شناسهٔ خبر: 4605888 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان:

احیای کاخ جهان‌نما به دستاوردهای باستان‌شناسی بستگی دارد

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: احیای کاخ جهان‌نما به دستاوردهای باستان‌شناسی بستگی دارد.

صاحب‌خبر -

ناصر طاهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: تیم باستان‌شناسی به سرپرستی پژوهشکده باستان‌شناسی کشور در ابتدای چهارباغ عباسی مستقر و به کاوش‌های باستان‌شناسی مشغول است.

وی افزود: این تیم به دنبال کشف پایه‌های کاخ جهان‌نما کار خود را آغاز کرد و هم‌اکنون به شواهدی در این زمینه رسیده است.

معاون میراث فرهنگی اصفهان با بیان اینکه در صورت امکان تمام کاخ جهان‌نما را احیا می‌کنیم، گفت: احیای کاخ جهان‌نما و یا دروازه‌های ورودی بستگی به میزان دستاوردهای باستان‌شناسی دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نمی‌توان به طور قطع از کشف پایه‌های این کاخ سخن گفت اما ما در این محور به آثار معماری متنوعی رسیده‌ایم.

طاهری تاکید کرد: دستاوردهای باستان‌شناسی در شورای فنی استان و کشور و همچنین در آزمایشگاه پژوهشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی از حرکتی علمی در این محور برای حفظ آثار تاریخی و همچنین توسعه شهری خبر داد و افزود: اگر طرفین در مسیر علمی و منطقی حرکت کنند، رسیدن به نتیجه مطلوب دو طرف در دسترس قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان خواستار پرهیز از بخشی‌نگری در این مسیر شد و گفت: شهرداری و میراث فرهنگی باید نگاهی مسئولانه و منطقی به این مبحث داشته باشند.

وی همچنین درباره خط دو مترو اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر شهرداری اصفهان بخشی از مطالعات این طرح را در اختیار میراث فرهنگی استان اصفهان قرار داده است.

طاهری تصریح کرد: این مطالعات برای تصمیم‌گیری به سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان منتقل شده است.

وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی کشور درباره ارجاع این مطالعات به سازمان یونسکو تصمیم‌گیری می‌کند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تاکید کرد: هنوز هیچ تصمیمی درباره خط دو مترو اصفهان اتخاذ نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بر اساس آنچه که در گذشته منتشر شده خط دو مترو اصفهان از زیر میدان نقش جهان که یک مجموعه ثبت جهانی است، عبور می‌کند.

مسئولان وقت میراث فرهنگی نسبت به عبور مترو از خیابان چهارباغ عباسی و همچنین میدان نقش جهان واکنش منفی داشته‌اند.

کارشناسان یونسکو در بازدیدهای خود از مترو اصفهان نیز به مسئولان امر درباره هرگونه اقدام پیرامون میدان نقش جهان بدون هماهنگی یونسکو هشدار داده‌اند.

انتهای پیام/63043/ر30/د1000

نظر شما