شناسهٔ خبر: 46055212 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،

کتابخانه مرکزی یزد پس از ربع قرن به بهره برداری رسید

کتابخانه مرکزی یزد امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از ربع قرن به بهره برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، در مراسمی که امروز با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد، کتابخانه مرکزی یزد پس از ربع قرن به بهره برداری رسید.

علیرضا مختار پور در این مراسم گفت: ما پیش از انقلاب تنها 372 کتابخانه داشتیم که الان این تعداد به 7307 کتابخانه رسیده است که است نشان از 10 برابر شدن آمار کتابخانه‌ها در سطح کشور است.

وی افزود: اگرچه ویروس کرونا بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌ها را تحت الشعاع خود قرار داد اما ما سعی کردیم برنامه‌های خود را در بسترهای مختلف دنبال کنیم که از اسفندماه سال گذشته تاکنون 94 کتابخانه را در سطح کشور افتتاح کرده‌ایم و در طول 10 روز آینده نیز تعداد 6 کتابخانه دیگر در کشور افتتاح می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: شیوع ویروس کرونا باعث شد که ما در کتابخانه‌ها به بسترهای دیگر نیز توجه کنیم که بستر فضای مجازی از جمله این بسترها بود که بیش از 96 هزار برنامه در این فضا انجام شد.

مختارپور بیان کرد: ما در کشور تعداد 350 کتابخانه نیمه تمام داریم که در صورت تامین بودجه نیز می‌توانیم تمامی آنها را تا دو سال آینده به بهره‌برداری برسانیم.

سیدعباس صالحی  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم  با اشاره به اینکه یزد یکی از کانونهای فرهنگ مکتوب ایران اسلامی است، اظهار داشت: امروز شاهدیم که در آستانه بهار طبیعت، بهار اندیشه نیز در این شهرستان شکوفه زده و ثمرات آن بیش از پیش بر این محیط و این منطقه پرتو افشانی خواهد کرد.

وی افزود: علمی عمل کردن در فعالیتها یکی از رویکردهای مهم وزارت ارشاد است و یکی از اتفاقات خوب در این زمینه، انجمن های علمی کتابخانه های عمومی کشور بود که بیش از هزار نفر از متخصصان حوزه علمی کتابخانه در این محفل حضور دارند و پشتوانه جریانهای علمی خواهند بود.

صالحی عنوان کرد: یک نگاه علمی کمک می کند که هم موقعیت فعلی را بهتر بشناسیم و با آینده نگری و آینده نگاری، فعالیت ها را به پیش ببریم.

وزیر ارشاد ادامه داد: اینکه کتابخانه از یک مرکز قرائت خانه و امانت کتاب به یک باشگاه فرهنگی مبتنی بر کتاب تبدیل شود نیز یکی از رویکردهای ماست که با این نگاه اتفاقات مهمی هم در برنامه کتابخانه ها و هم معماری کتابخانه ها اتفاق افتاده است.

صالحی یادآور شد: در برنامه های روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه حدود ۳۰۰ هزار برنامه با همین نگاه اجرا شده و شاید بیش از ۴ میلیون نفر در این باشگاه اجتماعی کتابخانه ای حضور داشتند.

اسحاق جهانگیری نیز در این مراسم گفت: متاسفانه کارهای عمرانی برخی مواقع با موانعی روبرو شده و طولانی می‌شود که این طولانی شدن به شیرینی کار لطمه می‌زند.

وی افزود: کتابخانه جز مهمترین کارهایی است که در بخش فرهنگی دولت در دستور کار است و در استان یزد به عنوان مهمترین مراکز فرهنگی ایران و پایتخت کتاب ایران در سال 98 پیگیری شده است.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: اینکه چنین استان و شهری، کتابخانه مرکزی بزرگ قابل قبولی نداشته باشد، جزء یکی از خسارت‌هایی است که وجود داشته اما بحمدالله این پروژه تکمیل شده است.

جهانگیری با اشاره به ربع قرن برای تکمیل کتابخانه مرکزی یزد بیان کرد: 25 سال خیلی دوره طولانی است در حالی که جزو افتخارات ما این است که برخی از پروژه‌های بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی و فولاد را در دوره کوتاه انجام داده و تکمیل می‌کنیم.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که ساخت کتابخانه مرکزی به آن برخورد کرده بود، شامل تعارض با مسائل میراث تاریخی شهر یزد بوده که به‌خوبی مدیریت شده است که نشان از توجه به ثبت بافت تاریخی و اهمیت توجه به این میراث عظیم است.

 

پایان پیام/449

نظر شما