شناسهٔ خبر: 46061662 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رئیس شورای شهر یاسوج از بی‌توجهی شهرداری برای ساماندهی آبشار انتقاد کرد

گروه استان‌ها- رئیس شورای شهر یاسوج از بی‌توجهی شهرداری برای ساماندهی آبشار انتقاد کرد و گفت: در ۵۰ سال اخیر کار خاصی برای ساماندهی این جاذبه گردشگری انجام نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، محمد رحیم دهراب‌پور در نشست کارگروه زیربنایی با موضوع ساماندهی پارک آبشار و پارک جنگلی شهر یاسوج اظهار داشت: شهرداری یاسوج باید ابتدا مشخص کند چه میزان از آبشار یاسوج تحت تملک شهرداری و در دسترس و مورد استفاده مردم است.

وی افزود: بخش اعظمی از آبشار یاسوج تحت تملک نهادهایی نظیر منابع طبیعی و آموزش و پرورش بوده و حتی تا کف دره آبشار یاسوج تصرف شده‌ و 56 سال اخیر برای ساماندهی آبشار کار خاصی صورت نگرفته است.

رئیس شورای شهر یاسوج تصریح کرد: طرح ساماندهی آبشار یاسوج مصوبه قانونی شورای شهر را نگذرانده و از لحاظ قانونی وجاهت ندارد.

دهراب‌پور گفت: آبشار یاسوج زمانی که به مثابه یک عروس جوان بود لباسی زیبنده آن دوخته نشد و حال که شبیه پیرزنی از کار افتاده است در فکر ساماندهی آن افتاده‌ایم.

نستهن مقدم شهردار شهر یاسوج در ادامه گفت: طرح جامع ساماندهی پارک آبشار و پارک جنگلی شهر یاسوج در مساحت 900 هکتار به مشاور ارجاع داده شد و اجرای این طرح در زمینه توسعه شهری و ایجاد زیرساخت‌های اشتغال‌زایی نقش موثری می‌تواند ایفا کند و می‌تواند یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در شهر یاسوج ایجاد کند.

دیانتی معاون اداره محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: گزارش ارزیابی طرح جامع ساماندهی پارک آبشار و پارک جنگلی شهر یاسوج تاکنون به اداره محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد ارسال نشده است و تا مادامی که این گزارش ارسال و بررسی نشود مجوز لازم زیست محیطی صادر نخواهد شد.

وی افزود: گزارش ارزیابی به محض وصول از طرف اداراه محیط زیست استان در کارگروه تخصصی این اداره بررسی و در صورت نبود اشکال می‌توان به صدور مجوز اقدام کرد.

نعمتی نماینده سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به گزارش ارائه شده از طرف مشاور گفت: در طرح مشاور به موضوع باغ‌های محدوده آبشار یاسوج و تکلیف این باغ‌ها پس از اجرای طرح اشاره‌ای نشده‌ است.

فرهادی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد  با اشاره به اینکه این طرح جز طرح‌های بسیار مهم است گفت: طبق اظهارات مشاور طرح فاصله فاضلاب‌های پیش‌بینی شده در طرح حدود 800 متر تا منابع آب است و با توجه به شیب موجود احتمال نفوذ آلودگی به منابع آب وجود دارد و باید مشاور نتیجه نهایی بررسی آلودگی منابع آبی طرح را به شرکت آب منطقه‌ای ارجاع بدهند.

جمالی مشاور طرح جامع شهری یاسوج در ادامه خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی صورت گرفته در طرح اجرای فازهای بعدی طرح سامان‌دهی پارک آبشار و پارک جنگلی شهر یاسوج تصفیه‌خانه‌های فاضلاب پیش‌بینی شده و این فاضلاب‌ها به نزدیکترین شبکه فاضلاب هدایت می‌شود.

مجید صفایی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این نشست گفت: آبشار یاسوج به عنوان پیشانی گردشگری مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شناخته می‌شود و هر کسی وارد استان کهگیلویه و بویراحمد می‌شود ابتدا سراغ آبشار یاسوج را می‌گیرند و انتظار داریم که در طرح ساماندهی پارک آبشار یاسوج نهایت دقت شود.

وی افزود: پیشنهاداتی برای اجرای مناسب طرح جامع ساماندهی پارک آبشار و پارک جنگلی شهر یاسوج به مشاور ارائه داده شده که متاسفانه لحاظ و توجه نشده‌ است.

کیامرث حاجی‌زاده گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های مستعد در زمینه گردشگری بوده و از مناطق شاخص گردشگری آبشار یاسوج و رودخانه بشار است.

وی افزود: جاذبه‌های گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد مغفول مانده‌ و طرح جامع ساماندهی رودخانه بشار باید در دستور کار قرار بگیرد.

معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مسیر رودخانه بشار باید زیرساخت‌های گردشگری نظیر دریاچه‌های مصنوعی و ساماندهی فضای سبز ایجاد شود تا علاوه بر توسعه گردشگری به  اشتغال نیز کمک شود.

حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های اجرایی نظیر آب منطقه‌ای، میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری، راه و شهرسازی، برنامه و بودجه و غیره برای توسعه شهری و ساماندهی شهر یاسوج تشکیل شود.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه این کمیته بررسی و بازدید میدانی از موانع و مشکلات بر سر راه توسعه شهر یاسوج است و بعد از بررسی مشکلات در این کمیته موارد به کارگروه زیربنایی ارجاع و تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام/541/ح

نظر شما