شناسهٔ خبر: 46063133 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

دکتر «حسین رویوران» در گفتگو با قدسنا:

نادیده گرفتن واقعیت حضور اشغالگران در عراق از سوی رهبر مسیحیان جهان برای عراقی‌ها قابل قبول نیست/ اشاره ظریف و با حکمت آیت‌الله سیستانی به مساله فلسطین

می توان گفت دیدار پاپ به عنوان رهبر کاتولیک های جهان از عراق یک دیدار دینی نیست بلکه یک دیدار سیاسی است که تلاش دارد با شعارهای صلح طلبی، انگیزه های مقاومت علیه اشغالگران را به گونه ای تضعیف کند.

صاحب‌خبر -

 

خبرگزاری قدس (قدسنا)، با توجه به اهمیت سفر پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‎‌های جهان به عراق و دیدار وی با آیت الله سیدعلی سیستانی در نجف اشرف، در گفتگویی اختصاصی با دکتر «حسین رویوران» کارشناس مسائل منطقه به بررسی این سفر پرداخته است.

 

قدسنا: سفر پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان به عراق در این مقطع زمانی به چه دلیل بود و آن را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

رویوران: مسیحیانی که در عراق زندگی می کنند، پیرو کلیسای کاتولیک نیستند بلکه پیرو کلیسای شرقی هستند. عمده این مسیحیان کلدانی، آشوری و ارمنی هستند. متاسفانه به دلیل شرایطی که اشغال عراق به وجود آورده است از مجموع یک و نیم میلیون مسیحی عراق در حال حاضر تنها 250 هزار مسیحی در عراق باقی مانده اند و تاثیر گذاری سیاسی چندانی ندارند.

 

بر این اساس می توان گفت دیدار پاپ به عنوان رهبر کاتولیک های جهان از عراق یک دیدار دینی نیست بلکه یک دیدار سیاسی است که تلاش دارد با شعارهای صلح طلبی، انگیزه های مقاومت علیه اشغالگران را به گونه ای تضعیف کند.

 

تاکید حضرت آیت الله سیستانی در این دیدار بر کانون های بحرانی چون فلسطین و ظلمی که بر مردم مظلوم آنها می رود در حقیقت بیانگر هوشمندی معظم له و به نوعی اعتراض بسیار محترمانه به اهداف سفر پاپ به عراق ارزیابی می شود.

 

قدسنا: اهداف پاپ در سفر به عراق چه بوده است؟

 

رویوران: در حال حاضر در عراق شرایطی وجود دارد که عمده ترین ها برخورد مقاومت با نیروهای اشغالگر امریکایی است. نیروهای مقاومت معتقدند که مشکلات عراق ناشی از استمرار اشغال این کشور و حضور نظامی امریکا است و تاکید دارند امریکا در برابر تصمیم پارلمان عراق و خروج نیروهای بیگانه از عراق تمکین کند اما امریکا علیرغم گذشت بیش از یکسال از مصوبه پارلمان، حاضر به عقب نشینی لذا عملیات ها از سوی مقاومت علیه مواضع و نیروهای امریکایی در واقع واکنشی نسبت به اشغال کشور از سوی امریکا است. بر این اساس هرگونه اشاره ای به توقف عملیات های نظامی معنایش آن است که امریکا در عراق بدون مزاحمت و هزینه باقی بماند!

 

اگر پاپ به بحث اشغال و ضرورت خروج اشغالگر از عراق اشاره می کرد ، می توانست جایگاهی در نزد مردم عراق پیدا کند ولی با این دعوتی که برای توقف عملیات نظامی کرده است مردم عراق وی را حامی اشغالگر می دانند.

 

مقاومت در عراق بسیاری از مناطق مسیحی و کلیساهای مسیحیان را به ویژه در استان نینوا آزاد کرد و با فتوای مرجعیت بسیاری از مسیحیان در محل های هیئت های شیعیان در مسیر جاده نجف – کربلا اسکان داده شدند و شیعیان، مسیحیان را از تهدید گروه های تروریستی و تکفیری حفظ کردند. نادیده گرفتن این واقعیت ها از سوی کسی که خود را رهبر مسیحیان جهان می داند، برای مردم عراق قابل قبول نیست.

 

قدسنا: اهمیت دیدار پاپ با آیت الله سیستانی را در چه می دانید؟ رویکرد دیدار پاپ از منطقه اور در استان ذی قار محل تولد حضرت ابراهیم (ع) ؟

 

رویوران: این دیدار اهمیت زیادی دارد زیرا در گذشته چنین دیداری نبوده است و این دیدار کمک می کند تا مسیحیان با دیگاه شیعیان از طریق رهبران خود آشنا شوند.

 

متاسفانه اخیرا موج توافقات علنی سازی روابط بین رژیم های عربی و رژیم صهیونیستی تحت عنوان« آشتی ادیان ابراهیمی» پیگیری می شود. در حال حاضر مطرح شدن حضرت ابراهیم و ادیان ابراهیمی تنها و تنها برای توجیه سازش و تسلیم در برابر رژیم صهیونیستی است.

 

حضرت ابراهیم مظهر توحید و تسلیم در برابر خدای متعال و مظهر قیام علیه ظلم وظالمانی چون نمرود است. آیین حضرت ابراهیم اشغال و اشغالگری و این حجم از ستم در طول 73 سال گذشته علیه فلسطینیان را بر نمی تابد. از این روی سوء استفاده از ادیان ابراهیمی برای توجیه ظلم و ستم از هر کسی نمی تواند قابل قبول باشد.

 

در واقع مصادره حضرت ابراهیم به نفع ظالمان و خیانت خائنان و نادیده کردن حقوق ملت تحت ستم فلسطین، نوعی توجیه جنایات اسرائیل بوده و ظلمی فاحش به حضرت ابراهیم (ع) محسوب می شود.

 

انتهای پیام/م.ت/

نظر شما