شناسهٔ خبر: 46068780 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

آقای رضایی! شرط ایران لغو همه تحریم‌ها و انجام راستی‌آزمایی است

پیش از این مقامات عالی نظام تاکید کرده بودند که آمریکا پیش از هر اقدامی در برجام و حضور در قالب 1+5 می‌بایست در ابتدا تمامی تحریم‌های ضدایرانی را لغو کند.

صاحب‌خبر -


سرویس سیاسی-

محسن رضایی، در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفت: ایران آماده از سر گرفتن مذاکرات بر سر برجام با آمریکا و سایر قدرت‌های اروپایی است، البته مشروط به اینکه آنها «سیگنال مشخصی» ارسال کنند که تحریم‌ها در عرض یک سال لغو می‌شود.
این اظهارنظر قابل تأمل در حالی است که پیش از این مقامات عالی نظام تاکید کرده بودند که آمریکا پیش از هر اقدامی در برجام و حضور در قالب 1+5 می‌بایست در ابتدا تمامی تحریم‌های ضدایرانی را لغو کند.
بنابراین شرط ایران مشخص است. ابتدا باید تمامی تحریم‌ها لغو شده و سپس نوبت ایران می‌رسد که پس از راستی‌آزمایی اقدامات طرف مقابل و تایید آن، به تعهدات کامل بازگردد.
بر همین اساس مذاکره با آمریکا به هیچ عنوان برای ایران موضوعیت ندارد؛ چرا که دولت‌های- دموکرات و جمهوری‌خواه- آمریکا پیش از این در آزمون مذاکره و توافق مردود شده و به قاتل زنجیره‌ای توافقات بین‌المللی مشهور شده‌اند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با انتشار توئیتی به اظهارات محسن رضایی واکنش نشان داد و نوشت: «عرصه سیاسی ایران پویاست و مقامات نظرات متنوعی مطرح می‌کنند. اما آن نظرات نباید با سیاست رسمی دولت ‌اشتباه گرفته شود. من، به عنوان وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، به زودی طرح اقدام سازنده و دقیق خودمان را ارائه خواهم کرد، البته از طریق کانال‌های دیپلماتیک. تعهد-اقدام-جلسه».
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه نیز در واکنش به اظهارات «محسن رضایی» در گفت‌و‌گو با فایننشال تایمز اظهار کرد: نظرات مطرح شده در این مصاحبه شخصی می‌باشد.
خطیب‌زاده تصریح کرد: کلیه امور مرتبط با حوزه سیاست خارجی صرفا از طریق وزارت خارجه و به صورت نهادی و از مجاری خودش منتقل می‌شود.
لازم به ذکر است که اظهارات محسن رضایی، سوءاستفاده رسانه‌های معاند را در پی داشت. این قبیل اظهارات تأمل‌برانگیز، پالس ضعف به طرف عهدشکن و زورگو ارسال می‌کند.

نظر شما