زرد و آبی دارند با رعایت شیوه نامه‌های بسیار سختگیرانه می‌توانند سفرهای ضروری را انجام دهند.

صاحب‌خبر -





به گزارش وبدا، علیرضا رئیسی با بیان اینکه دیروز شصتمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رئیس‌جمهور و با حضور همه اعضا برگزار و موضوعات مختلفی بررسی شد، اظهار داشت: یکی از نگرانی‌هایی که اکنون کارشناسان سازمان جهانی بهداشت هم اعلام می‌کنند، این است که با شروع واکسیناسیون، دولت‌ها و مردم به جای تمرکز بر روند مدیریت و کنترل کرونا تنها به سمت واکسیناسیون متمرکز شوند، چرا که باید بدانیم اگر قرار باشد واکسیناسیون به تنهایی مورد توجه قرار گیرد و پروتکل‌ها و سایر اقدامات مورد نیاز برای کنترل بیماری انجام نشود، به تنهایی در این زمان کوتاهی که از آن گذشته قطعا خیلی مفید نخواهد بود. بر همین اساس حتما نیاز است و توصیه می‌شود که با وجود و ورود واکسن مبادا از سایر اقدامات کرونا غافل شویم.
روند بیماری در اکثر استان‌ها باثبات است
رئیسی با اشاره به روند شیوع بیماری در کشور خاطرنشان کرد: در مجموع استان‌های کشور دارای یک روند باثبات هستند، هرچند جهش ویروس انگلیسی در اکثر استان‌های ما اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به اینکه خوزستان شرایط متفاوتی با سایر استان‌ها دارد و همچنان روند بیماری در این استان صعودی است، بیان کرد: میزان بیماران در حال افزایش است و به دنبال آن تعداد مرگ و میرها هم بالا است که شاید بالاتر هم برود؛ به همین دلیل خواهش ما از مردم خوب و عزیز خوزستان که دین بزرگی بر گردن همه ما دارند و به عنوان مدافعان اصلی این سرزمین در نخستین روزهای جنگ شجاعانه و با صبوری و با شجاعت بالا ایستادگی کردند، این است که در مبارزه با این ویروس جهش یافته هم همچنان پرقدرت بایستند و ویروس را مغلوب کنند که قطعا این اتفاق خواهد افتاد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: در استان خوزستان، شادگان یکی از شهرهایی بود که میزان بیماری در ابتدا بالا رفت و همچنین جزو اولین شهرهایی بود که درگیر ویروس جهش یافته شد اما خوشبختانه با افزایش رعایت پروتکل‌ها توانستند به خوبی بیماری را کنترل کنند و وضعیت بیماری در این شهرستان اکنون نزولی است این موضوع نشان دهنده این است که اگر دست به دست هم دهیم و پروتکل‌ها را با دقت و سختگیری رعایت کنیم، قطعا می‌توانیم بیماری را شکست دهیم.
 از تمام استان‌‌ها
گزارش شیوع ویروس انگلیسی را داشته‌ایم
رئیسی با بیان اینکه استان چهارمحال و بختیاری هم یکی از استان‌هایی است که ما نگرانی‌هایی درباره آن داریم، عنوان کرد: هرچند روند شیوع بیماری افزایشی نیست اما نشانه‌هایی را مشاهده می‌کنیم که حتما نیاز است با دقت بیشتری دستورالعمل‌ها رعایت شوند تا مبادا درگیر ویروس جهش یافته و انگلیسی شده و این ویروس جایگزین ویروس ووهان شود و درگیری را بالاتر برد.
وی اظهارداشت: از تمام استان‌‌ها گزارش شیوع ویروس انگلیسی را داشته ایم، اما مورد غالب ویروس کرونا است که با توجه به قدرت سرایت بالای ویروس انگلیسی خطر جایگزین شدن آن با ویروس قبلی وجود دارد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه در مورد استان قزوین و همچنین تا حدودی استان البرز هم باید مراقبت بیشتری شود، ابراز امیدواری کرد با افزایش رعایت پروتکل‌ها بتوانیم این ویروس را هم کنترل کنیم.
به گفته رئیسی، به طور کلی روند بیماری و میزان فوتی‌ها در کشور باثبات است.
روند رو به کاهش بیماری در استان‌های شمالی
وی افزود: خوشبختانه در استان‌های شمالی هم با مدیریت خوبی که انجام دادند روند بیماری رو به کاهش است. گرچه هنوز خطر کاملا رفع نشده اما اگر به همین شکل پروتکل‌ها رعایت شود، در هفته‌های آینده استان‌های شمالی هم به ثبات خواهند رسید.
سفر‌های ضروری با رعایت پروتکل‌های سخت‌گیرانه در شهر‌های زرد و آبی بلامانع است
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه به مصوبات این ستاد برای تعطیلات نوروز هم اشاره و بیان کرد: بحث‌‌های مختلفی از جمله تعطیلات عید نوروز و سفرها مطرح شد؛ هرچند وزیر بهداشت درباره اینکه سفرها می‌تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به انتقال ویروس شود، صحبت کردند.
رئیسی ادامه داد: این ویروس جهش یافته که قدرت سرایت بالایی دارد، اگر از استانی به استان دیگر جابجا شود قطعا می‌تواند آن استان را درگیر کند و اگر این سفرها اتفاق بیفتد، وضعیت استانی را که با ثبات است بد خواهد کرد و موج جدیدی شکل می‌گیرد. به همین دلیل باید سفرها تا حد امکان انجام نشود.
وی یادآور شد: در جریان هستیم که مردم تحت فشار هستند و سه عید است که تعطیلات ندارند؛ سال ۹۸ سیل بود، سال ۹۹ کرونا و امسال هم کرونا و ویروس جهش یافته. اگر چه ممکن است فشار روحی روانی و خستگی مردم باعث بروز آسیب شود، اما باید تا آنجایی که امکان دارد سفر‌ها به هیچ وجه صورت نگیرد تا امسال هم با شرایط ثابتی از این وضعیت گذر کنیم. سال آینده که وضعیت واکسیناسیون کامل‌تر شود قطعا می‌توانیم تعطیلات بهتری در کنار خانواده خود داشته باشیم.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بر اساس مصوبه‌ای که در ستاد داشتیم، سفر به شهرهای قرمز و نارنجی کاملا ممنوع است و در سایر شهر‌ها که وضعیت زرد و آبی دارند با رعایت شیوه نامه‌های بسیار سختگیرانه می‌توانند سفرهای ضروری را انجام دهند. باز هم تاکید داریم مردم از سفر‌ها اجتناب کرده و به مسافرت‌های غیر ضروری نروند.
محموله‌های بعدی واکسن هم
به زودی به دستمان می‌رسد
رئیسی در ادامه با اشاره به واردات واکسن کرونا توضیح داد: طی یکی دو روز گذشته ۲۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی روسیه وارد کشور شد و با فاصله کمی هم ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم از کشور چین وارد شده است. محموله‌های بعدی واکسن هم به زودی به دست‌ مان خواهد رسید که بتوانیم روند واکسیناسیون را سرعت بیشتری بخشیم.
وی ضمن تشکر از همه مردم به ویژه مردم خوزستان که در این شرایط سخت پروتکل‌‌ها را رعایت می‌کنند، گفت: از همه استانداران، مسئولان دانشگاه‌ها و مردم‌ در سراسر کشور تشکر می‌کنیم که با رعایت پروتکل‌هایی که انجام می‌دهند، چندین هفته است وضعیت نسبتا باثباتی را شاهد هستیم که ان‌شاءالله ادامه یابد.

نظر شما