شناسهٔ خبر: 46055940 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

کتابخانه مرکزی یزد افتتاح شد

کتابخانه مرکزی یزد امروز (شنبه) و همزمان با سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی با حضور معاون اول رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 "اسحاق جهانگیری" امروز (شنبه، ۱۶ اسفند) در مراسم بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی یزد با قدردانی از دست‌اندرکاران ساخت، تکمیل و راه‌اندازی این کتابخانه گفت: متوقف شدن روند تکمیل و راه‌اندازی این کتابخانه از خسارت‌های بزرگ به کشور و استان یزد بود که خوشبختانه با تلاش‌ها و اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری یزد به بهره‌برداری رسید.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه تکمیل این کتابخانه و طولانی شدن روند ساخت آن بیان کرد: افتخار دولت این است که پروژه‌های بزرگ در حوزه پتروشیمی و فولاد را با وجود محدودیت‌ها در مدت زمانی کوتاه و چند ساله به بهره‌برداری رسانده است، اما طولانی شدن روند ساخت این پروژه به مشکلاتی باز می‌گردد که در حوزه میراث تاریخی یزد قرار دارد.

جهانگیری اقزود: یزد نگینی ارزشمند است که به عنوان یک شهر زنده و فعال به ثبت جهانی رسیده است و این مهم در ایران و دنیا بی نظیر است.

او ادامه داد: یزد نگین تاریخی برای دنیا و ایران است و هر فعل و انفعالی که در این منطقه تاریخی انجام می‌شود باید با یک نگاه و جهت گیری به اصل تاریخی و فرهنگی بودن این شهر انجام شود.

معاون اول رئیس جمهور مشکلات ارتفاع ساختمان کتابخانه مرکزی یزد را یکی از موانع بر سر راه تکمیل و راه‌اندازی این کتابخانه توصیف کرد و گفت: نباید با ارتفاع و بلند بودن یک ساختمان منطقه و بافت تاریخی اطراف این کتابخانه تحت تأثیر قرار گیرد و باید ساختمان سازی متناسب با جهت گیری تاریخی منطقه باشد.

جهانگیری بیان کرد: ساخت ساختمان این کتابخانه با ارتفاع بلند می‌توانست با یک دستور رئیس جمهور و وزیر انجام شود، اما چنین اقدامی صورت نگرفت و این پیامی است به همه مسئولان اجرایی در کشور که فکر نکنند در منطقه بافت تاریخی می‌توانند اقدامی بر خلاف مقررات میراث انجام دهند.

معان اول رییس جمهور با اشاره به اینکه وجود فضای مجازی نمی‌تواند جایگزینی برای کتاب باشد، گفت: کتاب مهم‌ترین عامل برای انتقال فرهنگ و تمدن‌هاست.

جهانگیری با اشاره به اینکه فعالیت‌ها در یک کتابخانه تنها محدود به ساختمان این نهاد فرهنگی نبوده و باید با تمام کتابخانه‌های داخلی و خارجی ارتباط برقرار کند، افزود: امروز همه کتابخانه‌ها می‌توانند با ابزار‌های مختلف با همه کتابخانه‌های معتبر داخلی و خارجی متصل شوند و این امکانی بسیار مهم برای تمامی محققان است.

کتابخانه مرکزی یزد با مساحت ۸ هزار و ۴۵۶ متر مربع در پنج طبقه و با ۵۵ هزار نسخه کتاب، آماده خدمت‌رسانی به عموم علاقه‌مندان، پژوهشگران، دانشجویان و دانش آموزان است.

نظر شما