شناسهٔ خبر: 46054423 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

آیت الله سیستانی بر اساس پروتکل‌های خود با پاپ دیدار کرد

19 دی: دیداری که از آن به تاریخی یاد می‌شد، برخلاف آنچه همه می‌خواستند، آیت الله العظمی سیستانی مرجع عالی دینی عراق همانند همیشه پروتکل خاص خود را در دیدار با پاپ فرانسیس اعمال کرد.

صاحب‌خبر -
مرجع عالی دینی عراق در شهر نجف اشرف در جوار بارگاه امیرمومنان علی (ع) در کمال سادگی و همانند همیشه به دور از چشم رسانه ها و هیاهوی رسانه ای، امروز شنبه در خانه کوچک خود با پاپ دیدار و گفت وگو کرد.

«حامد الخفاف» نماینده دفتر آیت الله سیستانی از پاپ در خارج از دفتر از پاپ استقبال و بعد از پایان گفت وگوهای رهبر واتیکان با مرجع دینی عراق تا نزدیکی خودرو حامل پاپ فرانسیس، رهبر واتیکان را بدرقه کرد.

رسانه های جهان در انتظار محور گفت وگوهای حدود یکساعته آیت الله سیستانی و پاپ فرانسیس بودند که طبق سنت همیشگی، ملاقات کننده محور گفت وگوها و صحبت های رد و بدل شده را به خبرنگاران اطلاع می داد، اما این بار گویا محتوای گفت وگوها نیز بین خود آیت الله و پاپ مانده است و شاید رهبر کاتولیک های جهان در فرصت دیگری جزییات آن را بیان کند.

پاپ فرانسیس پیشوای مذهبی مسیحیان کاتولیک جهان در مهمترین بخش برنامه سفر ۳ روزه خود به عراق امروز شنبه با حضرت آیت الله سیستانی مرجعیت عالی دینی در نجف اشرف دیدار کرد. به گزارش ایرنا؛ در روز دوم سفر پاپ به سرزمین بین النهرین، وی طی یک دیدار تاریخی با مرجعیت اعلای عراق بحث و گفتگو کرد.


مضمون گفتگوی این دو پیشوای بزرگ دینی از مدتها قبل مورد حدس و گمان رسانه ها بوده است که "صلح و دوستی بین ادیان" از محتمل ترین مباحث مطرح شده در چندماه اخیر است.

آیت الله سیستانی با شخصیت های سیاسی و مذهبی کمی دیدار می کند و از طرف دیگر پاپ نیز معمولا با تمام چهره های مذهبی یا در دفتر کاری آنها  یا در واتیکان دیدار دارد که از این حیث دیدار امروز  یک خرق عادت دوطرفه است که اهمیت این دیدار از سوی طرفین را نشان می دهد.

اسقف اعظم کلیسای کلدانی عراق قبلا گفته بود این ملاقات به صورت خصوصی و بدون رعایت تشریفات معمول بین دو رهبر برگزار می‌شود.


پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان دیروز جمعه  وارد عراق شد و در سخنرانی خود گفت: به عنوان زائر و حامل پیام صلح وارد عراق شده‌ام.

رسانه های عراقی به نقل از سخنگوی دفتر آیت الله سیستانی اعلام کردند این دفتر از حضور شخصیت های سیاسی عراق که خواستار شرکت در این دیدار بودند را از ورود به منزل منع کرده و پاپ شخصا دیداری دو نفره (همراه با مترجم) با مرجع اعلای شیعه عراق داشته است.

بیانیه دفتر آیت الله العظمی سیستانی از دیدار پاپ

در پی دیدار پاپ فرانسیس با آیت الله العظمی سیستانی، مرجعیت عالی شیعیان در نجف اشرف، دفتر آیت الله العظمی سیستانی بیانیه ای رسمی در این باره صادر کرد.

در این بیانیه آمده که در این دیدار چالش های پیش روی بشریت در عصر کنونی و نقش ایمان به خدا و رسالت ها و پایبندی به ارزش های والای اخلاقی جهت غلبه بر این چالش ها بررسی شد.

این بیانیه افزوده که آیت الله سیستانی در این دیدار به رنج های بسیاری انسان ها در سرزمین های گوناگون و ظلم و سرکوب و فقر و سرکوب دینی و فکری و محرومیت از آزادی های اصلی و نبود عدالت اجتماعی به خصوص در منطقه ما که دچار جنگ و خشونت و تحریم های اقتصادی و آوارگی های اجباری است به خصوص در سرزمین فلسطین پرداخته است.

آیت الله سیستانی در این دیدار به مساله فلسطین بطور ویژه و مبسوط (بیشتر از سایر موضوعات) سخن گفته است.

مرجعیت عالی شیعه در عراق همچنین در مورد بی عدالتی ، ستم ، فقر ، آزار و شکنجه و محاصره اقتصادی که بسیاری از مردم در کشورهای مختلف از آن رنج می برند صحبت کرده‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما