شناسهٔ خبر: 46066013 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

روند نرخ سود در هفته دوم اسفند 99 بررسی شد

6 قیمت برای پول در بازارهای رسمی

اقتصاد نیوز: نرخ سود در هر بازاری بیانگر قیمت پول و نرخ تامین مالی در آن بازار است.در دومین هفته اسفند ماه 99 روند نرخ سود در دوبازار کاهشی و در یک بازار افزایشی بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز ، بررسی هفتگی نرخ سود ها در 5 به اضافه یک بازار نشان از  تثبیت 2 نرخ داشته است. بررسی نرخ ها در هفته گذشته نشان می دهد که نرخ سود در بازار مسکن و بازار اولیه اوراق بدهی دولتی کاهشی بوده و در بقیه بازارها یا افزایش داشته و یا تغییری نداشته است.

نرخ سود کسری بودجه در هفته دوم اسفند

تاکنون چهل هفته از مراحل فروش اوراق بدهی دولتی می‌گذرد. هدف از برگزاری این بازار توسط دولت تامین کسری بودجه خود بوده که تا کنون 113 هزار و 930 میلیارد تومان آن تامین شده است.

ویژگی های اوراقی که برای خریداران جذابتر است نرخ سود و تاریخ سررسید آنهاست. به این صورت که هر چه نرخ سود بالاتر باشد خریداران تمایل بیشتری به خرید اوراق و در نهایت تامین کسری بودجه دولت خواهند داشت.

 نرخ سود موزون در فروش هفتگی اوراق بدهی دولتی در این هفته به 20.57 درصد رسید. این در حالی است که در چهار هفته گذشته این رقم بالاتر از 21 درصد بوده و اکنون به کمترین حد خود در کل زمستان تنزل پیداکرده است.

نرخ سود  اوراق دولتی

روند نرخ سود در بازار ثانویه اوراق دولتی نشان می دهد نرخ بازدهی نقدی اوراق برای سررسید یک ساله به پایین تر از 22 درصد بسته شد بازدهی  تا سه ساله نیز در بالاتر از 22 درصد بسته شده است.

بازار ثانویه اوراق دولتی مختص خرید و فروش اوراق دولتی است که با هدف نقد شوندگی اوراق مالی ایجاد شده است.

روند هفته گذشته نشان می دهد نرخ بازدهی یک ساله اوراق که در هفته اول اسفند با روندی نوسانی به 20.7 درصد تنزل کرده بود در  هفته دوم اسفند روندی تقریبا صعودی داشت و دوباره وارد کانال 21 درصد شد. این رقم در حد 21.3 درصد ثبت شد.

در مجموع رفتار این بازار تقریبا در هر سه سررسید ارواق صعودی بوده است.

نرخ بازدهی دوساله در بازار ثانویه مانند اوراق یکساله مسیری صعودی را سپری کرده و از 21.7 درصد به بالاتر از 22.1 درصد صعود پیدا کرده است.

این روند برای نرخ بازدهی سه ساله اوراق هم تکرار شد نرخ این سررسید که همواره بالاتر از 21 درصد بوده در نهایت  با رفتار نوسانی در سطح 21.7 درصد بسته شد.

در بازار ثانویه بدهی علاوه بر نرخ بازدهی نقدی، نرخ سود آتی نیز محاسبه می شود این نرخ فواصل بین سررسید های بازدهی نقدی را در بر می گیرد. در هفته گذشته نرخ سود بازدهی اتی نزدیک به 23 درصد بود. این نرخ نشان دهنده انتظار بازدهی خریداران اوراق از نرخ سود در سال آینده است.

منحنی بازدهی نقدی و آتی اوراق بدهی

نرخ سود وام مسکن

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که با خرید آن می توان بدون ایستادن در صف از بانک مسکن وام دریافت کرد. هر کدام از این اوراق 500 هزار تومان اعتبار دارد. از آنجا که سقف خرید وام مسکن برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین 240 میلیون تومان است بنابراین مجردین نهایتا باید 280 ورق و متاهلین 480 ورق تهیه کنند.

رفتار نرخ سود در بازار مسکن نمایان کننده هزینه این وام برای متقاضیان است. در همین خصوص در حالیکه چهارشنبه هشتم اسفند ماه این متغیر در حد 20.7 درصد بود در این هفته با اندکی کاهش به 20.5 درصد رسید . به عبارت دیگر در این هفته هزینه وام برای خرید مسکن برای متقاضیان مجرد و متاهل خود تغییر چندانی نداشته و پس از یک افت اندک تقریبا روندی صعودی داشته است. 

 

 

نرخ سود برای استقراض شبانه

بانکها برای برطرف کردن نیاز های جدی کسری خود از طریق بازار بین بانکی اقدام به استقراض از یکدیگر می کنند. این بازار به دلیل فاصله زمانی کوتاه مدت خود آن را بازار شبانه می گویند. ابن استقراض با نرخی برگزار می شود که آن را نرخ بازار بین بانکی می نامند.

در چند ماه اخیر هدف سیاستگذار در راستای مدیریت این نرخ بوده که پیگیری های اقتصادنیوز نشان می‌دهد این رقم در سه هفته گذشته در حد ثابت 19.81 درصد بوده است.

نرخ سود بازار باز

بانک مرکزی در هر هفته به منظور کنترل نقدینگی در بانکها و کنترل نرخ سود به بسط و قبض پول در بازار باز می پردازد. 

این بانک از این طریق نرخ سود بازار بین بانکی را تنظیم می‌کند. 

درهمین خصوص نرخ سود معاملات در بازار باز در هفته گذشته 19.81 درصد و در هفته اخیر نیز در حد همان 19.81 درصد باقی مانده است.

نرخ سود مداخله‌ای بانک مرکزی

زمانی که بانکها در بازار بین بانکی از بانک مرکزی استقراض می کنند نرخ سود در سقف خود یعنی 22 درصد خواهد بود. این اقدام تحت عنوان اعتبارات قاعده مند معرفی میشود. 

با توجه به حجم ثبت شده در میزان معاملات بازار باز و نرخ سود آن و همچنان حجم تسهیلات قاعده مند و نرخ داد و ستد در بازار شبانه می توان نرخی را به عنوان نرخ موزون معرفی کرد این نرخ را می توان نرخ موزون مداخله بانک مرکزی (مجموعا از طریق بازار باز و تسهیلات قاعده مند)  در بانک‌ها دانست.

این رقم چهار دوره است که بالا تر از 21 درصد ثبت شده و اکنون در هفته اخیر به دومین رکورد خود در کل زمستان دست یافته است.

نرخ سود

همچنین بخوانید
  • کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی
  • قیمت پول در کدام بازار گران شد؟ + نمودار
  • ردپای دو بازار در افزایش نرخ سود
  • هزینه استقراض در 4 بازار

نظر شما