شناسهٔ خبر: 46055903 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با حضور معاون اول رییس جمهوری

چهار طرح حوزه آب و برق استان یزد افتتاح شد

یزد _ ایرنا _ چهار طرح مهم حوزه آب و برق استان یزد روز شنبه طی مراسمی با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزیر نیرو در استان یزد به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا این طرح ها در شهرستان‌های خاتم، ابرکوه، میبد، اردکان و یزد به صورت همزمان از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح شدند. 

مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی مرور از جمله طرح هایی مورد بهره برداری است که حجم خاکبرداری و بتن سازه ای آن به ترتیب ۹۴ هزار و ۶ هزار و ۸۵۰ مترمکعب است. 

ساخت این مخزن از سال ۹۶ با هدف  ارتقاء کیفی سامانه بهره برداری تأسیسات خط اول انتقال آب یزد، افزایش حجم ذخیره تأمین آب شهرستانهای میبد و اردکان در مواقع بحران و قطع جریان آب انتقالی، افزایش قابلیت اطمینان از تأمین آب کل استان در مواقع بحران و قطع جریان آب انتقالی به میزان یک ساعت در فصول پرمصرف و ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه در فصول کم مصرف آغاز شده بود.

همچنین قطعه اول و دوم خط لوله آبرسانی به شهرهای میبد و اردکان امروز افتتاح شد.

قطعه اول پروژه یاد شده به طول ۳.۲ کیلومتر لوله گذاری GRP به قطر ۶۰۰ میلیمتر و یک باب مخزن ۱۰۰۰ مترمکعبی اجرا شده است؛ همچنین در قطعه دوم هم ۶.۲ کیلومتر لوله گذاری GRP به قطر ۶۰۰ میلیمتر و یک باب مخزن یکهزار  مترمکعبی انجام شده است. 

هدف از  اجرای پروژه یاد شده انتقال آب شرب از مخزن مرور به شهرهای میبد و اردکان اعلام شده است.

فرسودگی شدید خط لوله موجود و قطعی های متعدد در جریان آب انتقالی به شهرهای میبد و اردکان در طول سالهای اخیر و همچنین توسعه خطوط راه آهن در محل گذر از خط لوله آبرسانی اردکان از دلایل راه اندازی پروژه یاد شده است که عملیات اجرایی آن در سال ۹۷ در استان یزد آغاز شده بود. 

پروژه سد مخزنی سد هرات و تاسیسات وابسته از دیگر طرح های مورد بهره برداری در روز شنبه بود؛ این سد بر روی رودخانه اعظم هرات و در جنوب غربی شهرستان خاتم استان یزد واقع شده است. 

ظرفیت کل مخزن ۲۳.۴ میلیون متر مکعب و مساحت دریاچه آن ۲.۳ کیلومتر مربع است و هدف از ساخت آن تأمین آب در بخش های  شرب ، صنعت ، کشاورزی ، محیط زیست  و جلوگیری از سیلابی شدن منطقه  و اتلاف آبهای سطحی در زمان بارندگی های فصلی  اعلام شد.

همچنین امروز خط ۲۳۰ کیلوولت ابرکوه- اسمالون افتتاح شد. 

این خط  با هدف ایجاد زمینه برقراری رینگ شبکه برق شهرستان های ابرکوه و خاتم، افزایش قابلیت اطمینان شبکه و تامین برق صنایع و معادن منطقه اسمالون ایجاد شده است.

طول این خط ۸۹.۲ کیلومتر بوده و دارای ۲ مدار و ۳۱۰ دستگاه برج است. 

برای اجرای مجموع این طرحها در استان یزد ۳۹۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

نظر شما